Rejestracja i logowanie

Grube miliony nie dla Kutna. Ministerstwo robi wszystko żeby zarobiły zagraniczne firmy?

Wydarzenia 11-07-2019 Autor: toza Foto: AMZ Kutno
31

Polski przemysł zbrojeniowy jest niemal bez szans w walce o kontrakty na pojazdy dla wojskowych zwiadowców. Takie informacje podaje Rzeczpospolita. Prezes AMZ Kutno, a także inni przedstawiciele polskich firm, nie kryją irytacji.

Jak podaje Rzeczpospolita, Ministerstwo Obrony Narodowej do końca sierpnia oczekuje na oferty firm chcących dostarczyć wielozadaniowe pojazdy dla wojsk specjalnych. Wojsko docelowo chce wydać setki milionów złotych na kilkaset opancerzonych samochodów. To już kolejne podejście do pozyskania zwiadowczych, lekkich wozów bojowych w ramach wojskowego programu o kryptonimie „Pegaz"

Polscy producenci są jednak wyjątkowo zniesmaczeni wymaganiami stawianymi przez MON. Dostawca pojazdów musi bowiem potwierdzić, że oferowane wozy, z precyzyjnie określonym wyposażeniem bojowym, były dostarczane i służą w innych armiach.

– Ten wymóg praktycznie eliminuje z gry wszystkich rodzimych producentów, także nasze prywatne AMZ Kutno, które pod pegaza w ostatnich latach specjalnie konstruowało swój pojazd Tur V – mówi prezes AMZ Jarosław Stachowski w rozmowie z Rzeczpospolitą.

Gazeta podkreśla, że Stachowski to niejedyny przedsiębiorca, który zwraca uwagę, że wielkie pieniądze z budżetu coraz częściej płyną ostatnio na zakupy broni za granicą.

- Ten trend wyraźnie widać w ubiegłorocznych inwestycjach zbrojeniowych: aż dwie trzecie rocznych wydatków modernizacyjnych Sił Zbrojnych, czyli 7,2 mld zł, trafiło w 2018 r. nie do Polskiej Grupy Zbrojeniowej i innych rodzimych spółek, ale do zagranicznych koncernów. Minister obrony Mariusz Błaszczak tłumaczył, że to konieczność, bo niektórych kategorii sprzętu wojskowego polski przemysł po prostu nie oferuje – podaje Rzeczpospolita.

– Jeśli wymagania inspektoratu nie zostaną zmienione, moja firma na pewno zrezygnuje z udziału w przetargu. Obecne zasady odbierają nam nawet możliwość złożenia oferty – mówi Jarosław Stachowski dla Rzeczpospolitej.

Cały artykuł Rzeczpospolitej na ten temat znajduje się TUTAJ.

fot. Pojazd TUR V przygotowany przez AMZ Kutno jako propozycja dla programu Pegaz

komentarze (31)
Dodaj komentarz

A tu piekny artykul jak to kupione wczesniej od AMZ dziki daly sie we znaki zolnierzom. polityka.pl/tygodnikpolityka/spoleczenstwo/1631217,1,wojsko-wyprzedaje-pojazdy-opancerzone-traca-podatnicy.read

Zeby przerwac dyskusje na tle politycznym, pozwole sobie wrzucic konkretna opinie z portalu branzowego dlaczego w tym przypadku akurat lepiej nie wybierac produktow z AMZ : ''Konstrukcje z Kutna to demonstratory (nawet nie prototypy), które nie były nigdy ostrzelane a tym bardziej testowane przeciwwybuchowo, bo istnieją w jednej, niedokończonej sztuce. Wystarczyło zajrzeć do środka na MSPO by się przekonać. Poziomy ochrony STANAG mają co najwyżej w ulotkach marketingowych a jak niby ta odporność została określona, nie wie nikt. Odporność balistyczna może być jeszcze jakoś oszacowana na podstawie użytych blach pancernych, ale konstrukcja samej kabiny (kąty+jakość spawania) plus jej minodporność już nie. Kilkanaście testów w różnych warunkach jest potrzebne co najmniej by to określić (odsyłam do metodologii stanag: mineblast, IED, artillery). O kosztach produkcji, wsparcia eksploatacji nawet nie ma co pisać bo nie da się tego ocenić bez długotrwałych testów platformy w terenie i produkcji pilotażowej, które jw. nie były nigdy przeprowadzone. Pojazdu wojskowego nie da się zaprojektowąc, przetestować i wyprodukować w ciągu roku, do czego panowie z AMZ próbują nas przekonać demonstrując coraz to nowy pojazd na każdych targach i dialogu technicznym. Ewenement w skali światowej. Nie ma co ich porównywać pojazdami typu Eagle, Oshkosh J-LTV czy Hawkei, które są certyfikowane, produkowane, dostarczane i UŻYWANE w setkach egzemplarzy co umożliwia ich ciągły rozwój. Różnica w poziomie technologicznym tych pojazdów, zaawansowania i jakości linii produkcyjnej i systemie wsparcia jest nie do odrobienia na tym etapie przez mały zakład w Kutnie i każdą de facto firmę w Polsce, z prostej przyczyny - nikt nigdy u nas tego nie robił = nie mamy kompetencji w tej dziedzinie. Nie mamy już doświadczenia nawet w produkcji pojazdów na rynek cywilny. Taka jest smutna prawda o sektorze pojazdów opancerzonych 4x4, kto twierdzi, że jesteśmy w stanie nagle otworzyć produkcję seryjną, konkurować i podbić światowe rynki, przepraszam bardzo, myśli życzeniowo i trwa w oderwaniu od biznesowych realiów. Co inne robić zabudowy, a co innego produkować od podstaw pojazdy dla wojska które trafią w rejon walk. Uprzedzając komentarze, że dobre bo polskie, przypomnę, że najlepsze polskie pojazdy to robione NA LICENCJI Rosomak 8x8 czy produkty HSW. To firmy które zatrudniają setki osób i mają prężnie działające działy badań i rozwoju. Szacunek, że ktoś podjął tak rozsądne decyzje. Współpraca z zagranicznym koncernem, licencja, wspólna produkcja w Polsce to jedyna droga by z czasem zdobyć kompetencje i przejśc swobodnie do własnych rozwiązań (vide Korea i Turcja). Żadnych demonstratorów/prototypów które nie są używane przez Siły Zbrojne, licencja na sprawdzone rozwiązanie i polonizacja. Jeśli kogoś nie przekonałem to przypomnę tylko wspaniałą historię ze zwróconymi Dzikami, które wywracały się na zakrętach, pancerne szyby ulegały rozszczelnieniu a cena napraw/części/wsparcia była wg. kolegów większa od zakupu pojazdu po kilku tys. przejechanych km. O ich jakości w Żandaremii do tej pory krążą legendy, dlatego kupili z półki Sandcata z Izreala. Można sobie prawie nowego Dzika kupić w Agencji Mienia Wojskowego, ostrzegam zabawa dla majętnych.''

Co ja słyszę ????. W Kutnie PIS rządzi. Super. Inwestycje blokuje. Kolegom kutnowskiej wieruszki nie da zarobić grubych milionów na przekrętach. A to niedobry rząd. Ha ha ha.

"Grube miliony nie dla Kutna". Ten tytuł poraża. Co ma miasto wspólnego z interesami prywatnej firemki. Nie piszcie tylko, że pieniądze te zostałyby w mieście, bo tych kilku kieszeni, w których by one wylądowały nie można traktować jak całe miasto.

PiS nienawidzi Kutna. PiS stara się zniszczyć Kutno. Chyba sami widzicie, że działacze pisowscy, którzy rzekomo są "z Kutna", w rzeczywistości reprezentują Łęczycę, Krośniewice, Żychlin, Dąbrowice czy Strzelce. Inwestycje, których w latach 2003-2015 było dużo (na Sklęczkach powstało ok. 20 nowych zakładów, z zatrudnienie w Kutnie zwiększyło się o 6 tys. osób) prawie całkowicie zahamowały. To efekt pisiorskiej polityki gospodarczej, która zabija średnie miasta.

Prawie wszystkie środki trafiają albo do kilku największych miast (przede wszystkim do Warszawy), albo na wieś, a miasta takie jak Kutno są całkowicie pomijane. Trzeba być ociemniałym umysłowo, żeby tego nie zauważać. Napiszczie, co się poprawiło w Kutnie za kadencji pisu, jakie nowe inwestycje zostały rozpoczęte (spośród tych, które nie zostały rozpoczęte lun zaplanowane przed jesienią 2015). Ja nie widzę poprawy, wręcz przeciwnie, jest coraz gorzej. PO nie było idealne, ale przynajmniej zapewniało stabilny rozwój i dopływ inwestycji.

Kutnioki wybierają od lat Burzyńskiego i boczkiem PZPR.

są nowe inwestycje... będzie kolejny McDonald by móc tam wydawać 500+

Tylko jak za rządów PO polikwidowano polskie zakłady, stocznie to nic się nie mówiło. Teraz wszystko próbuje się odtwarzać i też jest złe. Wtedy jak likwidowano zakłady była cisza.

W pisowskim planowaniu prawie wszystkie środki trafiają albo do kilku największych miast (przede wszystkim do Warszawy), albo na wieś, a miasta takie jak Kutno są całkowicie pomijane. Trzeba być ociemniałym umysłowo, żeby tego nie zauważać. Napiszczie, co się poprawiło w Kutnie za kadencji pisu, jakie nowe inwestycje zostały rozpoczęte (spośród tych, które nie zostały rozpoczęte lun zaplanowane przed jesienią 2015). Ja nie widzę poprawy, wręcz przeciwnie, jest coraz gorzej. PO nie było idealne, ale przynajmniej zapewniało stabilny rozwój i dopływ inwestycji.

W czasie dwóch kadencji PO w sejmie w Kutnie na Sklęczkach powstało około 20 nowych zakładów, a zatrudnienie zwiekszyło się o 6 tysięcy osób. To było możliwe dzięki wysiłkowi samorządu miejskiego, ale też wsparciu instytucji rządowych. Po 2015 nowych inwestycji w Kutnie prawie nie ma, chociaż mamy tę samą władzę samorządową. Jak to wytłumaczysz?

Ktoś jest zaskoczony? Przecież to PiS.

Ludzie o czym Wy piszecie, nie porównujcie mercedesa do syrenki.

Szeregowy to nie stopień wojskowy, to stan umysły czemu dajesz dowód

Chciałbym aby senator Błaszczyk i poseł Woźniak z taką determinacją jak lobbują roszczenia żydowskie lobbowali na rzecz lokalnych firm w ministerstwach.

poseł wożniak lobbuje sie w tvp info

Dokladnie , tak wielkiego parcia na szkło dawno nie widziałem u polityka (że tak nadużyję rzeczownika).

Unforgiven, ty masz jakieś skrzywienie z tymi Żydami. Wszędzie tych "żydów" "wrzucasz"...

Nikt nie grozi sądem?nikt nie nazywa kłamcą? Dziwne.

Jak to za rządów PISu. Kasa pójdzie na sojusz amerykańsko- izraelski lub na kolejne muzeum -nie polskie. Bo wszystko co polskie ma być wytępione i zastąpione jedynie słuszną narracją.Obecnie pracują usilnie nad rozłożeniem rolnictwa bo firm polskich juz dawno nie ma.Obudźcie sie Polski juz nie ma, istnieje jako firma zarejestrowana w stanach, poczytajcie.

popytajcie żołnierzy którzy byli na misjach i mieli kontakt z tym sprzętem ..... wtedy można dyskutować dlaczego teraz jest taka sytuacja

Mało sie nachapal Pan prezes? Gdzie produkcja syrenki na co poszły miliony.

Na wille,kochanki i wycieczki wice-prezesów.Jeździ jakieś takie coś kanarkowo-perłowe z napisami między Kutnem a pałacem Wośki ale to chyba już własność prywatna takiej mało uprzejmej paszteciary z wyleniałym blond na łbie.

Miliony poszły na 500 + dla Twoich .................. nie skończe

Przede wszystkim to firma musi być solidna i wiarygodna. Nawet MZK nie kupuje już od nich autobusów, tylko wolą Solarisy. A gdzie jest produkcja Syreny, tak hucznie zapowiadana kilka lat temu?

AMZ Kutno sprzedało produkcję autobusów URSUSOWI

Brawo PiS! Je..ć kutno! Widzicie kutniarze, jak PiS was traktuje, po 2015 zahamowały wszystkie inwestycje w Kutnie, PiS odciął kutnowski samorząd i przedsiębiorców od pieniędzy, a wy nadal z kartą w zębach i na kolanach pójdziecie do urny i oddacie głosy na pisiorów, powtarzając, że to wszystko wina Tuska, chociaż Tuska od dawna nie ma.

TUSK WRÓCI na białym koniu ..... i nas wszystkich ocali..... by było tak jak już było !

A dlaczego? A dlatego, że pewnie mają wygrać stany - wszystko robione pod trumpa żeby im w pewne części ciała wchodzić … A rodzime firmy miały mieć zawsze pierwszeństwo w przetargach.. Pic na wodę.

Jeśli te sprzęty są tak robione jak niegdyś autobusy AMZ to się niedziwie

Właśni tyle nas kosztuje sojusz amerykańsko -izraelsko-polski.

dodaj komentarz
Średnio co 2-3 tygodnie ktoś z forum jest zgłaszany na policję, wykrywa się ponad 80% przypadków! Większość piszących zostaje ukarana...
Czytaj także