Reklama

Reklama

115 mln zł kary dla Biedronki! Sklep wprowadzał klientów w błąd?

Opublikowano: wt, 11 sie 2020 05:00
Autor:

115 mln zł kary dla Biedronki! Sklep wprowadzał klientów w błąd? - Zdjęcie główne
UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wydarzenia Liczne skargi konsumentów oraz informacje z Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej dotyczące nieprawidłowego uwidaczniania cen w sklepach sieci Biedronka napływały do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów od co najmniej 4 lat. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na właściciela sieci, spółkę Jeronimo Martins Polska karę w wysokości 115 mln zł. Biedronka naruszała prawa konsumentów, nieprawidłowo informując o cenach w sklepach - czytamy w komunikacie urzędu.

Reklama

- Setki sygnałów dotyczyły wyższych cen w kasie, niż na sklepowych półkach lub braku cen przy towarze. Skargi dały podstawę do wszczęcia postępowania przeciwko Jeronimo Martins Polska - czytamy.

Jak wskazano, w jego trakcie Prezes Urzędu zlecił kontrole Inspekcji Handlowej, które potwierdziły skalę nieprawidłowego informowania o cenach w sklepach należących do JMP.

Z ustaleń Urzędu wynika, że praktyka trwa co najmniej od 2016 r. Dopiero wszczęcie postępowania pod koniec ubiegłego roku przyczyniło się do podjęcia przez właścicieli Biedronki działań, których celem ma być rozwiązanie stwierdzonych nieprawidłowości.

Prezes UOKiK będzie monitorował skutki wdrażanych zmian, mających usunąć naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.

- Długotrwała praktyka spowodowała realne straty w portfelach konsumentów i bezpodstawne wzbogacenie się właściciela sieci ich kosztem. Dlatego zdecydowałem o nałożeniu na Jeronimo Martins Polska kary w wysokości 115 mln zł. Istnienie nieprawidłowości potwierdziła również sama spółka tłumacząc je błędami ludzkimi wynikającymi z dużej skali działalności. Nie wykluczamy, że tak rzeczywiście mogło być, nie usprawiedliwia to jednak w żadnym stopniu działania na niekorzyść klientów, tym bardziej, że przez długi czas przedsiębiorca ? pomimo licznych nieprawidłowości wykrywanych przez Inspekcję Handlową - nie starał się systemowo rozwiązać tego problemu. Tak duży podmiot powinien dochować należytej staranności w swojej działalności, aby błędy w oznaczeniu nie dotykały osób kupujących w jego sklepach - powiedział cytowany w komunikacie Chróstny.

Jak wskazał, cena jest jednym z najważniejszych kryteriów, jakimi kierują się konsumenci przy wyborze produktów.

- Niedopuszczalne jest wprowadzanie konsumentów w błąd co do właściwej ceny towarów. W przypadku Biedronki klienci przez długi czas płacili najczęściej więcej niż wynikało to z ceny na sklepowych półkach. Nie zawsze mieli nawet tego świadomość - podkreślił prezes UOKiK.

Urząd podał przykładowe skargi konsumentów. Jedna z nich dotyczyła piersi z kurczaka.

- Zachęcony gazetka oraz kartką nad produktem postanowiłem zakupić Pierś z kurczaka w promocyjnej cenie 9.99zl. Po zrobieniu zakupów udałem się do kasy za towar zapłaciłem lecz w chwili zapłaty nie zauważyłem na paragonie że piersi są w cenie regularnej czyli 16.89 za kg (?)Poprosiłem o możliwość zwrotu towaru, lecz usłyszałem że niestety nie, bo z tym towarem opuściłem sklep i pani nie przyjmie go. Więc powiedziałem że to oszustwo i tego tak nie zostawię i zgłoszę to do UOKiK, inna z pań obsługi powiedziała "i co z tego, co nam zrobią - czytamy w przytoczonej przez UOKiK skardze.

Inna skarga dotyczyła papieru toaletowego, który był z wystawioną ceną 9,99 zł, a sprzedawano go po 16,99 zł. Jak wskazał autor skargi, "w przypadku zauważenia tego oszustwa, nie było możliwości zakupu papieru po cenie zgodnej z wystawioną".

Kolejna skarga dotyczyła zniczy. "Na palecie ze zniczami wisiała duża kartka z ceną za znicz. Przy zakupie dwóch zniczy miała być cena 7.99 zł za sztukę. W kasie została naliczona inna cena 12,99 zł za sztukę. Po zwróceniu uwagi Pani kierownicze, poinformowała mnie że mogę jedynie zwrócić zakupione znicze" - czytamy.

UOKiK przypomina, że każdy sprzedawca ma obowiązek uwidocznienia ceny towaru.

- Uniemożliwienie konsumentowi zapoznania się z ceną na etapie wyboru produktu jest poważnym naruszeniem jego prawa do rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji. Tymczasem kontrole Inspekcji Handlowej wykazały, że w sklepach Biedronka średnio aż 14 proc. towarów nie miało informacji o cenie - podał Urząd.

UOKiK przekazał, że poza sankcją pieniężną, w sklepach Biedronka będzie musiała znaleźć się również informacja o prawach przysługujących konsumentom w przypadku różnicy w cenie na półce i w kasie o treści:
"W przypadku rozbieżności lub wątpliwości co do ceny za oferowany towar konsument ma prawo do żądania sprzedaży towaru po cenie dla niego najkorzystniejszej (art. 5 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług)".

Decyzja nie jest prawomocna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (33)
  • rok temu | ocena +2 / -2

    Gosc

    Dzięki ciężkiej pracy Pan z Biedronki nie byliście głodni w czasie przeszlym i obecnym pandemii .więc darujcie sobie te uwagi.Biedronka byla i jest czynna a przychodnie...

    • rok temu | ocena +1 / -1

      Haha

      Co nie zmienia faktu że panie z biedronki na Oporowskiej są strasznie opryskliwie a szczególnie jedna brzydka baba z burakami w uzębieniu.

  • rok temu | ocena +0 / -0

    Kamil- a

    W "Biedronce " na ul. Chodkiewicza kupiłam 2 razy paluszki rybne "Frosta" . Cena na czytniku - 9,99 PLN, cena nabita w kasie - 12,99 PLN. Pani w kasie odpowiedziała, że musiałam si e pomylić w odczycie.

    • rok temu | ocena +1 / -1

      Zażenowany

      To prawda towar o którym mowa kosztował 9,99 ale przy zakupie 2 szt. I taka informacja była na cenowe oraz wyświetlała się na czytniku cen. Proponuję najpierw nauczyć się czytać ze zrozumieniem cen, gazetek oraz tego co wyświetla się na czytnikach!

      • rok temu | ocena +1 / -1

        Kamil- a

        Bzdury. Na czytniku nie było żadnej informacji, ani na wywieszce cenowej przy ladzie chłodniczej , że promocja dotyczy klientów, którzy kupią 2 opakowania jednorazowo. Dla informacji - kupiłam 2 szt. paluszków w odstępie kilkudniowym. Sytuacja powtórzyła się 2 razy. Po drugim zakupie zwróciłam uwagę kasjerce,... Rozwiń

      • rok temu | ocena +2 / -2

        Lolo

        Do Zażenowany: " proponuję najpierw nauczyć się czytać ze zrozumieniem" otóż to haha... pani pisze,że kupiła 2 razy paluszki rybne czyli 2 sztuki

      • rok temu | ocena +4 / -4

        XD

        "...9,99 ale przy zakupie dwóch sztuk." Przecież ta pani kupowała 2 sztuki więc powinna dostać za to promocję czyli 9.99. Widzę kantowanie i robienie w bambuko ludzi wam to odpowiada

  • rok temu | ocena +4 / -4

    kdlowd

    Na chodkiewicza nie mila obsługa,jedna kasa otwarta a ksiezniczki chodzą po sklepie zarobione i tylko hihihih.

  • rok temu | ocena +1 / -1

    Ghd

    Wytepic stonke

  • rok temu | ocena +7 / -7

    LadyBird

    Skoro Wam tak bardzo Biedronka nie pasuje to po co do niej chodzicie? Codziennie są kolejki "niezadowolonych" klientów??? Po nocach do Biedronki przychodzili "oszukani"??? W Kutnie jest 6 Biedronek i wiele innych sklepów. Jeśli komuś nie odpowiada personel to po co robisz tam zakupy?? Swoją drogą w tych sklepach... Rozwiń

    • rok temu | ocena +3 / -3

      Oki

      Iwa ma rację ta baba bo inaczej nie można jej nazwać jest straszna. Zachowaniem wręcz odrzuca. Nie wspomnę o wyglądzie.

  • rok temu | ocena +8 / -8

    Helena

    Biedronka przy Oporowskiej zatrudnia najgorsze sprzedawczyni. Ordynarne , chamskie z olewanckim podejściem do klientów. Wyjątkiem jest młody pan tam pracujący od niedawna i zupełnie nie pasujący do tych paszkwili.

  • rok temu | ocena +4 / -4

    Jacek

    Czytniki cen zlikwidowali, pochowali po kątach lub celowo zepsuli... To ich metoda... Jedna z wielu... Zachowują się jak kolonizatorzy w Ameryce

  • rok temu | ocena +6 / -6

    Juzek

    Nie wiem czy to ważne ale uprzejmie donoszę, że w Kauflandzie też kantują na cenach. Inne na regale przy towarze inne w kasie. Trzeba się pilnować bo inaczej to .................

  • rok temu | ocena +5 / -5

    Kaja

    A idioci się cieszą, że dyskont karę dostał. To się na was odbije, bo będziecie więcej płacić. Biegnijcie po padlinę z biedronki- świeże mięsko za 9.99 mniamniamniam :D

    • rok temu | ocena +2 / -2

      Pan/pani

      Kaja to ma jaja !

