reklama

Inwestycja na lata. Nowoczesna i bezpieczna kolej

Opublikowano:
Autor:

Inwestycja na lata.  Nowoczesna i bezpieczna kolej - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WydarzeniaW czerwcu rozpoczną się prace budowlane na linii E 20 pomiędzy Sochaczewem a Swarzędzem. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały już wszystkie umowy z wykonawcami na modernizację tego ważnego ciągu komunikacyjnego. Dzięki realizacji projektu na trasie będzie mogło pojawić się więcej pociągów regionalnych a ich czas przejazdu będzie krótszy.


Gruntownie zmodernizowane zostaną stacje kolejowe: Podstolice, Konin, Koło, Kutno i Łowicz oraz przystanki osobowe: Konin – Zachód, Kutno Azory, Mysłaków i Leonów. Powstaną nowe, wyższe perony, ławki i wiaty przystankowe. Stacje zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, poprzez zastosowanie wind przy wejściach na perony, odpowiednich pochylni i barierek a także specjalnej nawierzchni peronów, wyposażonej w ścieżki prowadzące, dotykowe oraz kierunkowe dla osób niewidomych i niedowidzących. Dzięki nowemu oświetleniu, monitoringowi, ławkom i nowoczesnym tablicom informacyjnym podróż będzie wygodniejsza, bezpieczniejsza i przyjemniejsza.
Na wszystkich wymienionych stacjach obecnie eksploatowane są przestarzałe, często jeszcze mechaniczne, urządzenia sterowania ruchem, które zostaną kompleksowo wymienione na nowe, dostosowane do współpracy z urządzeniami ERTMS/ETCS – poziom 2. W Koninie, Kutnie i Łowiczu powstaną Lokalne Centra Sterowania ruchem kolejowym, co zwiększy poziom bezpieczeństwa i znacznie poprawi płynność w ruchu pociągów na tej trasie.
Wymianie ulegnie również system zasilania oraz aż 659 km sieci trakcyjnej, tak aby spełnione zostały wymagania europejskie. Spora część konstrukcji wsporczych sieci trakcyjnej pochodzi bowiem jeszcze z lat 60-tych ubiegłego wieku, a sama sieć, choć była modernizowana w latach 90-tych, nie jest przystosowana do przejazdu lokomotyw elektrycznych o dużej mocy. Ponadto, unowocześnienie sieci trakcyjnej przyczyni się do zwiększenia przepustowości na linii, tj. zwiększenia liczby pociągów jadących po linii w danym okresie. Ograniczone więc będą takie sytuacje, w których pociąg regionalny musi zatrzymywać się aby przepuścić pociąg dalekobieżny. .
Gruntownych prac wymagają w szczególności układy torowe stacji kolejowych Konin, Kutno i Łowicz. Dodatkowo, odcinkowo, wzmocnione zostaną nasypy oraz zostanie wbudowana warstwa ochronna podtorza. Obecnie, na niektórych odcinkach, stare drewniane podkłady oraz rozjazdy krzyżowe znacznie spowalniają pociągi. W przypadku niepodjęcia modernizacji ich stan ulegałby dalszemu pogorszeniu i w efekcie czas przejazdu na trasie Warszawa – Poznań musiałby się wydłużyć.
Na terenie województwa łódzkiego, na stacji Kutno zmodernizowane zostanie istniejące przejście podziemne z dostosowaniem do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się (przy każdym wejściu na peron schodami wybudowane zostaną windy).
Aby przyspieszyć prace oraz zminimalizować niedogodności dla pasażerów od 12 czerwca br. do 13 lipca 2018 r. odcinek Konin – Września będzie zamknięty dla ruchu pociągów. W tym czasie pociągi dalekobieżne relacji Warszawa - Poznań zostaną przekierowane objazdem przez Inowrocław i Gniezno.
Dla pasażerów pociągów regionalnych Koleje Wielkopolskie zorganizowały na odcinku Konin – Września autobusową komunikację zastępczą. Szczegółowe informacje znajdują się na stronie przewoźnika: www.koleje-wielkopolskie.com.pl.
Od czerwca 2017 r. do czerwca 2019 r. pociągi relacji Poznań – Warszawa pojadą trasą przez Gniezno, gdzie będą miały dodatkowy postój. W ciągu dobry będzie kursowało 12 par pociągów PKP Intercity. Zaplanowano również, dla większości pociągów, dodatkowy postój na stacji Poznań Wschód. Ponadto 4 pary pociągów (3 TLK i IC) zatrzymają się na stacji Inowrocław Rąbinek. Podróż na trasie Warszawa – Poznań wydłuży się od 40 do ponad 60 minut.
W czasie modernizacji PKP Intercity planuje uruchomić komunikację zastępczą. Między Kutnem, Kołem a Koninem kursować będą cztery pary autobusów skomunikowanych z pociągami jadącymi do/z Warszawy. Natomiast do miejscowości Września pojadą dwie pary autokarów do/z Gniezna zapewniające dogodną przesiadkę do pociągów kursujących w kierunku stolicy. Ponadto zostanie uruchomiony skład relacji Warszawa – Konin. Będzie on skomunikowany z autobusem kursującym ze Słupcy.

Modernizacja linii E20 to kwestia bezpieczeństwa, zwiększenia liczby pociągów regionalnych, dostosowania trasy do wymagań unijnych a także zapobieżenie pogarszaniu się stanu infrastruktury a tym samym jakości świadczonych usług. Całkowita wartość projektu wynosi 2,6 mld zł, z czego 1,95 mld zł pochodzi ze środków unijnego instrumentu finansowego CEF (Connecting Europe Facility).


Projekt „Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa – Poznań – pozostałe roboty, odcinek Sochaczew – Swarzędz” jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE