Centralny Port Komunikacyjny. Co z woj. łódzkim?
W skład Prezydium Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego Województwa Łódzkiego wchodzą przedstawiciele dialogu społecznego, czyli zarówno reprezentatywnych związków zawodowych, jak i reprezentatywnych organizacji pracodawców, oraz strony samorządowej i wojewody.
Niedawno Prezydium wyraziło swoje poparcie dla inicjatywy rozszerzenia strategicznego obszaru otoczenia Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) o gminy z terenu województwa łódzkiego.
Jak podkreślono przesłanym nam dokumencie, przyniesie to daleko idące zmiany struktury społecznej i funkcjonalno-przestrzennej związane z realizacją głównej inwestycji z uwagi na ich bliskie położenie, gdzie realizowane będą również Inwestycje Towarzyszące CPK, m.in. koleje dużych prędkości.
- Inicjatywa ta zgłoszona została do Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej, Katarzyny Pełczyńskiej - Nałęcz, we wspólnym wystąpieniu Marszałka Województwa Łódzkiego, Wojewody Łódzkiego i Prezydenta Miasta Łodzi z dnia 27 stycznia 2025 roku – przypomina Krzysztof T. Borkowski, przewodniczący Prezydium Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego Województwa Łódzkiego.
Jak dodaje, obszar otoczenia CPK stanowi obszar funkcjonalny oraz obszar strategicznej interwencji w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2004 r. poz. 324 z późn. zm.), czyli określony w strategii rozwoju obszar o zidentyfikowanych lub potencjalnych powiązaniach funkcjonalnych lub o szczególnych warunkach społecznych, gospodarczych lub przestrzennych, decydujących o występowaniu barier rozwoju lub trwałych, możliwych do aktywowania potencjałów rozwojowych, do których kierowana jest interwencja publiczna łącząca inwestycje, w szczególności gospodarcze, infrastrukturalne lub w zasoby ludzkie, finansowane z różnych źródeł, lub rozwiązania regulacyjne.
- Budowa CPK i kolei dużych prędkości będzie stanowiła impuls rozwojowy również dla regionu łódzkiego, w postaci nowych inwestycji i miejsc pracy w sektorze usług czy logistyki. Jednak dynamizacja rozwoju strategicznej infrastruktury komunikacyjnej może przyczynić się również do powstania barier rozwoju gmin położonych na terenie naszego województwa w otoczeniu i oddziaływaniu CPK, z uwagi na bardzo bliskie sąsiedztwo inwestycji głównej, jak i zakres obszarowy Inwestycji Towarzyszących CPK – dodaje Krzysztof T. Borkowski.
Dlatego Prezydium Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego Województwa Łódzkiego uważa, że zasadnym jest rozszerzenie obszaru otoczenia CPK o gminy województwa łódzkiego w zakresie zgodnym z zasięgiem obszaru funkcjonalnego CPK przedstawionym w projekcie Strategii Rozwoju Polski do 2035 r. oraz wypracowanie, na zasadzie porozumienia z mieszkańcami i samorządami tych gmin, kompleksowej strategii otoczenia CPK.
- Ważnym jest bowiem, aby mieszkańcy regionu byli aktywnym partnerem przy opracowywaniu strategii rozwoju CPK i dostrzegali korzyści dla swoich lokalnych społeczności. Biorąc wszystkie powyższe okoliczności pod uwagę, Prezydium Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego Województwa Łódzkiego – stanowczo popiera inicjatywę rozszerzenia obszaru strategicznego CPK o gminy województwa łódzkiego – podkreśla Krzysztof T. Borkowski.
Komentarze (0)