RTB - kompendium wiedzy

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

RTB - kompendium wiedzy - Zdjęcie główne

Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Lifestyle

RTB to dość nowoczesna metoda zakupu i sprzedaży powierzchni reklamowej w sieci, która odbywa się w czasie rzeczywistym. Warto wyraźnie zaznaczyć, że każda kampania RTB odbywa się w modelu aukcyjnym. W chwili obecnej cały rynek RTB tworzony jest przez trzy główne typu podmiotów. Pierwszym jest strona popytu, drugim strona podaży, a trzecim specjalna giełda reklamowa, która bierze bezpośredni udział w transakcji. Inaczej działa reklama Google, gdzie prowadzimy działania w wyszukiwarce. Kampanie RTB stanowią alternatywę dla kampanii banerowych i video Google Ads


Jak działa model RTB?

Wydawcy mogą wystawiać własne powierzchnie reklamowe na akcjach bezpośrednio albo za pomocą SSP (technologii zarządzającej odsłonami na sprzedaż). Dzięki platformie SSP poszczególni wydawcy mogą optymalizować swoje przychody i co najważniejsze, mogą jednocześnie sprzedawać swoje powierzchnie reklamowe na kilku różnych giełdach. Jak wspomniano we wstępie drugą grupę rynku RTB stanowią reklamodawcy oraz podmioty, które ich obsługują. Aby dokonać zakupu w systemie RTB niezbędna jest oczywiście odpowiednia platforma technologiczna, która udzieli dostępu do aukcji. Mowa tutaj oczywiście o platformie DSP (ang. demand side platform).


Platforma DSP - co warto wiedzieć?

W chwili obecnej na rynku funkcjonują dwa różne typy usług, które związane są bezpośrednio z platformami DSP. W pierwszej z nich dostawcy platformy nie są automatycznie jej operatorami. Cała platforma udostępniana jest podmiotom, które odpowiedzialne są za prowadzenie działalności reklamowej. Operatorem może być na przykład agencja SEM albo dom mediowy. Warto także wyraźnie zaznaczyć, że zakup potencjalnych klientów w modelu RTB jest tak naprawdę elementem szerszych działań mediowych. Z praktycznego punktu widzenia oznacza to, że osoby prowadzące banerowe/video bez żadnego większego problemu mogą korzystać z kilku różnych dostawców technologii. Nowoczesne platformy DSP oferują swoim klientom usługi full-service albo self-service. W tym modelu wszelkie działania RTB traktowane są z kolei jako oddzielny element w ramach spełniania wybranych strategii reklamodawcy. Działania te w dużej mierze polegają głównie na dostarczeniu działań marketingowych, mających wspierać wcześniej zdefiniowane konwersje (np. leadów albo sprzedaży). Profesjonalne platformy oferują swoim użytkownikom nie tylko pełną optymalizację, ale również raportowanie w czasie rzeczywistym, dzięki czemu kampania RTB może przynieść lepsze wyniki. Połączenie reklamodawców z wydawcami odbywa się zawsze na wirtualnym rynku RTB. 

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE