reklama
reklama

Gmina Kutno rezygnuje z MZK. Posłanka Matysiak sprawdza: czy przejazdy faktycznie będą bezpłatne?

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Biuro Poselskie Pauliny Matysiak

Gmina Kutno rezygnuje z MZK. Posłanka Matysiak sprawdza: czy przejazdy faktycznie będą bezpłatne? - Zdjęcie główne

Gminy rezygnują z MZK. Czy transport będzie działać? Sprawdza posłanka Matysiak | foto Biuro Poselskie Pauliny Matysiak

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wydarzenia W ostatnim czasie gminy Kutno i Strzelce wypowiedziały umowy z MZK Kutno na realizację połączeń autobusowych. W ślad za nimi poszła również gmina Krośniewice, która na ostatniej sesji Rady Gminy jednogłośnie podjęła decyzję o zerwaniu współpracy z miastem. Mieszkańców czeka zatem transportowa rewolucja, której przygląda się kutnowska posłanka Paulina Matysiak.
reklama

Darmowy transport i więcej połączeń

Paulina Matysiak wystosowała szereg pism do włodarzy gmin, które zdecydowały się na wypowiedzenie porozumień dot. lokalnego transportu zbiorowego. Wśród nich jest m.in. gmina Kutno, któa zapowada, że na takiej decyzji skorzysta zarówno budżet gminy, jak i sami mieszkańcy.

W rozmowie z KCI wójt Justyna Jasińska zapewnia, że powodem zerwania umowy są warunki finansowe zaproponowane przez miasto. Usługi MZK mają łącznie kosztować gminę Kutno w tym roku ok. 2,2 mln zł, natomiast w przyszłym roku kwota ta miałaby wynosić aż 3 mln zł. Zdecydowanie korzystniejsze warunki oferuje inny przewoźnik. Chodzi o firmę FullTravel, której oferta została wyceniona na 1,8 mln zł. Przewoźnik ma w swoim taborze autobusy niskopodłogowe, które pomieszczą jednorazowo 40 pasażerów (po 20 miejsc siedzących i stojących). A co ze zlikwidowanymi połączeniami? 

Wójt zapewnia, że kursy, które do tej pory realizowane były przez MZK, zostaną w pełni zastąpione przez nowego wykonawcę. Co więcej, autobusy będą dojeżdżać w miejsca, które dotychczas nie były uwzględniane w rozkładach jazdy. Mowa tu m.in. o wsi Leszno, a także Michałowie i Florku. Ponadto przejazdy mają być bezpłatne. W planach jest wprowadzenie kart mieszkańca gminy Kutno, których posiadacze mieliby prawo do darmowych przejazdów.

Gmina Kutno: dotacja tylko na rok?

Te odpowiedzi nie zadowoliły jednak posłanki Matysiak, która dużą część swojej działalności w Sejmie poświęca komunikacji publicznej. Przewodniczy m.in. Parlamentarnemu Zespołowi ds. Walki z Wykluczeniem Transportowym. Niejednokrotnie wypowiadała się o potrzebie poprawy działania Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, z którego korzystają samorządy w całym kraju. To właśnie z niego — jak informuje wójt gminy Kutno Justyna Jasińska — ma być sfinansowany bezpłatny transport dla mieszkańców.

— Darmowe przejazdy, zwiększona liczba kursów i nowe linie to oczywiście krok w dobrą stronę, ale jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach — informuje posłanka partii Razem. — Problem polega na tym, że dotacje z Funduszu są tylko na jeden rok, a kolejne wnioski nie mogą dotyczyć tych samych linii. W Sejmie zabiegam o to, aby rząd to poprawił, tymczasem martwię się, czy gmina Kutno ma jakiś alternatywny plan na działanie transportu publicznego po 2023 roku — dodaje parlamentarzystka.

Paulina Matysiak w swoim piśmie dopytuje wójt o tę właśnie kwestię. Ponadto zastanawia się, czy gmina ma stuprocentową gwarancję otrzymania środków, gdyż wyniki naboru do FRPA nie zostały jeszcze ogłoszone przez wojewodę. Liczy oczywiście na to, że się uda, a mieszkańcy nie zostaną bez dostępu do autobusów. Oczekuje na przekazanie wszystkich stosownych dokumentów, aby dokładnie zbadać sytuację.

Gmina Strzelce: jak będzie działać transport publiczny?

Gmina Kutno przedstawiła do publicznej wiadomości założenia działania transportu publicznego na swoim terenie oraz w połączeniach do Kutna. Tymczasem druga gmina, która wypowiedziała umowę z MZK, na swoich oficjalnych kanałach nie podała jeszcze takiej informacji. Mowa oczywiście o gminie Strzelce, do wójta której również napisała posłanka Matysiak.

— Pytam pana wójta, jaka oferta komunikacyjna będzie dostępna dla mieszkańców po nowym roku. Czy mieszkańcy będą mogli bezproblemowo dotrzeć do Kutna, czy gmina również ma zamiar skorzystać z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych itd. — komentuje parlamentarzystka.

Z MZK nie będzie współpracować również gmina Krośniewice. Na chwilę obecną nie wiadomo, kto i na jakich zasadach zorganizuje tam transport publiczny.

Matysiak: walka z wykluczeniem transportowym to podstawa

Jak dodaje posłanka z Kutna, priorytetem dla władz samorządowych i centralnych powinna być skuteczna walka z wykluczeniem transportowym.

— Mówię wprost: dostęp do często jeżdżącego autobusu czy pociągu to godne życie dla mieszkańców. Zalet jest mnóstwo, od znalezienia lepszej pracy i wymarzonej szkoły po taką zwykłą możliwość odwiedzenia rodziny czy przyjaciół w innej miejscowości. Nie każdego stać na samochód z coraz droższym paliwem, nie każdy zresztą może auto prowadzić — dodaje parlamentarzystka.

O odpowiedziach na pisma złożone przez posłankę będziemy informować.

Info: mat. pras. Pauliny Matysiak/własne

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama