Odcinkowy pomiar prędkości, czyli OPP, opiera się na dwóch punktach kontrolnych – na początku i końcu wyznaczonego odcinka. System rejestruje czas wjazdu i wyjazdu pojazdu, a następnie oblicza średnią prędkość. Jeśli przekracza ona dopuszczalny limit, kierowca może spodziewać się mandatu.
„Sposób na uniknięcie mandatu za odcinkowy pomiar prędkości jest banalnie prosty. Trzeba po prostu jechać zgodnie z przepisami.” - wyjaśnia Auto Świat.
W praktyce jednak wielu kierujących zapomina o nietypowych ograniczeniach prędkości – np. na autostradzie A4 pod Wrocławiem, gdzie obowiązuje limit 110 km/h, choć standardowo na autostradach wynosi 140 km/h.
Przykładowe lokalizacje OPP w woj. łódzkim
System OPP stale się rozrasta. Już teraz funkcjonuje na kilku kluczowych trasach regionu:
- Tomaszów Mazowiecki – DK48
- Złota – DK72
- Kluk – DK74
- Pabianice – Bełchatów – DW485
- Biała Pierwsza – DK74
- Kluki – DK74
- Mokra Prawa – DK70
- A1 – MOP Strzelce – Siemionki (uruchomiony w listopadzie 2024 r.)
Próbujesz oszukać system? Nie warto
Część kierowców próbuje podejść system „z głową”, rozpędzając się na początku odcinka, a następnie hamując na jego końcu, licząc, że średnia prędkość nie przekroczy limitu.
„Oczywiście, że tak, ale nie ma to większego sensu. Można pojechać bardzo szybko, wyraźnie wyżej niż obowiązujące ograniczenie prędkości, ale potem... trzeba mocno zwolnić i przez dłuższy odcinek jechać wolno, poniżej ograniczenia.”
Efekt? Jazda nie tylko staje się bardziej stresująca, ale też niebezpieczna – zwłaszcza na zatłoczonych drogach.
Gdzie nie pomaga oznakowanie
Choć system OPP jest skuteczny, jego oznakowanie budzi kontrowersje. Kierowcy narzekają na brak przejrzystości i nieczytelne znaki.
„Wielu kierowców wskazuje na problem na odcinkowych pomiarach prędkości. Ich oznakowanie wcale nie ułatwia przepisowej jazdy. Czasem kierowcy łamią przepisy nieświadomie, a potem dostają mandaty.” - wyjaśnia Auto Świat.
Problemem jest nie tylko brak oznaczenia początku i końca odcinka, ale też niedostosowane limity prędkości.
Aplikacje – realna pomoc dla kierowcy
W wielu sytuacjach z pomocą przychodzą aplikacje mobilne, które informują o lokalizacji odcinkowych pomiarów oraz aktualnych ograniczeniach prędkości. Google Maps, Yanosik i inne narzędzia nawigacyjne często oferują także funkcję obliczania średniej prędkości przejazdu, dzięki czemu kierowca może świadomie zarządzać tempem jazdy i uniknąć mandatu.
Ile kosztuje nieuwaga w 2025 roku?
System kar za przekroczenia prędkości został znacząco zaostrzony. Aktualny taryfikator prezentuje się następująco:
• do 10 km/h – 50 zł i 1 punkt karny
• 11–15 km/h – 100 zł i 2 punkty
• 16–20 km/h – 200 zł i 3 punkty
• 21–25 km/h – 300 zł i 5 punktów
• 26–30 km/h – 400 zł i 7 punktów
• 31–40 km/h – 800 zł (1600 zł w recydywie) i 9 punktów
• 41–50 km/h – 1000 zł (2000 zł w recydywie) i 11 punktów
W przypadku powtórnych wykroczeń wysokość mandatu może wzrosnąć nawet do 5000 zł. To nie tylko problem dla portfela, ale również poważne zagrożenie dla prawa jazdy.
