Reklama

Historia marki Nike

Opublikowano:
Autor:

Historia marki Nike - Zdjęcie główne
UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Lifestyle Marka Nike jest jedną z najbardziej znanych firm sportowych na świecie. Jednak największy na świecie producent obuwia bardzo długo pracował na swój sukces i przez długie lata tworzył swoją markę. Historia marki nieodłącznie wiąże się z przyjaźnią i z dobrą koncepcją biznesową.

Powstanie firmy

Nike ma wielu fanów, a buty męskie Nike są jednym z najlepiej sprzedających się rodzajów obuwia. Cała historia marki rozpoczyna się w 1964 roku, gdy pojawił się pomysł założenia firmy Blue Ribbon Sports. Założycielami firmy byli Bill Bowerman i Phill Knight. Mężczyźni byli przyjaciółmi, którzy poznali się na uniwersytecie. Bowerman był trenerem lekkoatletycznym, a Knigt studiował biznes. Połączenie sportu i koncepcji biznesowych musiało zaowocować sukcesem. Jednak początkowo firma zajmowała się sprzedażą obuwia z Japonii. W 1971 roku Bowerman i Knight zdecydowali się zakończyć współpracę z Japończykami i stworzyć własną kolekcję obuwia dla sportowców. Nazwa Nike pochodzi podobno od bogini zwycięstwa Nike, która przyśniła się jednemu z pracowników firmy. Natomiast za stworzenie logo panowie zapłacili podobno tylko 35 dolarów. Logo to miało przypominać skrzydło bogini Nike.

Przełomowa współpraca

Przełom nastąpił już w 1972 roku, gdy firma podpisała kontrakt z tenisista Nastase. W 1979 roku został stworzony system Nike Air, który miał zmniejszać kontuzje kolan oraz kostek. W 1985 roku Nike podpisała kontrakt z legendarnym koszykarzem Michaelem Jordanem. Kontrakt ten zaowocował wieloletnią współpracą, trwającą po dziś dzień. To właśnie od tego momentu marka Nike zaczęła być kojarzona z koszykówką. Wśród innych gwiazd, które podpisały kontrakt z firmą znajduje się Lance Armstrong, Michael Schumacher i Tiger Woods. Na stworzenie „waflowej podeszwy” Bowerman wpadł podczas śniadania z żoną, gdy jedli gofry. Ta innowacja sprawiła, że podeszwa umożliwiała bardziej komfortowy bieg i nie obciążała nadmiernie stawów.

Just do it

W 1988 roku powstało słynne hasło „Just do it”, które do tej pory jest jednym z najbardziej znanych. Slogan „Po prostu zróbcie to” powstał podobno przez przypadek, gdy Dan Wieden w agencji reklamowej krzyczał do swoich pracowników. To przesłanie towarzyszy marce aż do dziś i jest wyjątkowo chwytliwym sloganem. Jednakże w latach 90 pojawiło się sporo kontrowersji dotyczących zatrudniania pracowników i wykorzystywania dzieci do pracy w Indonezji. Od 1997 roku marka ma specjalne kodeksy postępowania, jednak na pczątku XXI wieku firma została ponownie oskarżona o łamanie praw pracowniczych. W 2002 roku marka zaangażowała się w zwalczanie otyłości u nastolatków poprzez kampanię NikeGo. W 2003 roku firma Nike wykupiła markę Converse. Obecnie marka Nike uznawana jest za najbardziej wpływową i najbardziej znaną na całym świecie.

Nike osiągnęło nie tylko sukces finansowy i ekonomiczny ale także sprawiło, że marka ma wielu fanów wśród gwiazd sportu, celebrytów i osób noszących buty na co dzień. Firma wciąż stara się tworzyć projekty jak najwyższej jakości i ciągle poszerza swoją kolekcje o nowe modele butów męskich, damskich i dziecięcych.

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE