reklama

Iran muzyką i baśnią malowany

Opublikowano:
Autor:

Iran muzyką i baśnią malowany - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Kultura i EdukacjaMiejska i Powiatowa Biblioteka Publiczna w Kutnie, w piątkowy wieczór upływający pod hasłem „Iran muzyką i baśnią malowany” sprawiła swoim czytelnikom nie lada niespodziankę. Wszyscy zebrani wyszli z tego spotkania oczarowani, a to za sprawą egzotycznych opowieści i etnicznej muzyki na oryginalnych instrumentach irańskich.

Tajemniczy głos Alberta Kwiatkowskiego - znanego tłumacza z języka perskiego i iranisty, a także niezwykłe melodie grane na: Shahtar(Dutar), Rubab, Santur i Taus „Paw” w wykonaniu muzyka Tomasza Podgórskiego stworzyły idealny klimat Iranu i pobudziły wyobraźnie słuchających.

Tradycja improwizowanego wykonywania poezji epickiej i lirycznej z towarzyszeniem instrumentu była w świecie Persów dobrze znana od zamierzchłych czasów. W tradycji przedislamskiej kultywowana była w kręgach zoroastryjskich duchownych. Obecna jest i dziś w muzułmańsko-szyickiej kulturze Islamskiej Republiki Iranu, mimo wielu zaostrzeń i zakazów.

Profesja opowiadaczy była najbardziej popularna w Iranie za Sasanidów (III–VII w.n.e.), w okresie partyjskim (od III w p.n.e do III w.n.e.) jak również za czasów dynastii Ghaznawidów (X-XII w.) kiedy to poeci, minstrele i opowiadacze odgrywali bardzo ważną rolę społeczną. Pierwsi opowiadacze prozą czyli naqqale, pojawili się jednak dopiero za Safawidów w XVI wieku, a ich zadaniem było propagowanie szyizmu. Sztuką opowiadania w Iranie zajmowali się i nadal zajmują także derwisze, a ich repertuar stanowią m.in. historie z Masnawi-je ma’anawi („Poematu duchowego”) Dżalaloddina Rumiego, którego tłumaczeniem zajmuje się właśnie Albert Kwiatkowski. W kutnowskiej bibliotece tego wieczoru bohaterami opowieści byli: Addi, Anna, Husajn i trzy postacie legendy o kamieniarzu i księżniczce: Chosrow, Szirin i Farhad. Ich losy w bardzo minimalnym zakresie odzwierciadlały bogactwo mitycznych, baśniowych opowieści, ale idealnie wprowadzały w starożytny świat Persów i ich obyczaje. Ogromnym zainteresowaniem słuchaczy cieszyły się własnoręcznie wykonane i modyfikowane instrumenty jedynego w tej dziedzinie specjalisty,muzyka i kompozytora Tomasza Podgórskiego, który przekonywał, że muzyka pełni bardzo ważną role w życiu Irańczyków, a instrumenty, na których chętnie grają często stają się amuletem. Wykonany przez muzyka instrument Taus czyli Paw – pendżabski instrument smyczkowy o głębokim dźwięku miał praktycznie swoją publiczna premierę, a informacja o jego wykonaniu przez Polaka wprawiła w zdumienie samych Sikhów (instrument był wymyślony w XVII wieku przez Guru Sikhów).W drugiej części spotkania goście zostali zasypani pytaniami o współczesny Iran i problemy jego mieszkańców. Albert Kwiatkowski i Tomasz Podgórski nie kryli, że z wieloma Irańczykami utrzymują przyjacielskie stosunki gdyż naród ten dał się im poznać jako niezwykle gościnny i serdeczny. Na koniec można było zakupić świeżo wydaną książkę autorstwa Alberta Kwiatkowskiego „Baśnie perskie. Złoty ptak” i płytę z muzyką Tomasza Podgórskiego- współzałożyciela takich grup neofolkowych jak: Rosegarden i Manasuna, a także wykonać pamiątkową fotografię.

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE