To dobre pytanie. Za co tak właściwie będziemy płacić firmie, która na nasze zlecenie wykonuje nam pozycjonowanie stron www? Czy będziemy opłacać wystawione przez nią faktury bez względu na to, czy jej praca da jakieś efekty, czy może zdecydujemy się płacić comiesięczny abonament w określonej wysokości, licząc z nadzieją na to że po kilku miesiącach nasza strona pojawi się w czołówce wyników wyszukiwania? Przechodzimy tym samym do dwóch powszechnie stosowanych metod płacenia za pracę agencji SEO.
Pozycjonowanie stron i płatność za efekt
Z pewnością jest to jeden z najbardziej satysfakcjonujących modeli rozliczeń dla klientów. Oczekiwaniem firmy, zamawiającej pozycjonowanie stron internetowych jest to, aby jego strona znalazła się w czołówce wyników. Jeśli nie na pierwszym miejscu, to przynajmniej w pierwszej dziesiątce. Kiedy tak się stanie, klient będzie zadowolony i uzna że praca została wykonana prawidłowo. Większość agencji SEO doskonale rozumie punkt widzenia klientów i przy prostszych frazach godzi się na taki model współpracy. Nie jest on jednak pozbawiony pewnych wad. Jakich? Przede wszystkim należy przy takim modelu płatności dokładnie określić warunki pozycjonowania oraz ustalić na jakie dokładnie słowa i frazy kluczowe pozycjonowanie będzie się odbywać. Powinno to znajdować się w umowie, dzięki czemu można uniknąć wszelkich niejasności, które czasami mogą powstawać. W jakich okolicznościach? Na przykład wtedy, kiedy klient nie sprecyzuje frazy kluczowej i agencja SEO wykorzysta to na swoją korzyść, realizując pozycjonowanie lokalne, znacznie łatwiejsze do wykonania z uwagi na mniejszą konkurencyjność. Wydawać się może, że taki sposób rozliczania się za pozycjonowanie stron jest idealny dla obu stron. Niestety nie. Najwięcej może przy takim modelu stracić klient. Szczególnie jeśli trafi na nieuczciwą agencję SEO, której celem jest tylko zarobienie na nieświadomym niczego kliencie. Pierwszym zagrożeniem jest stosowanie niedozwolonych metod pozycjonowania, tak zwanych Black Hat Seo. Polegają one na szybkim zdobywaniu dużej ilości linków, bez weryfikowania ich jakości i źródeł. W krótko terminowej perspektywie pozwalają one uzyskać oczekiwany efekt. Trwa to jednak około miesiąca do dwóch. To jednak wystarczy aby klient zapłacił wysoką cenę za pozycjonowanie, nieświadom zupełnie tego, że już niedługo jego strona odnotuje spadki, a co gorsza, może być na nią nałożony filtr lub ban. W takich przypadkach kolejne pozycjonowanie strony będzie wiązać się z jeszcze większymi wydatkami, nakładem czasu i wcale nie musi oznaczać osiągnięcia oczekiwanych rezultatów.
Czego więc należy się wystrzegać? Przede wszystkim współpracy z firmami, które reklamują się słowami „płatność tylko za efekt”, „gwarancja efektu”, „pozycjonujemy na najwyższe miejsca”. Taka pewność siebie sama w sobie zdradza metody, które firma wykorzysta do pozycjonowania.
Pozycjonowanie stron w rozliczeniu abonamentowym
Druga metoda, która cieszy się największą sympatią doświadczonych agencji SEO, które i pozycjonowanie stron i swoich klientów traktują poważnie. Za takim modelem współpracy stoi dobre zrozumienie tego, czym naprawdę jest pozycjonowanie stron internetowych. Że nie jest to jednorazowa usługa, po której wykonaniu strona wchodzi na topowe pozycje i firmy o sobie zapominają. Jeśli tak by się stało, już po kilku tygodniach strona spadnie na swoją dawną pozycję. Dla zachowania wysokich miejsc, pozycjonowanie stron powinno odbywać się przez cały czas. Systematyczne zdobywanie nowych linków, monitorowanie konkurencji, optymalizacja strony – czynności te powtarzają się na okrągło, szczególnie przy stronach, które żyją. Taka forma współpracy jest stosowana pomiędzy firmami nawzajem się szanującymi i mającymi do siebie zaufanie. Bo to jest najważniejsze jeśli chodzi o pozycjonowanie stron www. Trzeba zaufać wybranej przez siebie firmie, powierzając w jej ręce naszą stronę www i dając zielone światło do tego, aby zaczęła ją promować wybranymi przez siebie metodami.
Czy są jakieś zagrożenia w tej metodzie? Owszem – tu również nie mamy gwarancji uzyskania efektu pozycjonowania. Dlatego jeśli po kilku miesiącach współpracy, pozycjonowanie stron nie daje efektu, można pomyśleć o zmianie firmy. Aby to było łatwiejsze, należy w umowie zastrzec rozsądny okres wypowiedzenia – zwykle od jednego do trzech miesięcy. Z innych rzeczy, o których również należy pamiętać to to, czy po rozwiązaniu umowy ewentualne zaplecze przejmuje klient, czy jest ono własnością agencji SEO.