reklama
reklama

Reklamacje i nietrafione prezenty. Mieszkańcy w szale przedświątecznych zakupów

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: poglądowe/KCI

Reklamacje i nietrafione prezenty. Mieszkańcy w szale przedświątecznych zakupów - Zdjęcie główne

Reklamacje i nietrafione prezenty. Mieszkańcy w szale przedświątecznych zakupów | foto poglądowe/KCI

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WydarzeniaWadliwy produkt, nietrafiony prezent czy niekorzystna umowa? Problemy konsumentów często nasilają się w okresie przedświątecznym, kiedy kupują prezenty swoim najbliższym. Niestety, czasami upominki okazują się nietrafione, a zawarte umowy niekorzystne. Co zrobić w takiej sytuacji? Jak uniknąć przykrych konsekwencji grudniowych zakupów? Rozmawiamy z ekspertką.
reklama

Reklamacje i zwroty towaru. Ekspertka wyjaśnia i doradza

Przedświąteczna gorączka co roku odciska piętno na portfelach kutnian - przeciętny mieszkaniec wydaje na święta przynajmniej kilkaset złotych. Niestety, chcąc zaoszczędzić np. na prezentach, często dokonujemy pochopnych zakupów, które chcemy później zwrócić do sklepu. Garści przydatnych informacji i porad, które mogą pomóc uniknąć kłopotliwych sytuacji, udziela w rozmowie z KCI Powiatowy Rzecznik Praw Konsumenta.

Kiedy klient ma prawo dokonać zwrotu zakupionego towaru?

- W okresie przedświątecznym dokonujemy wielu zakupów, czasami niefrasobliwie. Zapytania o możliwość dokonania zwrotu towaru pojawiają się częściej po świętach. Należy pamiętać, że konsument nie ma prawa zwrotu towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym, o ile nie wyrazi na to zgodę sprzedawca. Sprzedawcy lub sieci handlowe obecnie często przyznają konsumentom takie uprawnienie ale wynika to z regulaminu danego sklepu i jest dobrowolne. Zasady zwrotu w takim przypadku określa sam sprzedawca, czyli np. może to być zwrot na kartę podarunkową lub może przysługiwać tylko od określonej ceny towaru - wyjaśnia Aleksandra Bielecka, Powiatowy Rzecznik Praw Konsumenta.

reklama

Czy można zwrócić towar bez podania przyczyny?

- Zwrot towaru bez podania przyczyny w terminie 14 dni do zawarcia umowy (usługa) lub otrzymania towaru (przedmiot) przysługuje konsumentom przy zakupach dokonywanych na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa (pokazy, wycieczki, itp.) Konieczne jest złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy oraz dokonanie zwrotu towaru. Towar odsyłany jest na koszt konsumenta, natomiast zwrot pieniędzy dotyczy zarówno ceny towaru, jak i kosztów przesyłki do konsumenta. Jest 14 dni na złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy i kolejne 14 dni na odesłanie towaru. Decyzji nie trzeba uzasadniać - tłumaczy rzeczniczka. 

Często na pokazach i prezentacjach towarów konsumenci zawierają również umowy kredytowe na sfinansowanie zakupu towarów. Czy od umowy kredytowej również można odstąpić bez podania przyczyny?

reklama

- W przypadku umowy kredytowej w terminie 14 dni od jej zawarcia konsument ma prawo odstąpić od umowy, nie ponosząc z tego tytułu żadnych dodatkowych kosztów. Nie musimy wskazywać powodu, dla którego odstępuje od umowy. Jedynym warunkiem skutecznej rezygnacji jest dotrzymanie terminu 14 dni od jej zawarcia. W sytuacji, gdy umowa kredytowa jest związana ze sfinalizowaniem zakupu (zakup na kredyt), to po odstąpieniu od umowy konsument musi dokonać zapłaty za towar do sprzedawcy. Jeżeli konsument skorzysta z prawa do odstąpienia od umowy na nabycie określonego towaru lub usługi (finansowanych kredytem), to odstąpienie konsumenta od tej umowy jest skuteczne także wobec umowy o kredyt wiązany - informuje Aleksandra Bielecka. 

Jak w okresie przedświątecznych przygotowań ustrzec się przed podobnymi sytuacjami? 

reklama

- Konsument musi obecnie być bardzo uważny i ostrożny, jeżeli dokonuje zakupów na odległość (Internet). Konieczne jest sprawdzenie, czy przedsiębiorca oferujący towary do sprzedaży podaje swoje dane, w tym siedzibę fizyczną. Należy zwrócić uwagę, czy dokujemy zakupów od sprzedawcy, czy może jest to pośrednik a umowa zawierana jest np. z ze sprzedawcą z innego kraju (często spoza UE). Wszystkie tego typu informacje muszą być zawarte w regulaminie sklepu, jeżeli takich informacji nie można się doszukać to należy zachować ostrożność. Zdarza się, że konsument nie ma do kogo złożyć oświadczenia o odstąpieniu od umowy i nie wie gdzie zwrócić towar, wówczas uprawnienie to pozostaje bierne, nie może być skutecznie zrealizowane. Należy również zachować ostrożności i sprawdzić dokładnie dane sprzedawcy, jeżeli oferta jest wyjątkowo korzystna cenowo - przestrzega Powiatowy Rzecznik Praw Konsumenta.

reklama

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama