Co to jest zarządzanie projektami

Opublikowano:
Autor:

Co to jest zarządzanie projektami - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Lifestyle W nowoczesnym szybko zmieniającym się świecie firmy, które w praktyce wykorzystują metody zarządzania projektami, mają przewagę konkurencyjną. Ponieważ konkurencja opiera się albo na czasie, albo na koszcie lub na jakości. Są to główne parametry, które badają metody i narzędzia do zarządzania projektami.

Co to jest projekt?

Projekt to zestaw działań mających na celu osiągnięcie celu, w ramach ograniczonego budżetu, na czas i przy odpowiedniej jakości. Projekt jest specyficznym procesem służącym rozwiązaniu konkretnego problemu biznesowego, stworzenie unikalnego produktu, usługi lub wyniku. Cele te są siłą napędową projektu, a wszelkie wysiłki na rzecz jego planowania i wdrażania podejmowane są w celu osiągnięcia tych celów. Projekt zazwyczaj obejmuje szereg powiązanych ze sobą celów.

Na czym polega zarządzanie projektami?

Fakt, że projekty koncentrują się na osiągnięciu celu, ma ogromne wewnętrzne znaczenie dla zarządzania nimi. Przede wszystkim sugeruje, że ważną cechą zarządzania projektem jest precyzyjne zdefiniowanie i sformułowanie celów, począwszy od najwyższego poziomu, a następnie stopniowe przechodzenie do najbardziej szczegółowych celów i zadań. Ponadto wynika z tego, że projekt można postrzegać, jako dążenie do starannie wybranych celów, a przesunięcie projektu do przodu wiąże się z osiąganiem coraz wyższych poziomów celów, aż w końcu osiągnięty zostanie ostateczny cel.

Projekty są zakończone w określonym czasie i w określonym terminie. Oznacza to, że są tymczasowe. Mają mniej lub bardziej wyraźny początek i koniec. Znaczna część wysiłków związanych z pracą nad projektem ma na celu właśnie zapewnienie, że projekt zostanie ukończony w zaplanowanym czasie. W tym celu należy opracować wykresy pokazujące czas rozpoczęcia i zakończenia pracy, która składa się na projekt.

Czynniki wpływające na prawidłowe zarządzenie projektami

Jeśli firma opracuje nowy lek, urządzenie techniczne lub sprzęt, z pewnością ma wyjątkowe zadanie. W takim projekcie i jego realizacji istnieje znacznie więcej czynników ryzyka i niepewności. Niezależnie od wyjątkowości projektu, dla jego pomyślnej realizacji i osiągnięcia celów, konieczne jest planowanie, koordynacja, księgowość i kontrola parametrów projektu. Przełożony musi dopilnować, aby praca została zakończona na czas, jako część przydzielonych środków, zgodnie z zakresem zadań. To te trzy parametry: czas, budżet i jakość pracy są pod ciągłą kontrolą.

Można je również nazwać głównymi ograniczeniami, w ramach, których realizowany jest projekt. Zarządzanie projektem odnosi się do działań mających na celu wdrożenie projektu z najwyższą możliwą wydajnością przy danych ograniczeniach czasowych, pieniężnych (i zasobów), a także, jakość końcowych rezultatów projektu.

Koordynacja wzajemnie powiązanych działań w zarządzaniu projektami

Projekty nieodłącznie obejmują wykonanie kilku powiązanych ze sobą działań. Ponadto relacje te są nie tylko zależnością technologiczną, ale także bardziej subtelną naturą. W końcu projekt to system składający się z połączonych ze sobą części. Co więcej, system ten jest dynamiczny, dlatego wymaga specjalnego podejścia do zarządzania.

Najczęściej zadania pośrednie nie mogą być uruchamiane, dopóki inne zadania nie zostaną ukończone, więc proces musi być monitorowany, aby spełnić limit czasu. Inne zadania są wykonywane tylko równolegle. Dlatego wszystkie zadania, bez wyjątku, muszą być wykonywane w sposób zsynchronizowany, w przeciwnym razie projekt może być zagrożony.

Korzyści z zarządzania projektami

Uczestnicy działań ukierunkowanych na projekt otrzymują znaczne korzyści z profesjonalnego zarządzania. Dla inwestorów jest to zwiększenie przejrzystości projektów publicznych i prywatnych, zmniejszenie i kontrolowanie ryzyka, rozszerzenie gamy inwestorów i możliwości inwestycyjnych. A także oszczędzanie zasobów inwestycyjnych poprzez poprawę efektywności wykorzystania funduszy oraz zwiększenie zwrotu z inwestycji. Menedżerowie i właściciele zwiększają konkurencyjność, zwiększają zwrot z kapitału, dodatkowe zyski i poprawiają łatwość zarządzania.

Więcej informacji znajdziesz na Leadership-Center.pl

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE