Kto i kiedy wypełnia druk IN-1?
Informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych to dokument wypełniany przez osoby fizyczne, które nabyły dom, mieszkanie lub działkę. Obowiązek złożenia IN-1 obejmuje nie tylko właścicieli, ale też użytkowników wieczystych, posiadaczy samoistnych i posiadaczy zależnych nieruchomości.Druk IN-1 należy wypełnić w ciągu 14 dni od zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie obowiązku podatkowego. Dla osób, które robią to po raz pierwszy lub nie mają w tym zakresie dużego doświadczenia, kwestia: formularz IN-1 jak wypełnić jest szczególnie istotna. Poniżej wyjaśniamy, jak krok po kroku przejść przez cały proces.
Papierowy druk IN-1 – jak go wypełnić?
W informacji IN-1 podajemy dane swoje jako właściciela, użytkownika wieczystego lub posiadacza nieruchomości, a także dane gruntu lub obiektu budowlanego. Uzupełniając poszczególne rubryki, należy zwrócić szczególną uwagę na pola:
- Identyfikator podatkowy: osoby prowadzące firmę lub zarejestrowane jako podatnicy VAT podają w tym miejscu numer NIP. Pozostali podają PESEL.
- Nazwa i adres siedziby organu podatkowego: w podatku od nieruchomości właściwym jest urząd gminy lub miasta odpowiedni dla adresu działki, mieszkania lub domu.
- Okres, od którego informacja obowiązuje: należy podać miesiąc następujący po miesiącu, w którym nabyto nieruchomość lub nastąpiło inne zdarzenie powodujące obowiązek podatkowy.
Dane o gruntach, budynkach i budowlach
W części D formularza IN-1 podajemy dane o wykorzystaniu nieruchomości podlegającej opodatkowaniu. W przypadku gruntów mamy do wyboru 4 pozycje. Najczęściej należy uzupełnić dane działki w polu 31 (wykorzystywana na cele działalności gospodarczej) lub 33 (pozostałe, w tym prywatne).W przypadku budynków również mamy 4 kategorie. Podatnicy najczęściej wypełniają pole 39 dla obiektów mieszkalnych oraz 42 dla obiektów wykorzystywanych na cele firmowe. Szeroki zakres budynków obejmuje też kategoria „Pozostałe” i pole 51. Należy w nim wykazać m.in. garaże wolnostojące, część budynków gospodarczych itp.
Na końcu znajduje się rubryka służąca do wykazania danych budowli. Warto przy tym pamiętać, że od 1 stycznia 2025 r. zmieniły się definicje budynku i budowli, przez co niektóre obiekty mogły zmienić swoją klasyfikację.
Formularze papierowe vs. elektroniczne
Choć formularze papierowe wciąż dla wielu podatników stanowią najwygodniejszą formę rozliczenia, warto pamiętać o alternatywach. Nieruchomość do opodatkowania można zgłosić też online. Służy do tego platforma ePUAP. Elektronicznie można nie tylko wysłać, ale też wypełnić wymagane dokumenty, np. za pomocą kreatora Przyjaznych Deklaracji.Ważne! Do informacji IN-1 należy dołączyć wymagane załączniki, zależnie od tego, czy nieruchomość jest opodatkowana, czy korzysta ze zwolnienia. Osoby fizyczne w załączniku wykazują też dane współwłaścicieli.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.