Co z linią prowadzącą do Łodzi?
Jakiś czas temu na ten problem uwagę zwracała kutnowska posłanka Paulina Matysiak, która skierowała interpelację poselską do ministerstwa infrastruktury.
Jak w niej zauważała, linia kolejowa łącząca Łódź z Kutnem przez Zgierz, Ozorków i Łęczycę, jest jednotorowa, co stanowi ogromną barierę w zwiększeniu jej przepustowości.
- Tymczasem potrzeby transportowe mieszkańców tej części województwa łódzkiego, a także podróżujących z dalszych miast, m.in. Włocławka, Torunia czy Bydgoszczy, są coraz większe. Niestety brak drugiego toru sprawia, że ułożenie rozkładu jazdy dla pociągów lokalnych i dalekobieżnych z większą liczbą kursów i atrakcyjnym czasem przejazdu jest niezwykle trudnym zadaniem – podkreślała Paulina Matysiak.
Wczoraj temat wrócił. Łódzka Kolej Aglomeracyjna poinformowała, że PKP PLK zapowiada odbudowę mijanki Gawrony na linii Łódź – Kutno do końca 2027 roku.
- Linia kolejowa nr 16, mająca tylko jeden tor, który dodatkowo musi być współdzielony z innymi operatorami, znacząco ogranicza możliwości połączeń Łodzi z północą regionu – zauważa Łódzka Kolej Aglomeracyjna
Przewoźnik dodał, że dobudowanie mijanki częściowo zwiększy przepustowość linii. Przy okazji zapowiedziano także przebudowę stacji Witonia. Prace nie powinny wpłynąć na kursowanie pociągów.
Pociągi pojadą szybciej?
Łódzka Kolej Aglomeracyjna poinformowała, że PKP PLK na razie nie deklaruje w najbliższym czasie dobudowy drugiego toru, niemniej jednak Ministerstwo Infrastruktury jest na etapie przygotowywania koncepcji rozwiązania tego problemu.
Przypomnijmy, że resort infrastruktury odpowiadając na wspomnianą interpelację posłanki Matysiak informował, że w ramach studium wykonalności dla projektu pn. „Usprawnienie kolejowego połączenia Łódź – Kutno poprzez budowę linii kolejowej lub modernizację istniejących linii” opracowano wariant zakładający dobudowę drugiego toru.
- Dalsze prace projektowe i roboty budowlane są uzależnione od zapewnienia środków finansowych na ich realizację – informował resort.
Jak się dowiadywaliśmy, mając na względzie bardzo duże znaczenie linii kolejowej nr 16 dla sieci kolejowej kraju, PKP PLK S.A. rozważa w kolejnych latach rewitalizację odcinka Łęczyca – Kutno do sfinansowania ze środków budżetu państwa.
- W ramach ww. inwestycji zakładana jest poprawa parametrów eksploatacyjno-ruchowych przedmiotowego odcinka oraz zdolności przepustowych dzięki likwidacji istniejącego ograniczenia prędkości do 70 km/h oraz zwiększenia dopuszczalnej prędkości maksymalnej dla pociągów pasażerskich do 120 km/h lub 160 km/h – dodawał resort.
PKP PLK S.A zobowiązała się do przeprowadzenia analiz. Ich celem będzie określenie możliwości i zasadności dobudowy drugiego toru na wybranych fragmentach linii kolejowej nr 16 (m.in. pomiędzy Ozorkowem a Łęczycą), aby zmaksymalizować poprawę przepustowości przy jednoczesnej racjonalizacji nakładów inwestycyjnych.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.