Reklama

Epidemia koronawirusa dotknie przedsiębiorców. ZUS szykuje dla nich ulgi. Zobacz jakie

Opublikowano:
Autor:

Epidemia koronawirusa dotknie przedsiębiorców. ZUS szykuje dla nich ulgi. Zobacz jakie - Zdjęcie główne
UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wydarzenia Stan zagrożenia epidemicznego w związku z COVID-19 to trudny czas dla przedsiębiorców. Obojętny na tę sytuację nie pozostaje Zakład Ubezpieczeń Społecznych, które oferuje im m.in. możliwość odroczenia terminu płatności składek oraz zawieszenie lub wydłużenie spłaty już zawartych układów ratalnych.

Przedsiębiorcy, którzy z powodu epidemii koronawirusa mają problemy, z opłatą bieżących składek lub należności, które wynikają z zawartej już z ZUS umowy o rozłożenie zadłużenia na raty bądź odroczenia terminu płatności, mogą skorzystać z uproszczonych form pomocy:
• odroczenia o 3 miesiące terminu płatności składek za okres od lutego do kwietnia 2020 r.,
• zawieszenia na 3 miesiące realizacji umowy zawartej z ZUS, w której termin płatności rat bądź składek wyznaczono w okresie od marca do maja 2020 r., i tym samym wydłużyć o 3 miesiące termin realizacji zawartej umowy.

By skorzystać z pomocy, należy złożyć odpowiedni wniosek w tej sprawie:

• Wniosek dla osób nieprowadzących pełnej księgowości albo
• Wniosek dla osób prowadzących pełną księgowość

- Wniosek można przesłać elektronicznie za pośrednictwem portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, złożyć w skrzynce dostępnej w naszej placówce lub wysłać pocztą - informuje Monika Kiełczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa łódzkiego.

Jeżeli przedsiębiorca prowadzi pełną księgowość, do wniosku musi dołączyć sprawozdanie finansowe (bilans, rachunek zysków i strat, sprawozdanie o przepływach pieniężnych) za 2018 lub 2019 r. (Skany dokumentów można dołączyć do wniosku w portalu PUE ZUS, jeśli zapisze się je wcześniej na dysku komputera.)

We wniosku należy wskazać, w jaki sposób epidemia koronawirusa wpłynęła na sytuację finansową firmy i brak możliwości opłacenia w terminie należności. Ulgi będą udzielane w ramach pomocy de minimis. Przedsiębiorca będzie musiał więc złożyć dodatkowe dokumenty dotyczące pomocy publicznej.

Jeżeli zakład pozytywnie rozpatrzy wniosek, wyśle umowę wraz z dokumentami dotyczącymi pomocy publicznej na wskazany przez przedsiębiorcę adres e-mail lub pocztą (jeżeli przedsiębiorca nie wskaże Zakładowi adresu mailowego). Po otrzymaniu dokumentów należy je przejrzeć i podpisać w odpowiednich miejscach. Podpisane dokumenty trzeba przekazać z powrotem do ZUS. Można złożyć je w skrzynce dostępnej w placówce ZUS lub przesłać pocztą.

Ważne!

Z uwagi na zagrożenie epidemiczne podpisane dokumenty można wysłać do ZUS w postaci skanu na adres e-mail oddziału ZUS i na tej podstawie ZUS udzieli ulgi. Jednak przedsiębiorca będzie musiał wysłać do Zakładu również papierowe oryginały dokumentów najpóźniej w ciągu 14 dni liczonych od dnia zakończenia stanu epidemicznego. Jeśli dokumenty nie zostaną przekazane w formie papierowej do ZUS, Zakład uzna, że umowa nie została zawarta. To spowoduje naliczenie odsetek od należności objętych umową.

Ważne!
Jeżeli z analizy dokumentów będzie wynikało, że w okresie ostatnich 3 lat wielkość otrzymanej przez wnioskującego pomocy publicznej de minimis przekroczyła 200 tys. euro, ZUS nie będzie mógł udzielić ulgi.

Jeżeli w ciągu 3 miesięcy sytuacja finansowa przedsiębiorcy nie ulegnie poprawie, będzie mógł wystąpić z wnioskiem o renegocjację zawartej umowy.

Więcej informacji lub pomoc związaną z wypełnieniem dokumentów można uzyskać u doradcy ds. ulg i umorzeń. Wykaz numerów telefonów i adresów mailowych oddziałów znajduje się na stronie www.zus.pl. w zakładce firmy, ulgi i umorzenia https://www.zus.pl/firmy/ulgi/umorzenia/doradca-w-sprawie-ulg-i-umorzen

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE