reklama

Ślisko i mokro. Kiedy kutnianie inwestują w bezpieczeństwo?

Opublikowano:
Autor:

Ślisko i mokro. Kiedy kutnianie inwestują w bezpieczeństwo? - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WydarzeniaZ sentymentem możemy wspominać ciepłe dni tegorocznego lata, które teraz zastępuje chłodna, zimna jesień. Oczywiście optymiści mogą mieć nadzieję, że zbliżająca się wielkimi krokami zima nie będzie wyjątkowo sroga, jednak dla naszych samochodów, a zwłaszcza opon, dotkliwe są temperatury rzędu kilku stopni powyżej zera. Dlatego warto zmienić ogumienie na takie, które sprosta wymagającym, zimowym warunkom. O tym, kiedy podjąć decyzję o wizycie w wulkanizacji, jakie wybrać opony i dlaczego ich wymiana jest tak ważna rozmawiamy z Aleksandrą Głuszcz z serwisu Vianor Kutno.

1. Dlaczego powinniśmy wymieniać opony z letnich na zimowe?
- Opony należy wymieniać sezonowo z racji na pogodę i panujące temperatury. Opona letnia jest tak skonstruowana, że świetnie radzi sobie przy wysokich temperaturach, w warunkach, kiedy nawierzchnia jest mokra oraz przy wyższych prędkościach, które rozwijamy latem. Z kolei opony zimowe muszą sobie poradzić z niskimi temperaturami, śniegiem, błotem i suchym asfaltem w niskiej temperaturze. Jedne i drugie różnią się od siebie mieszanką gumy i wzorem bieżnika. Jednak dzisiaj producenci, idąc za głosem konsumentów, oferują tzw. opony wielosezonowe. To poszukiwanie kompromisu między oponą letnią a zimową. Mówiąc w ogromnym skrócie – w przypadku takiego ogumienia pół opony jest letniej, pół zimowej. Trzeba więc pamiętać, że takie opony nie poradzą sobie we wszystkich warunkach. Polecamy je do jazdy po mieście, przy niskich prędkościach i do aut o niskich osiągach.

2. Kiedy warto wymienić opony?
- Producenci zalecają, by wymienić ogumienie przy temperaturze 8 stopni Celsjusza po to, by zbytnio opon nie zużywać. Świadomi klienci już się zgłaszają. Jednak część z nas nadal czeka z wymianą opon do pierwszego śniegu, co jest o tyle problematyczne, że przez to tworzą się gigantyczne kolejki. Sugerujemy i namawiamy, by nad wymianą ogumienia zastanawiać się już w połowie października, kiedy średnia temperatura na zewnątrz jest na tyle niska, że zimowa opona poradzi sobie lepiej niż letnia. Niestety, w przekonaniu polskich kierowców pokutuje mit, że z wymianą trzeba czekać do opadów śniegu, ponieważ w innym wypadku zniszczymy nasze „zimówki”. To oczywiście nie jest prawda. Natomiast z drugiej strony jest dużo ludzi, którzy przez okrągły rok poruszają się na oponach zimowych. To stwarza ogromne zagrożenie, ponieważ te kompletnie nie radzą sobie w letnich warunkach, znacznie wydłuża się droga hamowania i pogarsza prowadzenie auta. Póki co w Polsce prawo nie reguluje, czy i kiedy trzeba wymienić opony. Przykładowo w Niemczech trzeba to robić już od 1 października.

3. Jakie opony częściej wybierają zmotoryzowani, nowe czy używane?
- W największym stopniu jest uzależnione od zamożności klienta. W naszym serwisie w ogóle nie sprzedajmy i nie polecamy opon używanych. Powód tego jest bardzo prosty – to duże ryzyko, ponieważ nikt nie zna dokładniej przeszłości używanej opony, a ogumienie jest przecież jednym z najczulszych elementów samochodu. Zdarza się, że ktoś po zakupie używanych opon wraca do wulkanizacji po kilku dniach, bo okazało się, że te nie spełniają w pełni swojego zadania. Na szczęście trend kupowania używanych opon w Polsce maleje, a to dlatego, że obecnie można kupić nowe ogumienie za niewiele wyższe pieniądze. Osobiście uważam, że lepiej kupić nowe opony o słabszej jakości, niż używane renomowanej firmy. Wszystko z racji bezpieczeństwa.

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

logo