Rejestracja i logowanie

Misja na szóstkę w świetlicy „ 6. Baza”

Edukacja 04-03-2019 Autor: ez./SP 6 Foto: nadesłane
0

Kolejny cykl zajęć „MegaMisji” w świetlicy szkolnej SP nr 6 w Kutnie został doceniony przez ekspertów Fundacji Orange. Uczestnikom misji udało się wygrać drugiego Ozobota wraz z zestawem puzzli do budowania dla niego tras. Teraz uczniowie mogą uczyć się kodowania w jeszcze większych grupach.

Jest to dla świetlicy i szkoły cenna nagroda i duże wyróżnienie  - znalezienie się po raz kolejny wśród 5 najlepszych szkół w Polsce. Rywalizować z około 600 świetlicami, które wykonały już zadania podstawowe z grupą główną i pracują z grupą dodatkową, nie jest łatwo. Sukces zapewniły ciekawe pomysły, zgranie zespołu, współpraca szkolnych liderów programu i wypracowanie oryginalnej formuły zajęć. W wyzwaniu ważne również było opracowanie sprawozdania i stworzenie wyróżniającej się fotorelacji.  

- Podczas zajęć zajmowano się sprawami z codziennego życia uczniów, na które niekoniecznie zwracali oni należytą uwagę. Okazało się, że dość często zdarza im się np. wysyłać SMS-y z buźkami bez znajomości ich znaczenia. Poprzez emotikony możemy wyrazić, jak się  w danej chwili czujemy, jaki mamy nastrój, a niewłaściwie wykorzystany emotikon może całkowicie zmienić wydźwięk komunikatu na taki, którego wcale niekoniecznie byśmy oczekiwali. Bardzo ważnym i absorbującym tematem okazały się prawa małych autorów. Rozmawiano o tym, kto to jest autor i jakie ma prawa, co to jest cytat i dlaczego należy unikać naruszenia praw autorskich i popełniania plagiatów. Uczniowie przygotowali wcześniej swoje dziełka - naszyjniki, ciasteczka, rysunki. Powstała wystawka prac z nazwą dzieła i autorem. Dzieci były bardzo zbulwersowane, gdy jakiś psotnik pozamieniał opisy. Wiedzą teraz, że tylko autor ma prawo zrobić ze swoim wytworem, co tylko zechce. Wiktor np. zadecydował, że upieczonymi przez siebie ciasteczkami poczęstuje rówieśników... Zostało to przyjęte z entuzjazmem - relacjonuje SP nr 6.

Kolejnym zagadnieniem były media, czyli środki masowego przekazu informacji i społecznego komunikowania o szerokim zasięgu. Na lekcji ustalono, co to są media, czym się różnią między sobą i którymi zmysłami można je odbierać. Ćwiczono też przekładanie prostej treści na wybraną formę przekazu. Na koniec… wspólnie zatańczono taniec radości.

Na zajęciach uczęszczają głównie uczniowie klas pierwszych. W lekcjach uczestniczą też „doradcy”, „eksperci”, czyli uczniowie klas starszych, którzy znają poprzednią edycję programu. Świetnym pomysłem okazało się poprowadzenie przez nich fragmentów lekcji, czyli tzw. „lekcje odwrócone”. Pozwoliło to na lepszą integrację z młodszymi uczniami, a przy okazji uświadomienie, ile pracy i wysiłku trzeba włożyć, aby lekcja była spójna i przyniosła dobre rezultaty.

Jak twierdzą wychowawcy - uczniowie w świetlicy „6. Baza” są bardzo zdolni i chętnie uczą się nowych rzeczy. Nabyte umiejętności na pewno im się przydadzą i zapewnią podstawę do bezpiecznego poruszania się zarówno w świecie mediów, jak i w internecie.

komentarze (0)
Dodaj komentarz
dodaj komentarz
Czytaj także