reklama

Rekordowe podwyżki. To podstawowy artykuł, który każdy ma w domu

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: poglądowe/Freepik

Rekordowe podwyżki. To podstawowy artykuł, który każdy ma w domu - Zdjęcie główne

Rekordowe podwyżki. To podstawowy artykuł, który każdy ma w domu | foto poglądowe/Freepik

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WydarzeniaJeszcze kilka lat temu kawa była symbolem codzienności i niewielkiego przyjemnego wydatku. Dziś stała się odzwierciedleniem kryzysu cenowego, który uderza w domowe budżety. W Polsce za filiżankę espresso czy cappuccino trzeba zapłacić dwa lub trzy razy więcej niż we Włoszech, a kolejne miesiące nie przyniosą ulgi. Wzrosty cen kawy są nie tylko faktem, ale też trwałym trendem, który ma swoje głębokie przyczyny w sytuacji na świecie.
reklama

Raport UCE Research i Uniwersytetów WSB Merito jasno wskazuje na skalę problemu. W lipcu 2025 roku kawa mielona była droższa o 18,3 proc., a rozpuszczalna o 16,8 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. W czerwcu dynamika była jeszcze wyższa – odpowiednio 25,1 proc. i 20,3 proc. Sierpień przyniósł kontynuację trendu – w połowie miesiąca odnotowano wzrosty o 17,9 proc. i 16,9 proc. rok do roku.

To już trzeci miesiąc z rzędu, w którym notuje się dwucyfrowe skoki cen. Nigdy wcześniej kawa nie drożała w takim tempie, a konsumenci w Polsce boleśnie to odczuwają.

Dlaczego kawa drożeje? Klimat, transport i spekulacje

Eksperci wskazują, że przyczyny wzrostu cen są złożone. – „Kurczą się obszary nadające się do uprawy. Prognozuje się, że do 2050 roku ich powierzchnia może spaść nawet o połowę. Druga kwestia to rosnące koszty produkcji i transportu. Dystrybutorzy i detaliści zaczęli je przerzucać na konsumentów. Trzecia sprawa to niski poziom globalnych zapasów. W następnej kolejności trzeba wskazać na rosnący popyt globalny. Do tego dochodzą spekulacje na rynkach finansowych” – podkreślił dr Rafał Parvi z Uniwersytetu WSB Merito.

reklama

Cena arabiki w 2025 roku przekroczyła 4,35 dolara za funt, a robusta osiągnęła rekordowe 6 tys. dolarów za tonę. Na rynkach coraz większy wpływ mają fundusze inwestycyjne i spekulanci, którzy reagują na każdą informację o nieurodzaju lub problemach z transportem.

Eksperci zauważają, że wiosną podwyżki są mniej odczuwalne – wtedy sieci handlowe intensywnie promują kawę. Jednak w drugiej części roku, gdy liczba promocji spada, ceny ponownie rosną, a konsumenci ponoszą wyższe koszty.

Prognozy cen kawy mielonej i kawy rozpuszczalnej

Analitycy przewidują, że wzrosty nie zatrzymają się w 2025 roku. – „Na podstawie analizy danych Hiper-Com Poland oraz sytuacji na międzynarodowych rynkach surowcowych, można oczekiwać, że do końca 2025 roku średnie ceny kawy mielonej wzrosną o kolejne 4-7 proc., a kawy rozpuszczalnej – o 3-6 proc. Tempo wzrostu będzie zależne głównie od stabilizacji notowań arabiki i robusty na giełdach oraz kursu złotego wobec dolara. Jeśli złoty się umocni, presja cenowa może się nieco zmniejszyć. W przeciwnym razie koszt importu dalej będzie rósł” – prognozuje Julita Pryzmont z Hiper-Com Poland.

reklama

Według niej, w przypadku kawy rozpuszczalnej wzrosty będą łagodniejsze, ponieważ część klientów ogranicza zakupy lub wybiera tańsze alternatywy. Kawa mielona, zwłaszcza w segmencie premium, pozostanie jednak pod presją. – „Przy aktualnym poziomie marż i strategii ograniczania liczby promocji przez sieci handlowe, realny koszt popularnej paczki kawy o wadze 250g może wzrosnąć o ok. 1-1,50 zł do końca roku. Cena w promocji będzie rzadziej schodzić poniżej 8 zł, a regularna może przekroczyć barierę 11 zł w wielu sieciach” – zauważyła ekspertka.

Promocje kawy w sklepach – polityka sieci handlowych

Z raportu Hiper-Com Poland, Grupy Blix i UCE Research wynika, że w I półroczu 2025 roku sklepy zorganizowały zaledwie o 0,1 proc. więcej akcji promocyjnych na kawę niż rok wcześniej. – „W najbliższym czasie trudno spodziewać się wyraźnego zwiększenia liczby akcji rabatowych, chyba że dojdzie do wyraźnej stabilizacji cen na giełdach surowcowych lub nasilenia walki konkurencyjnej między dyskontami” – ocenił Marcin Lenkiewicz z Grupy Blix.

reklama

Dyskonty zwiększyły liczbę promocji o 13 proc., sieci cash&carry o 9,9 proc., a convenience o 7,1 proc. Z kolei hipermarkety ograniczyły akcje o 19,7 proc., a supermarkety o 7,7 proc. Badanie uwzględniało 3,6 tys. cen detalicznych kawy i ponad 10,3 tys. akcji promocyjnych z pierwszego półrocza 2024 i 2025 roku.

Kawa w Polsce – luksus zamiast codziennego napoju

Polacy płacą dziś wielokrotnie więcej niż Włosi za filiżankę espresso. Coraz trudniej traktować kawę jako tanią, codzienną przyjemność. Rosnące koszty produkcji, zmiany klimatyczne i polityka detalistów powodują, że napój ten staje się dobrem luksusowym. To symbol szerszych problemów – drożyzny, która zaczyna obejmować produkty pierwszej potrzeby.

reklama

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
logo