14 punktów, pod którymi kryły się wymogi, jakie powinien spełniać budynek urzędu oraz pracownicy w związku z obsługą niepełnosprawnych petentów. Tyle wyliczył radny Rafał Jóźwiak, który złożył zapytanie do włodarza miasta róż. Wśród nich znalazły się m.in. pochylnie dla wózków, miejsca parkingowe, sygnalizatory przywoławcze, tablice z powiększonym drukiem czy językiem Braille'a i wiele innych. Pisaliśmy o tym W TYM MIEJSCU.
Radny szczególną uwagę zwrócił na brak windy. Zapytał więc:
- Czy istnieje dokumentacja techniczna lub koncepcje budowy windy lub wind? Czy planowane są inne działania wymienione w uzasadnieniu interpelacji?
...oraz zawnioskował o udzielenie informacji dotyczących udogodnień, jakie wprowadzono w urzędzie miasta dla osób niewidomych, głuchoniemych, poruszających się na wózku inwalidzkim itp. Burzyński dość wyczerpująco odniósł się do tematu podkreślając, że miasto podejmowało działania dotycząca instalacji wind, starało się nawet o dofinansowanie z PFRON-u, jednak takiego nie otrzymało, ale ratusz nie składa broni.
Z czym więc urząd wychodzi naprzeciw niepełnosprawnym?
- Przed budynkiem znajduje się podjazd dla osób niepełnosprawnych, którym można dotrzeć na parter - do Punktu Obsługi Interesantów. Jest wydzielone i oznaczone tablicą 1 miejsce dla osób niepełnosprawnych. Pracownicy Puntu Obsługi Interesanta są zobowiązani do udzielenia pomocy w dotarciu do konkretnych pokoi parteru lub poproszenie kompetentnych pracowników wydziałów i biur z innych pięter do zgłoszenia się do POI celem załatwienia spraw osób niepełnosprawnych. Osoby niepełnosprawne mogą dotrzeć do pokoi zlokalizowanych na poziomie wejścia od strony pl. Marszałka, pl. Piłsudskiego 18, ul. Sienkiewicza 1 i ul. Podrzecznej 1. Na parterze budynku funkcjonuje toaleta przystosowana dla potrzeb osób niepełnosprawnych. Na wprost wejścia do Urzędu znajduje się duża tablica informacyjna z powiększonymi literami urządzona na bazie monitora 55 calowego - wylicza prezydent.
Co ważne, 5 pracowników magistratu odbyło szkolenie w zakresie posługiwania się językiem migowym, kilku zaś odbyło też szkolenie w zakresie obsługi osób niepełnosprawnych. Dalej czytamy, że:
- Strona BIP Urzędu Miasta jest zgodna ze Standardem dostępności WCAG 2.0 dla osób niepełnosprawnych. Miasto Kutno brało udział w projekcie - Monitoring działań jednostek administracji samorządowej w województwie łódzkim pod kątem realizacji praw osób z niepełnosprawnościami realizowanym przez Stowarzyszenie Instytut Nowych Technologii oraz Międzynarodowe Stowarzyszenie Pomocy - "Słyszę Serce". Celem projektu było dokonanie przeglądu zadań pod kątem dostosowania do postanowień konwencji ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych. Urząd Miasta był monitorowany przez przedstawicieli Stowarzyszenia. W ramach realizacji rekomendacji wystąpiono do Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Łodzi - i uzyskano zgodę, na oznaczenie kolorem w/g obowiązujących przepisów miejsca parkingowego przed Urzędem, wykonanie poręczy na schodach wejściowych a także oklejenie (namalowanie) linii kontrastowych na początku i końcu biegu pochylni - wyjaśnia Burzyński.
Raport Stowarzyszenia zarekomendował ratuszowi do realizacji obsadzenie wycieraczek w poziomie posadzki lub wymianę na takie, które wyposażone są w pochyłe krawędzie i nie są wyższe niż 1 cm. Jak zapewnia włodarz, realizacja nastąpi do końca marca br. Jeśli chodzi o dostęp do informacji, stowarzyszenie poleciło zastosowanie piktogramów z podstawowymi funkcjami obiektu i kierunkami dotarcia do najważniejszych pomieszczeń. To zostanie zrealizowane z końcem czerwca tego roku.
A co dalej z budową windy? Otóż Urząd Miasta podejmował już działania dotyczące zainstalowania ich w budynku. Przygotowano dokumentację, uzyskano pozwolenie na budowę, której koszty przekraczały 400 tys zł. Zwrócono się więc do PFRON-u o dofinansowanie przedsięwzięcia, jednak fundusz odmówił udzielenia wsparcia finansowego.
- Urząd Miasta w 2020 roku planuje ponownie wystąpić do PFRON - u o środki na budowę windy - zapewnia prezydent.