Reklama

Opony run on flat – przyszłość dla samochodów?

Opublikowano:
Autor:

Opony run on flat – przyszłość dla samochodów? - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Lifestyle Od kilkudziesięciu lat na naszych drogach można zauważyć prawdziwą wojnę. Nie jest to wojna pomiędzy kierowcami, ale pomiędzy producentami opon. Wiodący producenci z wykorzystaniem setek milionów dolarów opracowują nowe rodzaje opon do różnego rodzaju pojazdów, wszystko po to, aby na drogach było bezpieczniej, samochody mogły jeździć szybciej i zachowywać się przewidywalnie w każdych warunkach. Wprawdzie ta wojna jest w ostatnich czasach niejako wymuszona przez nowe przepisy, jednak na tej wojnie korzystają wszyscy użytkownicy dróg.

W oponach co chwila pojawiają się nowości, które mają wpływ na poziom bezpieczeństwa. Zmienia się charakterystyka lameli, zmienia się skład mieszanki, po to by opona była bardziej przyczepna do podłoża. Ostatnim hitem jest opona, która pozwala na jazdę nawet po jej uszkodzeniu. Takie opony pierwotnie pojawiły się w samochodach wyższej klasy, a sam pomysł pojawił się w pojazdach, wykorzystywanych przez ochronę VIP-ów. Zasada działania nie jest skomplikowana. Chodzi o to, by tak wzmocnić oponę, by nawet po jej przebiciu kołnierz jej zawinął się w taki sposób, że możliwa będzie stosunkowo normalna. Tego rodzaju ogumienie jest efektem pracy nad oponami samouszczelniającymi się, które miały samodzielnie się naprawiać po nagłej utracie ciśnienia. Jak to często bywa, to co było pierwotnie przeznaczone dla najlepiej chronionych osób, szybko znalazło swoje zastosowanie też w normalnych samochodach. Większość producentów opon proponuje swoje wersje opon tego typu. Pojawiają się one pod różnymi nazwami run on flat, czy też runflat, jednak zasada działania jest podobna. W oponie jest wzmacniana konstrukcja, a dokładniej ścianki boczne, dzięki czemu powstaje tzw. konstrukcja samonośna, która jest w stanie utrzymać ciężar samochodu i pozwala na jazdę jeszcze prawie przez 100km z prędkością zalecaną do 80 km/h. Jak to bywa, nie ma rzezy idealnych. Również opony run on flat nie są oponami idealnymi. Początkowo opony takie wymagały wymiany felgi – na takie które miały wzmacniane ranty. To spotkało się z niechęcią pośród potencjalnych klientów, dlatego część producentów opracowało opony run on flat, których użycie nie wymaga wymiany felg na nowe, wzmocnione. Trzeba przyznać, że nowe opony run on flat to rozwiązanie bardzo wygodne. W razie uszkodzenia opony, nie ma konieczności wymiany jej na drodze, czy też korzystania z zestawów naprawczych. Opona umożliwia dojechanie do najbliższego serwisu, gdzie będzie możliwa wymiana opony na nową. Kolejną korzyścią używania tego rodzaju opon jest pełna kontrola nad samochodem nawet kiedy utrata ciśnienia będzie gwałtowna. Kierujący otrzyma informację na desce rozdzielczej o spadku ciśnienia, jednak nie poczuje nagłego szarpnięcia, które najczęściej było powodem groźnych w skutkach wypadków w przypadku stosowania tradycyjnych opon.

Wielu kierowców dostrzega korzyści jakie płyną z używania nowych opon typu run on flat. Widać to w punktach sprzedaży, gdzie wzrasta zainteresowanie takimi oponami. Trzeba jednak powiedzieć, że nie są to opony pozbawione wad. Pierwsza i chyba najważniejsza, która się rzuca od razu w oczy kupujących jest ich cena. Pierwotnie opony tego typu kosztowały nawet o 100% drożej niż opony klasyczne, ale z czasem cena ich spadłą i już można je kupić o 40% drożej niż te opony, które kupowaliśmy do tej pory. Nie można również zapominać, że to co jest ich największą zaletą – wzmocnione kołnierze, staje się również ich wadą. Wzmocnienie konstrukcji opon run on flat sprawia, że opona jest sztywniejsza, a więc jej opory toczenia są większe. to sprawia, iż szumy jakie dostają się do wnętrza samochodu są o wiele wyraźniejsze – opony te są bardzo głośne. Sztywność konstrukcji sprawia również, iż prowadzenie ich jest nieco trudniejsze – wymaga większej uwag i rekcji na zachowanie samochodu. Jak już wcześniej napisałem, niektórzy producenci opon zalecają, by ich opony typu run on flat, były montowane na specjalnych obręczach typu EH1/EH1+, które charakteryzują się poszerzonymi rantami, co ma przeciwdziałać zsuwaniu się opon z felgi. Nie zależnie jednak od wad, jakie posiadają te opony, jest to na pewno produkt, który jest w fazie rozwoju i z każdym rokiem prac nad nim będzie to rzecz bardziej zbliżona do doskonałości. Ale już warto się tymi oponami zainteresować.

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE