Dzisiaj odbyła się konferencja prasowa podsumowująca ostatnie działania kutnowskiej fundacji.
- Projekt jest bardzo kompleksowy, działa w trójkącie, w trzech przestrzeniach. Miał założenie pięciu różnych działań, w ramach których została przeprowadzono mobilna terapia indywidualna, konsultacje pedagogiczno-psychologiczne, a także prowadzone pogotowie interwencyjne. Natomiast w obszarze szkoły przeprowadziliśmy sześć różnych szkoleń dla rad pedagogicznych - powiedział na starcie Przemysław Saczuk, prezes fundacji.
Na czym polega mobilna terapia indywidualna?
- Terapeuci dojeżdżali do domów dzieci. Objętych terapią było 25 dzieci z różnymi trudnościami, niepełnosprawnościami. Terapie prowadzone były przez odpowiednio dobranych specjalistów, rodzice wyrażali na początku swoje preferencje, dzięki czemu specjalista był dobierany w zależności od potrzeb dziecka - wyjaśniała Dorota Gackowska, fundator Pro Aperte - Każde dziecko miało założone dziennik działań terapeutytcznych. Na koniec ponownie diagnozowaliśmy sytuację i wykorzystywaliśmy odpowiednie narzędzia. Wszystko po to, żeby zdiagnozować trudności i podjąć odpowiednie działania terapeutyczne.
Terapia dla każdego dziecka trwała do sześciu miesięcy - w 2021 skorzystało z niej pięcioro dzieci, tyle samo w 2022 r., natomiat obecnie korzysta z niej jeszcze 15 dzieci, które są na końcowym etapie terapii.
Wyniki pokazują, że działania podejmowane przez terapeutów są skuteczne. Wzrost rozwoju nastąpił u ponad 90 procent dzieci objętych terapią.
- Mieliśmy możliwość zagwarantowania rodzicom bądź prawnym opiekunom dzieci z niepełnosprawnością 100 bezpłatnych godzin konsultacji psychologiczno-pedagogicznych. Zapotrzebowanie było duże, ponieważ dostęp do takich konsultacji jest na co dzień mocno ograniczony. Z tych 100 godzin konsultacji skorzystało 63 opiekunów - poinformowała Sylwia Frydrysiak-Saczuk.
Jak dodała, konsultacje miały w dużej mierze na celu wsparcie emocjonalne dla rodziców i opiekunów, którzy stają przed wyzwaniem opieki nad dzieckiem z niepełnosprawnością.
Drugi obszarem działań było pogotowie interwencyjne.
- Nazwa może być trochę myląca, bo kojarzy się z jakąś interwencja, natomiast my szeroko skupialiśmy się na temacie. Zajmowaliśmy się też działalnością poradniczą. Rodzice mieli w pogotowiu dostęp do informacji z zakresu orzecznictwa.
Fundacja spotykała się z sytuacjami, kiedy dziecko z niepełnosprawnością nie miało dostępu do edukacji, ponieważ nie mogło dostać się do szkoły, która była pierwszym wyborem rodzica. To z powodu diagnozy, która nie wpasowywała się w przyjęty profil placówki. Po interwencji Pro Aperte i rozmowie ze starostą, udało się dziecku otrzymać dostęp do wybranej przez rodzica placówki.
- Jako fundacja otrzymaliśmy ogromne wsparcie szkoleniowe, merytoryczne. Zostaliśmy przygotowani przez eksperta, Panią Sylwię Kowalską z fundacji Autism Team. To było 32-godzinne szkolenie, dodatkowo mieliśmy 20 godzin doradztwa merytorycznego. [...] W ramach tego trzeciego obszaru przeprowadziliśmy sześć szkoleń w Kutnie i Żychlinie: pięć w podstawówkach, jedno w szkole ponadpodstawowej - wyjaśniał Przemysław Saczuk.
Przeszkolonych zostało łącznie 197 nauczycieli. Ponadto przygotowano e-kurs z edukacji włączającej, trwający 2 godz 45 min, który był kolportowany bezpłatnie po szkołach - dotarł aż do 687 nauczycieli, nie tylko z naszego regionu.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.