Apel posłanki Matysiak do Prezydenta RP
Chodzi o dwie ustawy: ustawę Prawo o ruchu drogowym oraz ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (druki sejmowe: 1427 i 1703 i 1703-A).
Jak czytamy, ku zaskoczeniu operatorów i organizatorów przewozów, zapisy dotyczące FRPA zostały wprowadzone do tego projektu, mimo że nie dotyczą zakresu ustawy, a także, mimo że przygotowywany projekt nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz ustawy o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych pozostaje wciąż w fazie opiniowania.
Branża transportowa alarmuje: zmiany w Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA) mogą osłabić stabilność transportu publicznego
Największe kontrowersje budzi skrócenie okresu obowiązywania umów FRPA z 10 do 3 lat. Branża podkreśla, że 10-letnie umowy pozwalały planować inwestycje, rozwijać sieć połączeń i zapewniały stabilność finansową operatorów. Trzy lata mogą utrudnić rozwój transportu, obniżyć atrakcyjność dopłat i wprowadzić niepewność w funkcjonowaniu sieci.
- Weto prezydenta Karola Nawrockiego w tym przypadku to szansa na dalszy stabilny rozwój połączeń autobusowych. Nie może być tak, że poważne zmiany, które wywracają do góry nogami system finansowania przewozów autobusowych, pojawiają się w projekcie bez konsultacji oraz bez dyskusji i dialogu – podkreśla Paulina Matysiak, przewodnicząca Parlamentarnego Zespołu ds. Walki z Wykluczeniem Transportowym.
- Potrzebujemy stabilnych, dziesięcioletnich umów, które pozwolą operatorom planować rozwój sieci przewozowej i skutecznie reagować na potrzeby mieszkańców. To wymaga prawdziwego dialogu z sektorem, w którym postulaty branży i samorządów są uwzględniane w procesie decyzyjnym – mówi Iwona Budych, Prezes Stowarzyszenia Wykluczenie Transportowe.
Stowarzyszenie Wykluczenie Transportowe postuluje pozostawienie 10-letnich umów przy wprowadzeniu mechanizmów elastyczności, umożliwiających dodawanie kursów, nowych przystanków i drobne modyfikacje tras w odpowiedzi na potrzeby mieszkańców.
Info: nadesłane/biuro poselskie Pauliny Matysiak
Komentarze (0)