Do takich informacji dotarł portal rynek-kolejowy.pl. PKP PLK chce, by pomiędzy Łodzią a Kutnem pociągi mogły przekraczać prędkość 120 km/h. Co to oznacza?
Zarządca infrastruktury rozważa różne scenariusze poprawy jakości infrastruktury kolejowej pomiędzy Łodzią a Kutnem. Jednym z możliwych rozwiązań jest budowa zupełnie nowej linii jedno- lub dwutorowej. W tym roku ma zostać podpisana umowa z wykonawcą studium wykonalności, które pomoże wyłonić optymalny wariant.
- Planujemy istotną poprawę podróży na trasie z Łodzi do Kutna. Studia wykonalności, wykorzystywane w obecnie realizowanych projektach zostały przygotowane przed 2015 r. Nowe studia wykonalności uwzględniają wnikliwą analizę pod względem potrzeb eksploatacyjnych i planowane są modernizacje w sposób kompleksowy – mówi dla branżowego portalu Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy spółki.
Jeszcze w tym roku ma zostać podpisana umowa na wykonanie studium wykonalności. Dokument ma pomóc w ocenie tego, co jest bardziej opłacalne - budowanie nowej linii kolejowej (jednotorowej lub dwutorowej) na odcinku Zgierz – Kutno dostosowanej do prędkości wyższych niż 120 km/h czy modernizacja obecnie istniejącej jednotorowej linii z dostosowaniem jej do prędkości pociągów do 160 km/h wraz z dobudową drugiego toru
Planowane inwestycje nie będą miały wpływu na te, które już zostały zaplanowane. W przyszłym roku mają ruszyć prace na linii Łódź Kaliska-Zgierz wraz ze stacją Zgierz. Wartość inwestycji to ok. 200 mln. zł.
W tej chwili kończą się także prace na studium wykonalności odcinka Zgierz-Ozorków.
– Również odcinek Ozorków – Kutno jest planowany do realizacji w obecnej perspektywie budżetowej UE. Obecnie ustalane są szczegóły realizacji prac na tej trasie. Dopuszczalna prędkość zostanie zwiększona do 120 km/h (z możliwością dostosowania w przyszłości linii także do 160 km/h), co przyczyni się do poprawy przepustowości trasy. Wykonywane prace zakładają takie rozwiązania, by przy ich kontynuacji w przyszłości nie było robót straconych – mówi Mirosław Siemieniec.