Przygotowanie kursu internetowego zasadniczo sprowadza się prac, które podzielić możemy na trzy etapy. Przygotowanie treści merytorycznej i planu kursu, nagranie materiałów wideo, promocja kursu. Na temat ostatniego punktu napisać można niejedną książkę, stad dziś skupimy się na pierwszych dwóch aspektach przygotowanie własnego kursu – planowaniu i nagrywaniu.
Po pierwsze plan
Plan kursu powinien zawierać nie tylko program kursu, ale również plan organizacji poszczególnych elementów składających się na kurs. Kurs wideo online to dziś nie tylko kilka, czy kilkanaście, materiałów wideo, ale też cała gama towarzyszących mu aktywności, które to podnoszą jego wartość w oczach odbiorców. Co się na nie składa?
1) Lekcje wideo – to istota kursu, materiał zawierający treści merytoryczne, zgodne z programem kursu. Zasadniczo zaleca się tworzenie kursów zorganizowanych w formie pojedynczych lekcji lub paneli lekcyjnych (jeśli materiał jest obszerny). Pojedyncza lekcja powinna trwać maksymalnie 15 minut. W przypadku bloków tematycznych warto zastanowić się nad skróceniem czasu ich trwania do zaledwie kilku minut.
2) Wideo testowe – użytkownicy kursu coraz częściej chcą byś uchylił rąbka tajemnicy, pokazał jedną przykładową lekcję, tak by mogli ocenić czy kurs im się podoba.
3) Materiały do pobrania – mowa tu zarówno o treści kursu spisanej w formie PDF, jak i wszelkich materiałów dodatkowych – szablonów, wzorów dokumentów itd.
4) Ćwiczenia praktyczne – każdy kurs powinien być w jakimś stopniu interaktywny, w osiągnięciu tego celu pomagają ćwiczenia praktyczne, które wykonać musi uczestnik kursu. Mogą to być zarówno zadania w formie stworzenia szkiców myślowych, jak i odpowiedzi na kilka istotnych dla dalszej nauki pytań.
5) Konsultacje po kursie – dziś kurs nie kończy się z chwilą gdy użytkownik obejrzy ostatni materiał. Odbiorcy kursu coraz częściej oczekują indywidualnych konsultacji, podczas których mógłbyś odpowiedzieć na pojawiają się w ich głowach pytania, związane z omawianą tematyką.
6) Grupa na Facebooku – popularną praktyką jest organizacja zamkniętej grupy na Facebooku zrzeszającej wszystkich kursantów. W ramach tej grupy toczyć mogą się dyskusje na temat kwestii omawianych w kursie, dochodzi również do wymiany zdań i opinii pomiędzy uczestnikami.
Czym nagrać swój kurs?
Jeśli masz już gotowy program swojego kursu, opracowane treści poszczególnych lekcji, to trzeba je teraz nagrać. Profesjonalne kursy wideo nagrywane są zwykle w studiu, często przy użyciu cykloramy czy green screenu. Zasadniczo, nie ma jednak przeszkód by kurs nagrywać przy użyciu aparatu wbudowanego w telefon komórkowy w zaciszu swoich czterech ścian.
Jeśli jesteśmy posiadaczami flagowych modeli smart fonów, to o jakość rejestrowanego materiału nie musimy się martwić. Zadbajmy jedynie o porządny statyw, który utrzyma nasz aparat, a tym samym kadr w jednym miejscu. Kurs nagrany w jakości HD, jest absolutnie wystarczający, jeśli oczywiście „obroni się” w sferze merytorycznej. Problemy pojawiają się gdy przychodzi nam zarejestrować dźwięk, a także gdy nasz plan okazuje się zbyt ciemny, a przez to wideo sprawia wrażenie mało profesjonalnego.
Warto w takim przypadku wyposażyć się w dodatkowy mikrofon i choć jedną lampę oświetleniową. Ogólnie rzecz ujmując, wykorzystanie do nagrywania mikrofonów wbudowanych w telefon czy laptop nie jest dobrym pomysłem. Rejestrują one dużo szumów z otoczenia, szumy urządzenia, jak i odgłosy dobiegające spoza kadru. Jeśli nasz kurs zakłada udział jednego prelegenta na planie, to wystarczającym będzie mikrofon krawatowy, który przypniemy do krawatu, koszuli, bluzki lub sukienki.
Nieujarzmiony cień jest zmorą każdego producenta wideo. Przyda się zatem choć jednak lampa światła stałego, która będzie oświetlać równomiernie twarz prezentera w trakcie nagrania. Zaznaczyć trzeba, że mowa tu o lampie emitującej światło w temperaturze barwowej 4500 K. Jeśli natomiast zależy nam na dobrej ekspozycji całego planu, to zapatrzyć powinniśmy się w co najmniej trzy lampy. Dwie skierowane na prelegenta i jedną na przestrzeń za nim.