reklama
reklama

Ministerstwo ostrzega. Oszuści wykorzystują ich numer telefonu! Jak się uchronić?

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: pixabay

Ministerstwo ostrzega. Oszuści wykorzystują ich numer telefonu! Jak się uchronić? - Zdjęcie główne

Uważajmy, na to jakie informacje udzielamy "konsultantowi" | foto pixabay

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Polska i świat Pomysłowość oszustów nie zna granic. Właśnie okazało się, że wykorzystują rządowy numer telefonu, aby wyłudzać od ludzi dane. Bądźmy czujni.
reklama

Ministerstwo Finansów poinformowało, że dostaje sygnały o próbach oszustwa z wykorzystaniem numeru telefonu sekretariatu jednego z departamentów.

Numer Ministerstwa Finansów a w słuchawce "konsultant bankowy"

Naciągacze dzwonią z numeru telefonu 22 694 47 92 i podają się za pracowników banku. Próbują w ten sposób pozyskać informacje, dane osobowe i dane uwierzytelniające klientów banku.  - Przestrzegamy przed tego typu oszustwami i apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności - przestrzegło ministerstwo. 

Jak się okazuje, pomysłowość oszustów naprawdę nie zna granic. Ich metody są coraz bardziej wyrafinowane i coraz trudniej nam się szybko zorientować, że mamy do czynienia z przestępcą. Do perfekcji opanowali oni fałszowanie wyświetlanego numeru telefonicznego. W celu podszywają się pod inny podmiot, który rzekomo do nas dzwoni, np. konsultanta z banku. W ten sposób oszukana została 46-latka, która straciła ponad 100 tysięcy złotych. Co ważne, kobieta podjęła pewne środki ostrożności,  zidentyfikowała swojego rozmówcę na stronie banku, dlatego zbyt ufnie podeszła do prezentowanej przez niego sprawy. 

Obiecywał pomóc, kobieta straciła pieniądze i "wzięła" pożyczkę 

Mężczyzna zapytał o kilka kwestii związanych z logowaniem na konto bankowe, po czym poinformował kobietę, że z jej rachunku złożono wnioski o przyznanie kredytu. Zaoferował swoją pomoc w ich anulowaniu. Jak informuje policja, by usprawnić tę procedurę polecił jej korzystanie z aplikacji, która miała łączyć się z numerem telefonu działu technicznego jej banku. Właścicielka konta wykonywała wszystkie operacje zgodnie z instruktażem konsultanta. 

Po dwugodzinnej rozmowie 46-latka próbowała zalogować się do swojego konta, jednak bezskutecznie. Wtedy zatelefonowała do placówki banku, gdzie konsultant uświadomił ją, że została oszukana. Gdy otrzymała wyciągi z konta będące dowodem przestępstwa, zgłosiła się na policję.

Komisarz kom. Paulina Onyszko wyjaśnia, że działanie oszustów polegało na przesyłaniu pieniędzy pomiędzy jej rachunkami, przelaniu ich na obce konta, wypłatę środków z bankomatu i zaciągnięcie pożyczki w wysokości 50 tysięcy złotych. Straty sięgają prawie 108 tysięcy złotych. 

Oszustwa na pomoc techniczną nie znikną. Lepiej zachować czujność

Kamil Sadkowski, starszy specjalista ds. cyberbezpieczeństwa ESET przyznaje, że opisywany problem oszustów podszywających się pod pomoc techniczną coraz częstszy problem w Polsce. Jak wyjaśnia,  te znacznie zmieniły się w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Kiedyś opierały się głównie na telefonach od fałszywych agentów pomocy technicznej, którzy twierdzili, że pracują dla Microsoft, Dell, Cisco lub innej firmy technologicznej, w tym znanych dostawców zabezpieczeń. Oszuści próbowali przekonać ofiary, że w ich komputerze pojawił się problem, który należy natychmiast naprawić w zamian za opłatę.

W kolejnych latach po sieci zaczęły krążyć fałszywe reklamy, pop-upy, strony pomocy technicznej, pojawiły się ataki przy użyciu złośliwego oprogramowania. Zaatakowane komputery wyświetlają alerty informujące o usterce technicznej, a następnie zachęcają do kontaktu z oszukańczą pomocą techniczną. W ten sposób to ofiara dzwoni do oszusta, a nie odwrotnie – to może usypiać naszą czujność.

Oszustwa związane z pomocą techniczną działają już od ponad dekady i będą działać jeszcze przez długi czas. Nie jesteśmy w stanie przewidzieć, w jakim kierunku się rozwiną i z jakich nowych technik skorzystają przestępcy. Jedno za to jest pewne – zachowując podstawowe zasady cyberbezpieczeństwa, jesteśmy w stanie szybko zorientować się, że ktoś próbuje nas oszukać i zapobiec temu

 - tłumaczy. 

Jak zatem się chronić?

  • Nie dzwoń pod numery podane w niechcianych wiadomościach e-mail – w razie wątpliwości wyszukaj firmę, której sprawa dotyczy i skontaktuj się z nią oficjalnym kanałem.
  • Jeśli wyskakujące okienko lub komunikat o błędzie pojawi się na ekranie komputera i będzie zawierać numer telefonu, nie dzwoń pod ten numer.
  • Jeśli ktoś dzwoni do ciebie z informacją o problemie z komputerem, rozłącz się.
  • Nie udzielaj zdalnego dostępu do komputera nikomu, kogo nie znasz osobiście.
  • Nie podawaj nikomu swoich haseł.
  • Nie loguj się do kont bankowych, kiedy ktokolwiek ma zdalny dostęp do twojego komputera.
  • Pamiętaj, że oszuści zawsze będą próbowali nakłonić cię do podejmowania pochopnych decyzji, często próbując wywołać panikę. Weź głęboki oddech i spokojnie przemyśl sytuację.
  • Jeśli obawiasz się oszustwa, uważnie obserwuj transakcje na swoim koncie bankowym.
  • Korzystaj z oprogramowania zabezpieczającego renomowanego producenta na wszystkich swoich urządzeniach.

 

 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama