reklama
reklama

Ważne zmiany dla kierowców. Jeśli masz punkty karne, lepiej uważaj

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: Archiwum

Ważne zmiany dla kierowców. Jeśli masz punkty karne, lepiej uważaj - Zdjęcie główne

Rewolucja dla kierowców. Masz punkty karne? Będziesz tego żałować | foto Archiwum

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WydarzeniaZmiany w przepisach drogowych nie pozostawiają złudzeń – kierowców czeka trudniejsza rzeczywistość. Nowelizacja prawa drogowego wprowadza ostrzejsze zasady karania za punkty karne, szybsze zatrzymywanie prawa jazdy oraz nowe obowiązki dla najmłodszych uczestników ruchu. Do tego pojawia się obowiązek kasku dla nieletnich rowerzystów i powrót „zielonego listka” na samochodach.
reklama

Reforma obejmie miliony kierowców i w wielu przypadkach pozbawi ich dotychczasowych przywilejów, np. łatwego redukowania punktów karnych.


Kurs reedukacyjny za 13 punktów – obowiązkowy i kosztowny

Jednym z nowych rozwiązań jest obowiązkowe szkolenie dla kierowców w okresie próbnym, którzy uzbierają więcej niż 12 punktów karnych. Kurs potrwa godzinę, kosztować będzie 300 zł i odbędzie się m.in. na płycie poślizgowej.

Program obejmuje jazdę w zakrętach przy różnych prędkościach, zarówno z włączonym systemem ESP, jak i z wyłączonym, a także hamowanie awaryjne na wprost i w zakręcie. Instruktorzy mają pokazywać, jak niebezpieczne jest przecenianie swoich możliwości i jak łatwo stracić kontrolę nad pojazdem.

reklama


Szybsza utrata prawa jazdy – dotknie większości kierowców

Nowelizacja znacząco rozszerza zasady odbierania prawa jazdy. Jeśli kierowca przekroczy dopuszczalną prędkość o więcej niż 50 km/h poza terenem zabudowanym, na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej, dokument zostanie zatrzymany na 3 miesiące.

– „Wyniki badań europejskiego projektu Baseline przeprowadzone przez Instytut Transportu Samochodowego pokazują, że aż 79 proc. polskich kierowców przekracza limity dozwolonych prędkości poza obszarem zabudowanym” – mówi Maria Dąbrowska-Loranc, kierownik Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS.

reklama

To nie przypadek – aż 80 proc. wypadków zdarza się właśnie na takich drogach, a 87 proc. ofiar śmiertelnych ginie na trasach jednojezdniowych dwukierunkowych.


Zielony listek i okres próbny – młodzi kierowcy pod nadzorem

Nowi kierowcy będą oznaczani specjalnym kodem w prawie jazdy, a ich samochody naklejką z zielonym liściem klonowym. Oznakowanie ma ułatwiać policji identyfikację początkujących kierowców i umożliwiać szybkie reagowanie w przypadku naruszeń.

Okres próbny dla osób zdających egzamin w wieku 18 lat potrwa 2 lata, a dla 17-latków – aż 3 lata. Jeżeli w tym czasie kierowca popełni dwa wykroczenia, starosta będzie mógł przedłużyć okres próbny o kolejne 2 lata. Trzecie wykroczenie oznacza cofnięcie prawa jazdy.

reklama


Prawo jazdy dla 17-latków – ale nie samodzielnie

Nowelizacja przywraca możliwość uzyskania prawa jazdy kat. B w wieku 17 lat. Warunkiem jest pisemna zgoda rodziców lub opiekunów.

Do ukończenia 18 lat młody kierowca będzie mógł prowadzić samochód tylko w Polsce i wyłącznie pod nadzorem dorosłego opiekuna. Osoba siedząca na fotelu pasażera musi mieć minimum 25 lat, co najmniej 5-letni staż i w każdej sytuacji być trzeźwa. Policjant w czasie kontroli ma prawo zbadać nie tylko kierowcę, ale także jego opiekuna.


Punkty karne – koniec z łatwym resetem

Nowe przepisy mocno ograniczają możliwość redukcji punktów karnych. Od tej pory kurs w WORD pozwoli zdjąć maksymalnie 6 punktów, ale tylko za lekkie naruszenia przepisów.

reklama

Za najpoważniejsze przewinienia punkty zostaną na koncie:

  • przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h – 13–15 pkt i mandat do 2500 zł, w recydywie 5000 zł,
  • wyprzedzanie na przejściu dla pieszych – 15 pkt i 1500 zł, w recydywie 3000 zł,
  • przejazd na czerwonym świetle – 15 pkt i 500 zł.

Oznacza to, że kierowcy szybciej będą tracić uprawnienia i nie będą mogli ich tak łatwo odzyskać.


Kask na rowerze i hulajnodze – obowiązek dla nieletnich

Nowe przepisy wprowadzają obowiązek noszenia kasku dla wszystkich osób poniżej 16 lat, które poruszają się na rowerach, hulajnogach elektrycznych czy innych urządzeniach transportu osobistego.

Dotyczy to także dzieci do 7 lat przewożonych na rowerze na dodatkowym siodełku. Jednak ministerstwo przewidziało wyjątek – jeśli dziecko jedzie pod opieką rodzica, kask nie będzie obowiązkowy. – „Nieletni w towarzystwie rodzica zachowuje się mniej ryzykownie, korzysta ze wskazówek dorosłego i prowadzi ostrożniej” – tłumaczy resort.

Za złamanie przepisu mandat od 20 do 100 zł zapłaci rodzic lub opiekun.


Wyprzedzanie ciężarówek w nocy

Zmiany obejmą także kierowców samochodów ciężarowych. Od teraz TIR-y o masie powyżej 3,5 t będą mogły wyprzedzać nocą – od 23:00 do 5:00 – na drogach ekspresowych i autostradach o dwóch pasach ruchu w jednym kierunku.

Resort podkreśla, że podobne rozwiązania funkcjonują w Niemczech, gdzie zakazy różnią się w zależności od landu. W Polsce skutki złagodzenia prawa będą analizowane przez 2 lata od jego wprowadzenia.


Elektryki i karetki z przywilejami na buspasach

Poza zaostrzeniami są też zachęty. Do końca 2027 roku samochody elektryczne i wodorowe będą mogły poruszać się buspasami. Przywilej ten obejmie także karetki, nawet jeśli nie korzystają z sygnałów świetlnych czy dźwiękowych.


Kiedy zmiany wejdą w życie?

Nowe przepisy zaczną obowiązywać 3 miesiące po publikacji w Dzienniku Ustaw. Obowiązek kasku dla nieletnich wejdzie pół roku później.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
logo