LifestyleCo robisz, gdy ktoś wręcza ci ulotkę na ulicy lub gdy znajdziesz jedną ukrytą wśród listów w swojej skrzynce pocztowej? Czy nie możesz się doczekać, żeby ją przeczytać, czy raczej natychmiast wyrzucasz ją, ledwo na nią spojrzawszy? Nie oszukujmy się, większość z nas nie jest szczególnie zainteresowana treścią papierowych reklam. Czy to oznacza, że nie są one dobrym narzędziem marketingowym? Owszem, o ile są źle zaprojektowane, ich treści nieprzemyślane, a związana z nimi strategia marketingowa kiepsko zaplanowana. Ale przecież nie musi tak być. Zwłaszcza jeśli odpowiednio się przygotujesz.
Ogólny cel kampanii marketingowej
Przed ustaleniem, jakie narzędzie marketingowe będzie odpowiednie dla twojej firmy, musisz ustalić główny cel, jakiemu kampania marketingowa ma służyć. Najważniejsze pytanie brzmi: Co chcesz osiągnąć? Jakie rezultaty mają przynieść działania marketingowe? Czy próbujesz budować świadomość nowej marki, promować wprowadzenie nowego produktu czy zwiększyć zaangażowanie klientów? Nie każde narzędzie promocji będzie odpowiednie dla każdego z tych celów.
Grupa docelowa
Kiedy już ustalisz, żeulotka będzie odpowiednim narzędziem marketingowym do osiągnięcia twojego głównego celu, musisz wybrać grupę docelową. Podobnie jak w przypadku wszystkich działań marketingowych, kiedy projektujesz reklamę, musisz przede wszystkim wiedzieć, z kim rozmawiasz – zarówno na płaszczyźnie demograficznej (wiek, płeć, lokalizacja itp.), jak i psychologicznej i behawioralnej. Czy celujesz w ludzi, którzy nigdy o tobie nie słyszeli, czy może próbujesz odzyskać dawnych klientów? A może chcesz przyciągnąć klientów konkurencji? Kto jest osobą, która najbardziej skorzysta na tym, co masz do zaoferowania? Dzięki odpowiedzi na te pytania o wiele łatwiej będzie ci sformułować treść,oraz zaprojektować właściwą szatę graficzną.
Przekaz
Skoro masz już swoich docelowych odbiorców, czas sformułować przekaz, który będziesz do nich kierować. Jaka jest główna wiadomość, którą chcesz im przekazać? Co chcesz, żeby myśleli, czuli lub robili po kontakcie z reklamą? Co powinni wiedzieć o swojej marce lub produkcie? Z czym ma się im twoja firma kojarzyć? Ten etap jest kluczowy dla sukcesu kampanii marketingowej. Ważne jest, by przekaz był jak najbardziej konkretny.
Dystrybucja
Ulotki można rozdawać osobiście na ulicy, przypinać na tablicach ogłoszeń, wkładać do skrzynek pocztowych lub wysyłać. Mogą być również dystrybuowane elektronicznie. Zastanów się, w jaki sposób zamierzasz je udostępniać i odpowiednio je w tym celu zaprojektuj. Na przykład oferta umieszczana na tablicy ogłoszeń powinna być większa i bardziej jaskrawa, żeby wyróżniała się spośród innych informacji. Reklamówki wkładane do skrzynek pocztowych mogą być mniejsze i delikatniejsze w swoim przekazie. Z kolei informacjeprzesyłane drogą elektroniczną mogą zawierać także przyciągające wzrok ruchome grafiki i linki, których na wersjach analogowych nie da się zamieścić.