Reklama

Reklama

Jak prowadzić bloga firmowego — poznaj wskazówki profesjonalistów

Opublikowano: 19 października 2020 07:44
Autor: Materiał zewnętrzny

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

wydarzenia Blogowanie już dawno przestało być uważane za zajęcie wyłącznie dla wąskiej grupy pasjonatów. Na stałe wkroczyło także do świata biznesu, stając się ważną częścią każdej kampanii reklamującej daną firmę. Każda, oprócz posiadania swojej strony internetowej, powinna rozważyć także to, aby jej częścią stał się blog firmowy. Zalet oraz korzyści z jego posiadania jest mnóstwo, postaramy się przedstawić najważniejsze z nich oraz wskazówki, od czego zacząć przygodę z blogowaniem. Założyć go można samodzielnie, chociaż lepiej skorzystać z usług profesjonalistów, dla których zakładanie bloga nie ma żadnych tajemnic.

Reklama

Zakładanie bloga firmowego krok po kroku

Każdy blog, niezależnie czy prywatny, czy firmowy, zakłada się praktycznie tak samo. Specjaliści w tej dziedzinie, również ci, których zatrudnia SEOSPACE, robią to błyskawicznie. Przestrzegają przy tym jednak pewnych zasad, dzięki którym unikają ewentualnych problemów uniemożliwiających uzyskanie pełnej funkcjonalności bloga zaraz po jego uruchomieniu. Ma to olbrzymie znaczenie w przypadku firm, które z jego pomocą chcą zwiększyć sprzedaż tego, co oferują swoim klientom. Kilka cennych wskazówek z pewnością pomoże przebrnąć przez etap tworzenia, uruchamiania oraz testowania i szybko będzie można zamieszczać interesujące wpisy.

Krok 1 - jaki będzie cel prowadzenia bloga firmowego

Ten krok jest niestety często pomijany przez wielu użytkowników, którzy najczęściej od razu przechodzą do spraw stricte technicznych. Musimy jednak wcześniej wiedzieć, jakie znaczenie ma dla nas prowadzenie bloga firmowego i jaki jest cel tego, aby stał się częścią firmowej strony internetowej. Jak mówi przysłowie "dobry pomysł to połowa sukcesu", trzeba więc jasno z góry określić dwie kwestie:

  • tematykę wpisów, jakie będziemy publikować;
  • docelową grupę odbiorców, do których chcemy poprzez nie trafić.

Pierwszy podpunkt nie nastręczy dużo problemów, a tematy wpisów są zazwyczaj bezpośrednio powiązane z branżą, w której działa właściciel bloga. Nie warto tu prezentować zbyt ogólnych treści, lepiej skupić się na uzupełnieniu informacji przekazywanych poprzez stronę firmową. Jeśli zajmuje się on np. sprzedażą laptopów i akcesoriów do nich, to na blogu mogą pojawiać się dokładne opisy oferowanych komputerów czy wskazówki co do ich użytkowania. Każdy powinien znaleźć dla siebie odpowiednią niszę, a specjalizacja pozwoli jednocześnie dotrzeć do konkretnego odbiorcy zainteresowanego prezentowaną tematyką. Blog da więc określone korzyści dla obu stron, czytelnikowi cenne dla niego informacje, a właścicielowi większy ruch na stronie, większą konwersję i zwiększoną sprzedaż.

Krok 2 – znalezienie odpowiedniej platformy blogowej, systemu CMS

Blog firmowy wymaga regularnego publikowania nowych wpisów, dlatego trzeba znaleźć odpowiednią platformę to ułatwiającą. Obecnie już nikt nie umieszcza mozolnie tekstu w kodzie źródłowym HTML strony, tylko korzysta z wygodnych systemów obsługi treści CMS (Content Management System). Dzięki temu dodawanie tekstów, obrazków czy galerii zdjęć jest wręcz intuicyjne, a liczne opcje formatowania pozwalają uzyskać niemal dowolną formę wizualną wpisu. Wśród dostępnych systemów najkorzystniej wyróżnia się WordPress, obsługujący już niemal 40 procent stron, jakie możemy znaleźć w globalnej sieci. Używamy go również w SEOSPACE, w tym i do stworzenia naszej strony, a prowadzenie bloga firmowego bez jego pomocy jest znacznie utrudnione. Za stosowaniem właśnie WordPress przemawiają nie tylko jego niepodważalne zalety, ale i opinie licznych użytkowników z całego świata chwalących sobie między innymi:

  • olbrzymie możliwości konfiguracyjne, niemal dowolną rozbudowę systemu, proste i efektywne zwiększenie jego funkcjonalności dzięki niezwykle praktycznemu systemowi wtyczek, liczonych już w tysiącach. W Internecie znajdziemy zarówno bezpłatne, jak i płatne, mamy więc możliwość dostosowania CMS – a dokładnie do swoich potrzeb;
  • prostą, intuicyjną obsługę, a podstawowe, najbardziej przydatne do prowadzenia bloga firmowego funkcje można opanować w kilkanaście minut. Wszystkie niezbędne informacje znajdziemy bez problemu w sieci, lecz nic oczywiście nie stoi na przeszkodzie, aby kupić jedną z wielu książek dokładniej opisujących wszystkie rozbudowane możliwości WordPress;
  • możliwość stworzenia bloga o praktycznie dowolnym wyglądzie, co umożliwia z kolei duży wybór szablonów stron, tak samo, jak wtyczki, płatnych lub darmowych;
  • dostosowanie strony do wymagań urządzeń mobilnych, jej pełna responsywność, czyli prawidłowe wyświetlanie niezależnie od rozdzielczości ekranu sprzętu, jaki do tego używamy;
  • szybką instalację oraz konfigurację, a WordPress jest gotowy do użycia natychmiast po zainstalowaniu.

Krok 3 – hosting, czyli serwer, na którym umieścimy naszego firmowego bloga

Tego kroku również nie wolno nam pominąć, jeśli chcemy, aby nasze dzieło szybko stało się widoczne dla internautów. Odpowiedni hosting to nic innego niż serwer, na którym umieścimy wszystkie pliki tworzące bloga. Wybór firm świadczących tego typu usługi jest duży, jednak zanim zdecydujemy się na współpracę z jedną z nich, sprawdźmy, jaki faktycznie zakres usług oferuje. Najważniejsze z punktu widzenia przyszłego użytkownika są:

  • duża ilość miejsca na dysku pozwalająca swobodnie pomieścić wszystkie wymagane pliki, także zdjęcia, niemal zawsze będące częścią każdego bloga;
  • jak najwyższy poziom bezpieczeństwa, czyli skuteczna ochrona przed włamaniami, atakami hakerskimi i wirusami. Dla użytkownika ważne jest również regularne tworzenie kopii bezpieczeństwa, backup w określonym wcześniej czasie, robiony automatycznie lub ręcznie przez osobę zarządzającą blogiem;
  • nielimitowany transfer, dzięki czemu nie będziemy musieli martwić się tym, że nasz blog może nie być dostępny dla czytelników;
  • sprawny, całodobowy serwis czuwający nad bezawaryjną pracą serwerów.

Krok 4 – reklama, czyli pozycjonowanie bloga i jego promocja w social mediach

Nawet najbardziej atrakcyjny wizualnie blog, prezentujący wartościowe treści, nie zaistnieje w sieci, jeśli wcześniej nie zadbamy o jego reklamę. Podstawą jest tutaj pozycjonowanie, czyli zapewnienie jemu i całej stronie firmowej odpowiednio wysokiego miejsca na liście wyszukiwania, wyświetlanej w Google po wpisaniu określonego zapytania przez użytkownika. Konieczne będzie więc przeprowadzenie skomplikowanego procesu optymalizacji całej witryny, czym oczywiście mogą się zająć specjaliści z SEOSPACE, dysponujący stosowną wiedzą w tej dziedzinie. Samodzielne pozycjonowanie strony nie jest proste, dlatego lepiej zdać się na pomoc profesjonalistów i czerpać wymierne korzyści z ich pracy. Cały proces SEO (Search Engine Optimization), jaki trzeba będzie przeprowadzić, obejmuje:

  • to, co publikujemy na blogu, czyli przede wszystkim teksty, które nie mogą być pisane w przypadkowy sposób, lecz zgodne z wymogami stawianymi przez Google. Za pomocą specjalnych programów, takich jak np. SurferSEO, uzyskamy informacje, z ilu słów ma się składać tekst, ile ma mieć nagłówków czy pogrubień i jakie słowa kluczowe warto w nim zastosować. Pisanie tekstów pod SEO to także zadanie dla specjalistów, copywriterów z lekkim piórem i dużym doświadczeniem zawodowym;
  • zamieszczane obrazy, zdjęcia czy infografiki, które zazwyczaj mają zbyt duże rozmiary. Wpływa to negatywnie na szybkość ich ładowania, co ma znaczenie zwłaszcza na urządzeniach mobilnych, pracujących często z użyciem danych pakietowych o ograniczonym, płatnym transferze. O tę kwestię warto zadbać, aby uniknąć sytuacji, gdy zniecierpliwiony użytkownik nie będzie czekał na załadowanie naszego bloga i przejdzie na inną stronę;
  • kod źródłowy, pisany najczęściej w języku HTML 5 oraz kod wszystkich dodatkowych skryptów tworzonych np. w PHP lub JavaScript. Trzeba wyeliminować w nich wszystkie znalezione błędy także wpływające na funkcjonalność i ładowanie się bloga.

Chcąc skutecznie zareklamować nasze dzieło, nie zapominajmy o potędze social mediów, przede wszystkim takich portali społecznościowych jak Facebook, Twitter, Instagram czy LinkedIn. Umieszczenie na swoim koncie informacji o blogu firmowym może wydatnie zwiększyć ilość odwiedzin na nim i skutkować prowadzącymi do niego linkami umieszczanymi na profilach innych użytkowników.

Krok 5 - Regularna aktualizacja, o której nie wolno zapominać

Czytany i popularny blog to taki, na którym cyklicznie, co najmniej raz w tygodniu pojawiają się nowe wpisy. Pamiętajmy o tym bezwzględnie, bo kiedy stali odbiorcy nie znajdą regularnie czegoś nowego, to mogą szybko się zniechęcić i poszukać sobie nowego bloga, na którym będą informacje, których szukają. To zadanie także lepiej zlecić firmie takiej, jak SEOSPACE, a zatrudnieni w niej copywriterzy na bieżąco będą publikować nowe treści i w razie potrzeby aktualizować stare.

Prowadzenie bloga firmowego – jak skorzysta na tym każda firma

Jak widać, założenie bloga firmowego nie jest proste i wymaga pamiętania o wielu równie istotnych rzeczach, jednakże korzyści, jakie firma może zyskać, decydując się na niego, w dłuższej perspektywie znacznie przewyższają poniesione koszty i poświęcony temu czas. Najistotniejsze, z punktu widzenia osoby prowadzącej działalność gospodarczą, to:

Większe zaufanie klientów do danej marki

Można śmiało powiedzieć, że nawiązanie pozytywnych i przede wszystkim długotrwałych relacji z klientami to jedna z podstaw działalności każdej firmy, i to praktycznie z każdej branży. Aby to było możliwe, muszą oni nabrać pełnego zaufania nie tylko do danego podmiotu gospodarczego, lecz przede wszystkim do marki, jaką on im oferuje. Blog może więc wydatnie pomóc w budowie jej pozytywnego wizerunku, a marka, regularnie pojawiająca się w publikowanych wpisach, lepiej zapada w pamięć odbiorcy. Dzięki temu staje się dobrze rozpoznawalna, a prezentowanie jej w pozytywnym tonie pozwala wyróżnić się na tle podobnych produktów konkurencji. Ważne jest, aby teksty ją opisujące były zawsze wysokiej wartości merytorycznej, wiarygodne i unikalne. Sam przedsiębiorca nie zawsze ma umiejętności umożliwiające ich napisanie, dlatego lepiej zlecić to odpowiedzialne zadanie profesjonalnemu copywriterowi. To osoba zawodowo zajmująca się tworzeniem takich treści, także na blogi firmowe, a jej umiejętności z pewnością szybko zaprocentują rosnącą liczbą czytelników i co za tym idzie, klientów firmy.

Stały monitoring rynku

Do ważnych elementów kampanii content marketingowej, której częścią z kolei jest blog firmowy, zaliczamy także stałe monitorowanie oraz analizę rynku, na którym działamy. Umożliwia to reakcję na każde zachodzące na nim zmiany, szczególnie posunięcia konkurencji. Narzędziem, z jakiego warto tutaj skorzystać, jest system komentarzy wchodzący w skład bloga, błędnie wyłączany przez wielu przedsiębiorców. Niektórzy po prostu nie mogą znieść krytycznych uwag na temat swojej firmy, lecz zdecydowanie warto zapoznać się również z nimi. Pozwoli to na wprowadzanie wszelkich modyfikacji dokładnie pod kątem wymagań i potrzeb klientów, co z czasem przełoży się nie tylko na pozytywne opinie, ale i wyraźny wzrost zysków.

Opinia eksperta, więcej dająca niż najlepsza reklama

Każdy, kto prowadzi działalność, chciałby być postrzegany jako specjalista, ekspert w swojej branży i to kolejna korzyść, jaką można zyskać, decydując się na prowadzenie bloga firmowego. Jest to możliwe dzięki zamieszczaniu na nim eksperckich tekstów, przekazujących odbiorcy cenne informacje na temat produktów czy usług. Jest to doskonałe uzupełnienie podstawowych informacji o nich, prostych opisów w sklepie internetowym, często zbyt lakonicznych. Można tu je rozwinąć, przedstawić oprócz danych technicznych sposoby wykorzystania zalecany przez producenta, albo inne, równie ciekawe porady. Wielu klientów zainteresują również ciekawostki z życia firmy i jej pracowników, zwłaszcza gdy zostaną przedstawione w żartobliwy sposób.

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną
logowanie / rejestracja

Rejestracja daje dostęp do treści i specjalnych funkcji tylko dla naszych stałych czytelników. Rejestracja jest bezpłatna i bezpieczna. Po wciśnięciu klawisza "zarejestruj" otrzymasz powitalny e-mail zawierający więcej informacji.

zaloguj się
e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła?

rejestracja
e-mail
hasło
powtórz hasło

Aby mieć zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail celem umożliwienia przedstawiania informacji handlowych na temat naszych towarów lub usług za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, prosimy o wyrażenie poniżej wskazanych zgód

** Zgoda wymagana.

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.