Szybka kolej w Polsce – m.in. w kontekście dojazdu do Centralnego Portu Komunikacyjnego (Warszawa) – może być ekonomiczna do prędkości 250 km/h. Pod tym kątem można modernizować ok. 1,5 tys. km linii i ewentualnie budować kolejne 1-1,5 tys. km - m. in. o tym dyskutowali uczestnicy piątkowego Kongresu 590, który odbył się w Jasionce pod Rzeszowem.
- Centralny Port Komunikacyjny musi być wyposażony w dojazd koleją o parametrach wyższych niż dotychczas. Jeżeli tak to przyjmiemy, to myślę, że przy realnych nakładach sił i środków ta kolej powstanie. Ponadto na liniach obecnie modernizowanych będzie można osiągać zbliżoną prędkość i to bardzo dobra wiadomość" - powiedział Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA..
Plan zakłada, aby z podróż z największych polskich miast, takich jak Wrocław, Kraków czy nawet Trójmiasto, do Warszawy trwała 2-2,5 godziny. Dlaczego jednak w planach powstania sieci nie uwzględniono Kutna - jednej z ważniejszych stacji kolejowych w województwie łódzkim? Może Kutno nie należy do największych polskich miast, ale to przecież tutaj krzyżuje się wiele ważnych szlaków kolejowych, np. międzynarodowej linii kolejowej Berlin-Moskwa.
Z takim pytaniem zwróciliśmy się instytucji odpowiedzialnych za przedsięwzięcie. O ich odpowiedzi poinformujemy niebawem.