Na szczęście z przekazanych nam informacji wynika, że żadnemu z pacjentów nie podano szczepionki, która powinna wylądować „w śmietniku”.
- Na terenie powiatu kutnowskiego w roku 2017 oraz w latach ubiegłych nie zarejestrowano żadnego przypadku podania pacjentowi szczepionki wstrzymanej lub wycofanej z obrotu przez Głównego Inspektora Farmaceutycznego lub Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego – informuje Sylwia Lewandowska, kierownik oddziału epidemiologii w kutnowskim sanepidzie.
Dodaje także, że powiatowa stacja sanitarno-epidemilogiczna na bieżąco monitoruje sytuację. Szczepionki muszą być przechowywane w odpowiednich warunkach i temperaturze. W różnych częściach kraju był z tym spory problem, zwłaszcza po załamaniach pogody i przerwach w dostawie prądu. Czy podobnie było także w naszym regionie?
- Zgodnie z monitoringiem zużycia szczepionek stosowanych przez placówki nadzorowane przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kutnie w roku ubiegłym nie zanotowano w placówkach wykonujących szczepienia obowiązkowe i zalecane awarii sprzętu służącego do zapewnienia właściwego „ łańcucha chłodnego” wskazanego przez producentów w wymaganiach dla tego preparatów leczniczych – dodaje S. Lewandowska.
Z przekazanych nam informacji wynika, że z powodu uszkodzenia opakowań szczepionek lub upływu terminu ważności, świadczeniobiorcy przekazali do utylizacji:
- 29 amp. DTP;
- 2 fiolki Euvax 1,0;
- 35 amp-strzyk Imovax Polio,
- 1 amp-strzyk. ACT HIB;
- 13 amp-strzyk MMR,
- 1 fiolka Euvax 0,5; 20 amp. Clodivac;
- 12 amp. Tetana;
- 5 amp-strzyk Boostrix,
- 4 amp-strzyk. Pentaxim