  • rok temu | ocena +4 / -4

    Ben

    Ciekawe czy wreszcie będą jednakowe ceny przy towarze iw kasie trudno w to uwierzyć

  • rok temu | ocena +11 / -11

    Buahaha

    Polski chwyt marketingowy w skrócie: Jest okazja na masło prawie przeterminowane w cenie 2.20zl. Po nabiciu przez kasjerkę na ladzie ten produkt nie kosztuje 2.20zl, ale 2.80zl. Wychodzisz z zakupami i z paragonem, patrzysz się w niego, a tu niedowierzanie! Przeplaciles o 60gr. Na szczęście nie tylko ciebie to się trafiło, ale i milionom lud... Rozwiń

  • rok temu | ocena +12 / -12

    Były klient biedronki

    A gdzie uczciwość pracownic biedronki dobrze wiedziały że ceny przedstawione dla klientów były oszukane.wiele osób dało się na to nabrać pracownice powinny ponieść za to dużą karę ile to lat oszukiwano klientow

  • rok temu | ocena +9 / -9

    edna

    Słuszna uwaga co do cen, bo ich brak przy danym towarze, a jak już są to nie zgodne z kasą.

  • rok temu | ocena +9 / -9

    iwa

    WSZYSTO ZALEŻY OD LUDZI. NP/ W BIEDRONCE PRZY OPOROWSKIEJ PRACUJE BABSKO (PRZEWAŻNIE NA KASIE) NIE DUŻE SZCZUPŁE I TAK Z WYGLĄDU 50+. mało że brzydka (chyba nie ma zębów) to jeszcze niemiła, wiecznie nadąsana i mało pomocna. tej pani powinni podziękować w końcu nie jest tam za karę. a "robi" antyreklamę całej firmie.

    • rok temu | ocena +2 / -2

      Bla

      Dobrze że ty jesteś dżaga . Ale o tobie w pracy też może mieć zdanie że kijem tego bym nie ruszył

    • rok temu | ocena +5 / -5

      Wojtek

      Popieram. Trafione e punkt. To babskie nie dość ze strasznie aroganckie to do tego brzydkie jak kupa.

      • rok temu | ocena +2 / -2

        L

        Wojtek coś ty. Ona jest piękna tylko trzeba sporo wypić żeby to zobaczyć. Hahaha ha ha.

  • rok temu | ocena +18 / -18

    00

    biedra już nie ogarnia tego co ma. panie ekspedientki na pół żywe no bo trudno im się dziwić. raz na kasie raz na magazynie raz na sklepie i jeszcze jak by mogli to by im wiatrak w du...pe wsadzili aby fruwały. zgroza co tam się dzieje. i jeszcze pseudo dyrektorzy regionalni bezmózgi ze swoimi zarządzaniami i wymysłami aby tylko się w... Rozwiń

  • rok temu | ocena +7 / -7

    Pasikonik

    Skąd w ludziach tyle agresji - przecież nie ma obowiązku chodzenia i kupowania w Biedronce. Możecie przecież kupować drożej w polskich sklepach albo czystą chemię na bazarkach czy targowicy . Nie bronię Biedronki ale znam polskich dostawców do tej sieci - to naprawdę wymagający odbiorca i nie jest łatwo sprostać jego wymaganiom zarów... Rozwiń

  • rok temu | ocena +11 / -11

    BN

    Brak wiarygodnych cen oraz zawsze uszkodzony czytnik - to standard

  • rok temu | ocena +10 / -10

    Bbb

    Powinni całkowicie się wynieść z Polski. Nie rozumiem ludzi którzy chodzą to tego nadzienia, są inne markety jeszcze tańsze. Idąc do sklepu chce być uszanowany a nie że będę się tracal o palety w scisku i stał w kolejce jak za komuny, do tego stale oszustwa w cenie przy kasie i syfiaty towar.

  • rok temu | ocena +22 / -22

    Jan

    Nareszcie ktoś wziął to dziadostwo za mordę. Opanowali duży procent rynku i zeszli na psy.

  • rok temu | ocena +3 / -3

    leon

    Pająk je biedronkę,hi hi

  • rok temu | ocena +19 / -19

    ...

    Nareszcie coś z tym zrobiono, Biedronka już idzie na dno, a pracownicy...lepiej nie komentować haha

    • rok temu | ocena +14 / -14

      Pasikonik

      Tę karę pokryją ci co kupują w Biedronce i jej pracownicy - jej zyski pozostaną nie naruszone - biorąc pod uwagę jej wyniki finansowe to upadek jej nie grozi - wręcz przeciwnie - nie ma się co z tego cieszyć - trzeba rozumieć mechanizmy ekonomiczne a one niewiele mają wspólnego ze sprawiedliwością

      • rok temu | ocena +5 / -5

        Bdgf

        To niech tam nie kupują jak nie chce kryć kary nikt im nie każe mało innych marketów.