Spotkanie władz samorządowych z młodzieżą - uczestnikami Klubu Świadomej Młodzieży przy wsparciu Fundacji "Pro Aperte" poprowadził Przemysław Saczuk. Było to wydarzenie wyjątkowe na skalę ogólnopolską. Realny głos w temacie przestrzeni szkolnej dla osób w spektrum autyzmu oddali bowiem sami zainteresowani, czyli uczniowie w spektrum autyzmu. To pierwszy krok kutnowskich samorzeczników w kierunku realnych zmian szkół w powiecie kutnowskim na przyjazne przestrzenie edukacyjne dla osób w spektrum autyzmu, likwidujące "niewidzialne bariery".
- W szkole jest fajnie, ale czegoś oczywiście brakuje. Jest bariera i są to m.in. głośne dzwonki. Doskwiera nam hałas, stajemy się czasami nieznośni, agresywni, nie potrafimy opanować emocji przy tych dzwonkach. Przez to źle się czujemy, głowa nam pęka. Dlatego wpadliśmy na pomysł, żeby tych dzwonków nie było, albo, żeby ograniczyć ich liczbę, żeby powstały też tzw. pokoje wyciszeń, żebyśmy w szkole czuli się bezpieczniej - wyznał Kacper.
Wśród uczestników spotkania padły pomysły, by tradycyjne dzwonki zastąpić muzyką, bądź głosem lektora, który informowałby o rozpoczęciu lub zakończeniu lekcji.
Członkowie Klubu Świadomej Młodzieży przedstawili wypracowane przez siebie siedem postulatów dotyczących przyjaznych przestrzeni edukacyjnych. Inspiracją dla nich była podobna inicjatywa Klub Świadomej Młodzieży przy Fundacji Autism Team. Postulaty są wynikiem trudnych doświadczeń młodzieży z życia szkolnego.
Z ramienia przedstawicieli samorządowych w spotkaniu udział wzięli m.in. wójt gminy Kutno Justyna Jasińska i Piotr Łaszewski z Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Kutno. Obiecali oni podjąć działania, które pomogłyby we wdrożeniu wypracowanych przez młodzież postulatów. A oto one:
1. Likwidacja barier sensorycznych w szkołach, w tym głośnych dzwonków, które u osób w spektrum autyzmu i z nadwrażliwością sensoryczną mogą wywołać nawet napad padaczkowy lub wybuch niepożądanych emocji.
2. Pokoje wyciszeń i psycholog w każdej szkole, aby dbać o komfort psychiczny dzieci i młodzieży.
3. Dbałość o język, który nie stygmatyzuje np. nie nazywanie spektrum autyzmu chorobą, odchodzenie od słowa „specjalne potrzeby” na rzecz „własne potrzeby”.
4. Lekcje różnorodności w szkole, rozwijające postawę szacunku, empatii i akceptacji dla odmienności i niepełnosprawności.
5. Reagowanie na przejawy przemocy, dyskryminacji, izolacji wobec osób w spektrum autyzmu.
6. Podnoszenie przez nauczycieli poziomu wiedzy w oparciu o aktualne wyniki badań i nurty samorzecznicze. Podnoszenie kompetencji komunikacyjnych pedagogów (właściwe zwracanie się, danie czasu na przemyślenie odpowiedzi, branie pod uwagę różnorodności w zakresie komunikacji osób w spektrum, nie zalewanie potokiem słów).
7. Włączanie rodziców i osób w spektrum autyzmu w realne tworzenie indywidualnych programów edukacyjno - terapeutycznych IPET. Słuchanie głosu osób w spektrum na temat ich potrzeb i możliwości.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.