reklama
reklama

Seniorzy mogą mieć problemy? Stracą prawa jazdy? Wchodzą nowe przepisy

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Pixabay

Seniorzy mogą mieć problemy? Stracą prawa jazdy? Wchodzą nowe przepisy - Zdjęcie główne

Zmieniają się przepisy. 70-latkowie stracą prawa jazdy? | foto Pixabay

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WydarzeniaZmiany w badaniach zdrowia kierowców są częścią unijnej strategii „wizja zero”, której celem jest zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych w ruchu drogowym do zera do 2050 r. Dziś na drogach UE ginie ponad 20 tys. osób rocznie. Już w 2030 r. liczba ta ma zostać zredukowana o połowę.
reklama

Według raportu Komendy Głównej Policji z 2024 roku kierowcy w wieku 60+ byli sprawcami 3866 wypadków. Zginęło w nich 339 osób, a 4327 zostało rannych. Seniorzy byli też najliczniejszą grupą rowerzystów powodujących wypadki.

Jak miało być?

Komisja Europejska proponowała obowiązkowe badania lekarskie co 5 lat dla kierowców po ukończeniu 70 lat. Brak zaświadczenia oznaczałby utratę prawa jazdy, a negatywny wynik – natychmiastowe cofnięcie uprawnień.

Europosłowie uznali, że takie rozwiązanie mogłoby być dyskryminujące. Wprowadzono więc przepisy, zgodnie z którymi państwa członkowskie same zdecydują, czy wystarczy samoocena kierowcy, czy konieczne będą badania lekarskie obejmujące kontrolę wzroku i układu krążenia.

reklama

Starzenie się społeczeństw

Prognozy mówią, że w 2050 r. połowa mieszkańców UE będzie miała 50 lat lub więcej, a liczba osób powyżej 80. roku życia wzrośnie czterokrotnie – do ponad 400 mln. W Polsce starzenie się populacji następuje szybciej niż w wielu innych krajach.

– Nie ma precyzyjnego wieku, w którym należy przestać prowadzić pojazd, ale wraz z wiekiem u większości ludzi obniża się sprawność psychofizyczna – mówi dr Ewa Odachowska-Rogalska z ITS. – Zmniejsza się wrażliwość układu nerwowego, pogarsza się widzenie, słuch i zdolności reakcji. Osoby po 75. roku życia charakteryzują się nawet dwukrotnie dłuższym czasem reakcji w porównaniu do osób młodszych – dodaje.

reklama

Polska praktyka

Kierowcy niezawodowi w Polsce przechodzą badania lekarskie tylko przy wyrabianiu prawa jazdy lub po poważnych wykroczeniach. – Badania psychologiczne mogą skłaniać do autorefleksji, wskazywać sposoby rekompensowania braków i wpływać na bezpieczeństwo – wyjaśnia Odachowska-Rogalska.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
logo