Fotoradary nowej generacji – Mesta Fusion RN
Nie tylko OPP zyskuje na znaczeniu. Również stacjonarne fotoradary przechodzą rewolucję technologiczną. Najnowsze modele – Mesta Fusion RN – potrafią jednocześnie śledzić do 32 pojazdów na ośmiu pasach ruchu, rozróżniając ich kategorie (samochód osobowy, ciężarowy, autobus) i wykrywając dodatkowe wykroczenia: jazdę na zderzaku, zajeżdżanie drogi, blokowanie pasa.
Działają już m.in w:
- Łodzi – al. Palki
- Poniatowie – DK12
Łódzkie pod pełną kontrolą
Województwo łódzkie jest jednym z regionów szczególnie intensywnie objętych systemami nadzoru ruchu drogowego. Obecnie funkcjonuje tu rozbudowana sieć fotoradarów i odcinkowych pomiarów prędkości, a już niebawem pojawią się kolejne urządzenia.
Nowe fotoradary – lipiec 2026
W ramach rozbudowy infrastruktury GITD planuje zamontować w regionie trzy nowe fotoradary
• Strzelce – DK60 (powiat kutnowski)
• Żurawieniec – DK60 (powiat pabianicki)
• Emilia – S14 (powiat zgierski, lokalizacja rezerwowa)
Fotoradary stacjonarne
• Aleksandrów Łódzki – droga krajowa 72, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 40 km/h
• Bedlno (pow. kutnowski) – droga krajowa 92, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Białynin (pow. skierniewicki) – droga krajowa 72, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Blok Dobryszyce (pow. radomszczański) – droga krajowa 91, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Głowno (pow. zgierski) – droga krajowa 14, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Inowłódz (pow. tomaszowski) – droga krajowa 48, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Kamieńsk (pow. radomszczański) – droga krajowa 91, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Kietlin (pow. radomszczański) – droga krajowa 42, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Kutno – droga krajowa 92 (ul. Sklęczkowska), Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 70 km/h
• Lubień (pow. łęczycki) – droga krajowa 91, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 70 km/h
• Łódź – al. Włókniarzy/Lewa – Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Łódź – ul. Pabianicka 190 – Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 70 km/h
• Łódź – al. Palki/Smutna – Mesta Fusion RN, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Łódź – al. Jana Pawła II 77 – Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Łódź – al. Włókniarzy 200 – Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Osjaków (pow. wieluński) – droga krajowa 74, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Ozorków – droga krajowa 91, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 70 km/h
• Paradyż – droga krajowa 74, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Plecka Dąbrowa (pow. kutnowski) – droga krajowa 92, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Piwki (pow. kutnowski) – droga krajowa 60, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 70 km/h
• Poniatów (pow. piotrkowski) – droga krajowa 12, Mesta Fusion RN, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Radomsko – ul. Narutowicza 207 – droga krajowa 91, Fotorapid CM, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Radomsko – ul. Brzeźnicka 149 – droga krajowa 42, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Sierakowice Prawe (pow. skierniewicki) – droga krajowa 70, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Słomków Mokry (pow. sieradzki) – droga krajowa 12, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Słowik (pow. zgierski) – droga krajowa 91, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Spała (pow. tomaszowski) – droga krajowa 48, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Sulejów (pow. piotrkowski) – droga krajowa 12, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Tuszyn (pow. łódzki wschodni) – droga krajowa 91, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Wojszyce (pow. kutnowski) – droga krajowa 92, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Wola Zaradzyńska (pow. pabianicki) – droga krajowa 71, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Zgierz – ul. Łódzka 41 – Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
Odcinkowe pomiary prędkości (OPP)
• Biała Pierwsza (pow. wieluński) – droga krajowa 74, OPP, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Kluki (pow. bełchatowski) – droga krajowa 74, OPP, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Tomaszów Mazowiecki – droga krajowa 48 (ul. Wysoka i Piaskowa), OPP, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Złota (pow. skierniewicki) – droga krajowa 72, OPP, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Droga wojewódzka 485 (Pabianice–Bełchatów) – OPP, ograniczenie prędkości: 50 km/h
Komentarze (0)