Reklama

Praktyczna instrukcja rejestracji auta

Opublikowano:
Autor:

Praktyczna instrukcja rejestracji auta - Zdjęcie główne

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Lifestyle Każdy samochód powinien zostać zarejestrowany w lokalnym wydziale komunikacji w terminie 30 dni od zakupu. Jak przejść przez ten proces możliwie sprawnie? Czy można to zrobić przez internet? Sprawdź, jak zarejestrować auto krok po kroku. Z artykułu dowiesz się też, dlaczego leasing jest znacznie wygodniejszym rozwiązaniem pod kątem rejestracji samochodu.

Jakie dokumenty są potrzebne, żeby zarejestrować samochód?

Zebranie dokumentów to pierwszy, kluczowy punkt instrukcji rejestracji auta. Urzędnik może bowiem odmówić zarejestrowania pojazdu, jeśli do wniosku nie załączysz wszystkich wymaganych dokumentów.

 Na pewno potrzebne będą:

  • wypełniony wniosek o rejestrację pojazdu;
  • dowód osobisty;
  • dokument, który potwierdza własność pojazdu;
  • karta pojazdu (o ile została wydana);
  • dokumenty potwierdzające uiszczenie opłat rejestracyjnych;
  • świadectwo homologacji (w przypadku nowych samochodów). 

Przy używanych autach wymagany jest z kolei dodatkowo dowód rejestracyjny z ważnym przeglądem technicznym. Jeśli rejestrujesz pojazd w innym urzędzie, niż był zarejestrowany do tej pory, należy też dostarczyć tablice rejestracyjne, które trzeba będzie zmienić. 

Jak zarejestrować auto krok po kroku i ile to kosztuje?

Samochód należy zarejestrować w wydziale komunikacji urzędu miasta lub starostwa powiatowego właściwego dla miejsca zamieszkania właściciela. W przypadku nowego lub używanego auta zakupionego w Polsce należy przygotować się na opłaty urzędowe 180,50 zł, a jeśli nie ma potrzeby zmiany tablic rejestracyjnych – tylko 81 zł. Jeżeli samochód jest sprowadzany z innego kraju UE, dochodzą jeszcze opłaty za kartę pojazdu (75 zł) i nalepkę kontrolną (18,50 zł) oraz koszty tłumaczenia dokumentów i akcyza. 

Rejestracja auta przebiega dwuetapowo. Najpierw wypełniasz wniosek, podając m.in. numer identyfikacyjny VIN oraz markę, model i rok produkcji samochodu oraz dostarczasz go do urzędu wraz z pozostałymi dokumentami. Zwykle od ręki dostajesz wtedy pozwolenie czasowe (tzw. miękki dowód rejestracyjny), tablice rejestracyjne i nalepkę kontrolną, co pozwala Ci już korzystać z pojazdu przez kolejnych 30 dni. W tym czasie urząd dokonuje właściwej rejestracji i informuje Cię, że możesz już odebrać stały dowód rejestracyjny – co wymaga kolejnej wizyty w urzędzie. 

Samochód możesz też zarejestrować przez internet, jeśli masz profil zaufany, a dany urząd ma Elektroniczną Skrzynkę Podawczą dokumentów, co sprawdzisz na jego stronie internetowej. Jeśli tak jest, przez stronę gov.pl możesz wypełnić wniosek i załączyć skany dokumentów (w formacie JPG lub PN i rozmiarze nie więcej niż 200 kB na plik). Wcześniej należy też przelać na konto bankowe urzędu niezbędne opłaty. 

Czy wizyta w urzędzie nie jest jednak konieczna, by odebrać pozwolenie czasowe i tablice rejestracyjne, a później dowód rejestracyjny oraz – w przypadku używanych aut – dostarczyć dotychczasowy dowód i tablice? Po uzgodnieniu z urzędem, dokumenty i tablice mogą zostać wysłane pocztą lub kurierem na koszt rejestrującego. 

Decydujesz się na leasing? Instrukcja rejestracji auta nie będzie Ci potrzebna

Wiesz już, jak zarejestrować auto krok po kroku. Wiedza ta nie jest jednak niezbędna, jeśli wybierzesz samochód w leasingu. Auto formalnie pozostaje wtedy własnością leasingodawcy, więc to na nim spoczywa obowiązek rejestracji pojazdu (dopiero, jeśli zdecydujesz się na wykup auta po zakończeniu umowy leasingu, konieczne będzie przerejestrowanie go). 

Mimo to, koszt rejestracji auta może być wyższy i wynieść kilkaset złotych. Firmy leasingowe doliczają bowiem koszty rzeczywiste poniesione na rejestrację pojazdu oraz pobierają dodatkową opłatę za czynności związane z rejestracją pojazdu. Są jednak wyjątki. Na przykład dzięki promocji PKO Leasing możesz zostać zwolniony z opłaty za rejestrację pojazdu osobowego i ciężarowego do 3,5 tony (sprawdź szczegóły na stronie https://www.pkoleasing.pl/leasing/darmowa-rejestracja/). 

Oferta jest dostępna dla przedsiębiorców, którzy zdecydują się finansować pojazd leasingiem operacyjnym do 31 stycznia 2023 roku. Oprócz braku kosztów rejestracji auta, klienci zyskują także dodatkowe korzyści, między innymi atrakcyjne warunki ubezpieczenia GAP, które stanowi zabezpieczanie dla Klienta na wypadek straty finansowej w razie szkody lub kradzieży pojazdu.

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy