Co zapisać w kolumnie dotyczącej pozostałych przychodów?
W Księgę Przychodów i Rozchodów wpisywać należy osiągnięte przychody w działalności gospodarczej. Trzeba również zaznaczać tam koszty poniesione w związku z uzyskaniem przychodu. W KPiR znajduje się też osobna kolumna 8, która dotyczy pozostałych przychodów księgowania. Jest ona regulowana w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej KPiR. Więcej na ten temat przeczytać możesz m.in. w tym miejscu: https://www.ingksiegowosc.pl/news/ksiegowosc/odszkodowanie-jak-ksiegowac.
W art. 14 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych znajduje się z kolei szerszy katalog przychodów, które zalicza się do „pozostałych”. Wśród nich mamy np. otrzymane kary umowne, dotacje, różnice kursowe, odpłatne zbycie składników majątku, subwencje, umorzone (lub przedawnione) zobowiązania, odsetki ze środków pieniężnych w banku czy otrzymane odszkodowania dotyczące mienia działalności.
Odszkodowanie za auto od firmy ubezpieczeniowej
Jeśli otrzymałeś odszkodowanie od firmy ubezpieczeniowej, trzeba wykazać to w KPiR jako przychód. Kwota wolna będzie od podatku dochodowego. Faktury za poniesione koszty naprawy przedmiotu objętego ubezpieczeniem należy wprowadzić do KPiR jako „pozostałe wydatki”. Wykazać je należy również w kolumnie 13 – nieważne, czy podatnik sam pokrywa koszty, czy zostaną one zwrócone w formie odszkodowania. Jeśli szkoda dotyczy samochodu firmowego, rozliczenie kosztów i przychodów zależeć będzie od posiadanego ubezpieczenia. W tym miejscu znajdziesz wzory potrzebnych dokumentów: https://aleo.com/pl/blog/wzory-dokumentow/.
Warto dodać, że podatek VAT, który związany jest ze zwrotem kosztów naprawy auta, będzie możliwy do odliczenia wyłącznie, gdy przedsiębiorca jest czynnym podatnikiem VAT. Warto zawsze sprawdzić, jak wysokie będzie wypłacone odszkodowanie. Jeśli odszkodowanie dotyczy pojazdu ubezpieczonego tylko w ramach obowiązkowego OC, kosztów się nie księguje – o ile są niższe niż wartość ubezpieczenia. W ewidencji można ująć przychód, jeśli zaistnieje nadwyżka kwoty odszkodowania nad wydatkami, które się poniesie.
Co jeszcze warto wiedzieć o odszkodowaniu?
Firma ubezpieczeniowa zobowiązana jest do tego, aby wypłacić odszkodowanie w kwocie netto powiększonej o część podatku VAT, która nie podlega odliczeniu. Z kolei podatnik musi zapłacić podatek VAT w części, która podlega odliczeniu, a także wykazać go w JPK_V7.
Warto pamiętać, że zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów nie są straty wynikające np. z likwidacji lub utraty auta, a także kosztów powypadkowego remontu – o ile pojazd nie został objęty dobrowolnym ubezpieczeniem. Jeśli samochód ma wykupione ubezpieczenie AC, wydatki na naprawdę mogą stanowić koszty uzyskania przychodów. Czynny podatnik VAT może odliczyć 50% VAT z faktur kosztowych związanych z naprawą auta osobowego.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.