reklama
reklama

"Pół dnia na SOR-ze, dostała kroplówkę i ją wypisali". Mnożą się skargi do NFZ

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: poglądowe/KCI

"Pół dnia na SOR-ze, dostała kroplówkę i ją wypisali". Mnożą się skargi do NFZ - Zdjęcie główne

"Pół dnia na SOR-ze, dostała kroplówkę i ją wypisali". Mnożą się skargi do NFZ | foto poglądowe/KCI

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WydarzeniaAż 244 skargi na placówki medyczne wpłynęły w ubiegłym roku do łódzkiego NFZ. Głośnym echem w ostatnim czasie odbiła się nieprzyjemna sytuacja, z którą spotkała się mama polskiej modelki, Sandry Kubickiej. Narodowy Fundusz Zdrowia podpowiada, kiedy i w jaki sposób możemy złożyć zażalenie na działanie służby zdrowia.
reklama

Skandal na SOR? Modelka nie przebiera w słowach

 

Media obiegły kilka dni temu wypowiedzi Sandry Kubickiej na temat wizyty jej mamy w SOR jednego z łódzkich szpital. Cytując za plejada.pl:

- Nigdy nie zrozumiem osób, które chcą ratować ludzkie życie, a później traktują pacjentów jak zwierzęta. (…) Jak to jest, że lekarz nie rozumie, co mówi pacjentka, a pacjentka nie rozumie, co mówi lekarz. (...) Skoro bierzemy już na stanowisko jakieś osoby, to trzeba się umieć dogadać. A jak ludzie się nie dogadują, to daje się inną osobę, która rozumie ten język. Kpina z człowieka. Nie zrobili jej badań, które powinni zrobić. Przesiedziała pół dnia na SOR-ze, dostała kroplówkę przeciwbólową i ją wypisali - żali się celebrytka. 

reklama

 

Pacjenci skarżą się do NFZ

 

Łódzki NFZ w ubiegłym roku otrzymał od pacjentów 244 skargi na placówki medyczne. Jako zasadne uznano 104 skargi. Narodowy Fundusz Zdrowia rozpatruje skargi dotyczące wyłącznie naruszenia praw pacjentów w zakresie udzielenia świadczeń opieki zdrowotnej przez świadczeniodawców, z którymi NFZ zawarł umowę o ich udzielanie z wyłączeniem tych, które dotyczą m.in. organizacji pracy, decyzji lekarskich, prowadzonego leczenia, etyki lekarskiej, niestosownego zachowania personelu (lekarza, pielęgniarki, personelu pomocniczego) wobec pacjenta lub łamania praw pacjenta. Skarga lub wniosek mogą być składane w imieniu własnym lub innej osoby za jej pisemną zgodą.

reklama

- Jeśli skarga została uznana przez placówkę medyczną za zasadną kierownictwo placówki przepraszało Skarżącego, pouczało personel i wskazywało możliwość realizacji świadczenia. W przypadku uznania skargi za zasadną przez NFZ, podmioty lecznicze zostały przez nas pouczone i zobowiązane do realizacji świadczeń opieki zdrowotnej, zgodnie z zawartą z nami umową i obowiązującymi przepisami prawa - wyjaśnia Anna Leder, rzecznik prasowy łódzkiego NFZ, 

Skargi i wnioski mogą być wnoszone do NFZ pisemnie lub za pomocą poczty elektronicznej kancelaria@nfz-lodz.pl , za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP) oraz ustnie do protokołu.

Na co skarżą się pacjenci do ŁOW NFZ?

reklama

- trudności z uzyskaniem badania diagnostycznego
- nieprawidłowo wykonane protezy zębowe
- odwołanie wizyty i nie wyznaczenie nowego terminu
- opłata za badanie diagnostyczne
- kierowanie na zdjęcie szwów do prywatnego gabinetu
- praca poradni niezgodnie z harmonogramem
- niedotrzymywanie terminów realizacji badań
- nierespektowanie uprawnień osoby niepełnosprawnej poza kolejnością
- odmowa wyznaczenia terminu wizyty

 

Pacjencie, oto Twoje prawa

 

Europejski Dzień Praw Pacjenta to dobra okazja, by przypomnieć o prawach pacjenta i o tym, że będąc świadomym i aktywnym pacjentem, możemy mieć wpływ na system opieki zdrowotnej. Pacjenci, którzy mają trudności z realizacją świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych mogą złożyć skargę do NFZ.

Narodowy Fundusz Zdrowia przypomina, że każdy pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością, odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej.

Do czego masz prawo jako pacjent?

świadczeń zdrowotnych
tajemnicy informacji oraz uzyskania informacji o swoim zdrowiu
dostępu do dokumentacji medycznej
poszanowania intymności i godności
poszanowania życia prywatnego i rodzinnego
wyrażenia zgody na udzielenie określonych świadczeń
zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych
zgłaszania sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza
opieki duszpasterskiej
przechowywania rzeczy wartościowych (Szpital oraz każdy inny podmiot udzielający stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych mają obowiązek zapewnić Ci bezpłatne przechowywanie rzeczy wartościowych w depozycie).

Więcej o prawach pacjenta możesz przeczytać na stronie Prawa Pacjenta – Rzecznik Praw Pacjenta.

Czy przysługują Ci uprawnienia szczególne?

Niektórym pacjentom (np. kobietom w ciąży lub zasłużonym honorowym dawcom krwi) przysługują uprawnienia szczególne. Zakres takich uprawnień różni się w zależności od tego, do jakiej grupy należysz. Aby skorzystać z przysługujących uprawnień, musisz przedstawić dokument, który potwierdzi Twoje prawa.

Więcej informacji na temat uprawnień dla poszczególnych grup znajdziesz tutaj - KLIK.   

Gdzie szukać pomocy?

Jeśli:

- wobec Ciebie zostały naruszone prawa pacjenta, to możesz sprawę zgłosić do Rzecznika Praw Pacjenta (ul. Młynarska 46, 01-171 Warszawa, e-mail: kancelaria@rpp.gov.pl, bezpłatna infolinia 800 190 590 czynna od poniedziałku do piątku, w godzinach od 8.00 do 18.00)
- masz trudności z realizacją świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, możesz to zgłosić w oddziale wojewódzkim NFZ (bezpłatna infolinia 800 190 590 czynna 24 godziny przez 7 dni w tygodniu).
- uważasz, że lekarz działał niezgodnie z aktualną wiedzą medyczną lub zasadami etyki, możesz to zgłosić Rzecznikowi Odpowiedzialności Zawodowej przy Okręgowej Izbie Lekarskiej.
 

 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama