Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), czyli narodowy przewoźnik kolejowy Słowacji, zdecydował się kontynuować zeszłoroczną inicjatywę i ponownie udostępni turystom bilet „Slovak”, obowiązujący w okresie od 1 lipca do 31 sierpnia. Za 29 euro – czyli około 125 złotych – pasażerowie mogą przez siedem dni podróżować pociągami drugiej klasy po całym kraju, bez żadnych ograniczeń co do liczby przejazdów.
Oferta dotyczy wszystkich standardowych pociągów przewoźnika. Wyjątek stanowią jedynie składy kategorii SuperCity, w których należy dodatkowo wykupić miejscówkę. Koszt takiej miejscówki to symboliczne jedno euro – nieporównywalnie mniej niż podobne rezerwacje w innych krajach europejskich.
Jedną z kluczowych zalet tej oferty jest fakt, że obejmuje ona także przejazdy Tatrzańskimi Kolejami Elektrycznymi. To lokalne linie obsługujące górskie rejony Słowacji, które oferują nie tylko praktyczne połączenia z popularnymi miejscowościami turystycznymi, ale również możliwość podziwiania niezwykle malowniczych tras kolejowych w otoczeniu Tatrzańskiego Parku Narodowego. Dzięki temu bilet „Slovak” może okazać się idealnym rozwiązaniem dla osób planujących aktywny wypoczynek w górach.
Czechy: więcej opcji, nieco wyższe ceny
Czeski przewoźnik České dráhy (ČD) również przygotował ofertę specjalną na lato. Pod nazwą „Jízdenka na léto” kryją się dwa warianty biletu, które pozwalają podróżować pociągami ČD przez 7 lub 14 dni. Koszt biletu tygodniowego to 1390 CZK (około 236 złotych), a dwutygodniowego – 1990 CZK, co odpowiada mniej więcej 330 złotym.
Oferta cieszy się popularnością zwłaszcza wśród tych, którzy planują intensywne zwiedzanie miast położonych wzdłuż głównych szlaków kolejowych. Bilet uprawnia do podróżowania po całym kraju pociągami należącymi do ČD, ale nie obowiązuje na trasach obsługiwanych przez niezależnych, regionalnych przewoźników, którzy działają coraz częściej, zwłaszcza na lokalnych liniach.
Zwracają na to uwagę także eksperci z bloga Kolej na Podróż, którzy podkreślają: „Bilet jest doskonałym rozwiązaniem, jeśli chcemy pozwiedzać miasta leżące przy głównych liniach kolejowych, natomiast coraz więcej linii lokalnych obsługują inni przewoźnicy, którzy nie honorują biletu Jízdenka na léto”. W praktyce oznacza to, że planując trasę podróży po Czechach, warto wcześniej sprawdzić, czy wszystkie interesujące nas połączenia są obsługiwane przez ČD.
Polska na uboczu europejskiego trendu
Podczas gdy Słowacja i Czechy przyciągają pasażerów atrakcyjnymi propozycjami wakacyjnych przejazdów, polski narodowy przewoźnik PKP nie zapowiedział jak dotąd wprowadzenia biletu wakacyjnego o ogólnokrajowym zasięgu. Tego typu produkt nie pojawi się latem 2025 roku w sprzedaży, mimo rosnącej popularności podobnych inicjatyw za granicą.
Nie oznacza to jednak, że w Polsce brakuje jakichkolwiek ofert sezonowych. W przeszłości regionalni przewoźnicy wielokrotnie wprowadzali tymczasowe promocje z okazji długich weekendów lub świąt. Koleje Mazowieckie, Koleje Dolnośląskie i Polregio oferowały między innymi bilety weekendowe, jednodniowe oraz pakiety rodzinne, które umożliwiały bardziej ekonomiczne podróżowanie w określonych terminach.
Komentarze (0)