ORP Ślązak to polska korweta patrolowa zwodowana 2 lipca 2015 w Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni.
2 kwietnia br. 1. Regionalna Baza Logistyczna ogłosiła przetarg na dostawę części zamiennych oraz narzędzi specjalistycznych do armatzamontowanych na ORP ŚLĄZAK, opracowanie dokumentacji technicznej oraz przeprowadzenie szkolenia wlatach 2020 - 2022. Część prac miało być prowadzonych w siedzibie wykonawcy, a pozostałe na terenie 1. Regionalnej Bazy Logistycznej oraz na pokładzie okrętu. Obok ceny drugim kryterium podlegającym ocenie jest okres udzielonej gwarancji.
Otwarcie ofert ogłoszono 26 czerwca i - jak się okazuje - wpłynęła tylko jedna. Złożyła ją właśnie kutnowska firma Megmar Logistics & Consulting Sp. z o.o. I tutaj pojawia się problem.
Budżet zaplanowany na realizację usługi wynosi bowiem 29,6 mln złotych, natomiast firma z Kutna życzy sobie 38,7 mln zł. Oznacza to, że w przypadku braku możliwości zwiększenia budżetu, może to skutkować unieważnieniem postępowania.
Jak podaje zespół Badań i Analiz Militarnych, procedura ma charakter przyspieszony, gdyż występuje brak zabezpieczenia okrętu w narzędzia specjalistyczne, części zamienne, instrukcje obsługi technicznej armat oraz brak szkoleń członków załogi w wykonywaniu obsług technicznych. Całość powoduje obniżenie zdolności bojowej okrętu, a tym samym możliwości współpracy z jednostkami NATO.