Lekcja Czytania w Dąbrowszczaku

Opublikowano:
Autor:

Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wydarzenia W środę 9 grudnia w I LO im. J. H. Dąbrowskiego odbyła się Lekcja Czytania organizowana przez Fundację "Tygodnika Powszechnego".Ta ogólnopolska akcja społeczna ma na celu promocję czytelnictwa, szczególnie wśród młodzieży ponadgimnazjalnej, oraz budzenie zainteresowania literaturą poprzez rozmowę o wybranych tekstach z wybitnymi pisarzami, krytykami i wykładowcami uniwersyteckimi. To „żywe” czytanie literatury, autorskie podejście do lektury i przyglądanie się jak robią to osoby zajmujące się profesjonalnie literaturą.

To właśnie Dąbrowszczak jako pierwsza szkoła ponadgimnazjalna w Kutnie może poszczycić się Lekcją Czytania poprowadzoną przez doktora Michała Lachmana, adiunkta w Zakładzie Dramatu i Dawnej Literatury Angielskiej Instytutu Anglistyki Uniwersytetu Łódzkiego. W swoich zainteresowaniach naukowych koncentruje się na historii i teorii współczesnego dramatu angielskiego i irlandzkiego. Autor wielu publikacji, m.in. artykułów, które ukazały się w języku polskim i angielskim w rodzimych oraz zagranicznych czasopismach i wydawnictwach zbiorowych. Artykuły i tłumaczenia prac teatrologicznych oraz tekstów naukowych i literackich publikuje również w Dialogu i Literaturze na Świecie. Opublikował Brzytwą po oczach. Młodzi doświadczeni w angielskim i irlandzkim dramacie lat dziewięćdziesiątych, a także przekłady: William Hogarth, Analiza piękna i Eli Rozik, Korzenie teatru oraz dramaty Billy Roche'a, Christiny Reid i Franka McGuinnessa.

Temat spotkania to: Jądro ciemności Josepha Conrada i konteksty kultury współczesnej. W ramach tego tematu młodzież uczestnicząca w lekcji mogła rozmawiać nie tylko o samym tekście, ale również innych aspektach kultury, poszerzając tym samym zakres zagadnień podejmowanych w szkole na zajęciach poświęconych lekturze. Temat lekcji sam w sobie okazał się nośny i zaciekawił uczniów.

Poziom dyskusji pokazał, że młodzi ludzie nie tylko spędzają czas przed komputerem, ale żyją w przekonaniu, że książki są atrakcyjne, nie są przeżytkiem i nadal z przyjemnością czytają czerpiąc przy okazji z nich wiedzę.

Oczytani licealiści z niezwykłą pasją potrafili dyskutować o wybranej lekturze, nawiązywać, dostrzegać i rozumieć intertekstualne aluzje. Prowadzący wraz z uczestnikami spotkania snuł refleksje i zastanawiał się nad naturą człowieka, istotą kultury białych ludzi, kolonializmu i jego wymiaru cywilizacyjno-kulturowego. Warto było, pomimo ponurej wymowy opowiadania i po ponad wieku od opisywanych wydarzeń w Kongu, docenić uniwersalną i ponadczasową wartość tekstu umiejętnie przeniesioną przez Francisa Forda Coppolę w bliższy okres wojny w Wietnamie.

LEKCJA CZYTANIA w pełni dowiodła, że tekst literacki może być czymś ważniejszym i innym niż tylko szkolna lektura niezbędna do zdania matury.

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE