reklama
reklama

Wódka tak tania, że strach pić: w Kutnie kupują ją na potęgę, półki pustoszeją. Sklepy pod lupą UOKiK

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: bnp/KCI

Wódka tak tania, że strach pić: w Kutnie kupują ją na potęgę, półki pustoszeją. Sklepy pod lupą UOKiK - Zdjęcie główne

Wódka tak tania, że strach pić: w Kutnie wyprzedała się w mgnieniu oka. Sklepy pod lupą UOKiK | foto bnp/KCI

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wydarzenia Cena wódki niższa niż koszt jej produkcji i akcyza? To nie żart, a promocyjne oferty wprowadzone przez sieci popularnych marketów. Pół litra czystej wyceniono poniżej 10 zł, przez co butelki masowo znikały z półek, także w Kutnie. Sprawa wzbudza ogromne kontrowersje, została zgłoszona do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i możliwe, że zajmą się nią również organy ścigania.
reklama

Wódka w skandalicznie niskiej cenie. Jej pochodzenie budzi wątpliwości

 

Oferty alkoholi wysokoprocentowych w absurdalnie niskich cenach pojawiły się w konkurujących ze sobą Biedronce i Lidlu, ale także w Kauflandzie. Mowa o kwocie 9,99 zł za pół litra. Eksperci twierdzą, że to mniej niż koszty produkcji wódki. Mało tego, sama akcyza na alkohol o mocy 38% wynosi 14,46 zł za butelkę. To sprawia, że pojawiają się pytania o jakość takiego trunku. 

Serwis Wp Finanse uważa, że przyczyną tak niskiej ceny może być pochodzenie produktów, z których wytwarzany jest spirytusu. Co prawda firmy odpowiedzialne za produkcję wódki dla Biedronki i Lidla to uznani producenci alkoholi, lecz figurują na opublikowanej w mediach społecznościowych liście podmiotów mającymi sprowadzać zboże z Ukrainy. Wiarygodność owej listy nie została jednak oficjalnie potwierdzona. 

 

Lidl i Biedronka walczą o klienta

 

Nie da się ukryć, że absurdalnie tania wódka to element wojny prowadzonej przez dwie wiodące sieci: Lidl i Biedronkę. Portal SuperBiznes poprosił o komentarz samych zainteresowanych. Odpowiedź sieci Biedronka nie była zbyt wyczerpująca. 

 

- Robimy wszystko, co w naszej mocy, by oferować naszym klientom najwyższej jakości produkty w najniższych na rynku cenach. Tylko w tym tygodniu w ofercie sieci Biedronka jest 880 produktów dostępnych w promocyjnych cenach, w tym wiele artykułów pierwszej potrzeby najczęściej znajdujących się w koszykach klientów. W dużej mierze dzięki tak aktywnej polityce promocyjnej sieci Biedronka, polski rynek handlu detalicznego należy do najbardziej konkurencyjnych w Europie – odpowiada w korespondencji z SuperBiznesem Joanna Piwowarczyk, menedżerka ds. komunikacji korporacyjnej w sieci Biedronka.

Podobna, choć bardziej obszerna odpowiedź, napłynęła od sieci Lidl.  W tym przypadku również padają argumenty o "wysokiej jakości produktach w niskich cenach, dostosowanych do bieżącej sytuacji rynkowej". Groteskowo w kontekście skandalicznie niskiej ceny wódki brzmi część komunikatu, w którym czytamy, że:

- [...] Lidl Polska chroni polskie rodziny przed trudną sytuacją ekonomiczną. Oferowanie produktów wysokiej jakości, w niskiej, atrakcyjnej cenie jest wpisane w DNA naszej firmy od początku jej działania - tłumaczy Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Affairs and CSR Lidl Polska.

Podkreśla również, że cena wódki jest podyktowana warunkami rynkowymi i obowiązuje wyłącznie krótkoterminowo. Jak wyjaśnia Lidl, "Cena wódki jest podyktowana warunkami rynkowymi i obowiązuje wyłącznie krótkoterminowo". 

 

Kutno: tania wódka kupowana na potęgę

 

Wódkę po niewiarygodnie niskiej cenie można było kupić również w kutnowskich sklepach popularnych sieci. W Lidlu 9,99 zł kosztowało 0,5 litra Polnej, w Biedronce w takiej cenie dostępna była "połówka" Parkowej (w pewnym momencie nawet 8,99 zł!). Promocyjną ceną kusił klientów także Kaufland, gdzie za 9,99 zł sprzedawano 0,5 l Żubra. Jak dowiadujemy się od jednego z pracowników marketu, oferta obowiązywała tylko jeden dzień, wszystkie butelki momentalnie się wyprzedały.

Nie inaczej było w przypadku wódki z Biedronki i Lidla. Tutaj też klienci nabywali podejrzanie tani trunek wręcz hurtowo, kupując nawet całe kartony. Obecnie flaszek za niespełna 10 zł już próżno szukać, przynajmniej w kutnowskich dyskontach. Cena wzrosła do... 14,99, choć i tak wydaje się być absurdalna. Nic więc dziwnego, że błyskawicznie znika z półek.

Temat szeroko komentują kutnowscy internauci, często podając w wątpliwość jakość przecenionych trunków. W podobnym tonie wypowiadają się też klienci, z którymi udało się nam zamienić kilka zdań w tej sprawie. 

- Ja osobiście by tego nie tknął. Nie za taką cenę. Ale jak ktoś chce, niech se pije. Jego zdrowie - mówi starszy mężczyzna, z którym rozmawialiśmy pod jedna z Biedronek. 

- Niby cena, że strach pić, ale z drugiej strony chyba nikt od tego nie oślepnie, skoro sprzedają to w markecie - stwierdził pół żartem, pół serio inny z klientów. 

- Podejrzana ta cena. Trudno mi uwierzyć, że ktoś ma odwagę to pić - dziwił się kolejny. 

A jednak ma. I to nie jeden. 

 

Sklepy pod lupą UOKiK. Sprawę zbada prokuratura?

 

Temat wywołał niemałe poruszenie. Zainteresował się nią m.in. znany aktywista, Jan Śpiewak, który skierował sprawę do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jednocześnie o komentarz poprosili UOKiK dziennikarze Onetu.  

Portal otrzymał odpowiedź, że urząd na bieżąco analizuje informacje o promocji alkoholu w dwóch sieciach handlowych, które pojawiają się ostatnio w mediach.

- Ze wstępnej analizy wynika, że zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, promocja alkoholu w przyjętej przez te sieci formie może stanowić zakazaną prawnie promocję napojów alkoholowych" – poinformowała Agnieszka Majchrzak z zespołu prasowego UOKiK.

W opinii UOKiK, sprawą powinny zainteresować się policja i prokuratura.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama