Do czego służy start-stop?
Podstawowym zastosowaniem tego rozwiązania jest oszczędzanie paliwa w ruchu miejskim. Według wyliczeń specjalistów dzięki niemu można ograniczyć spalanie nawet o 15 proc. Rozwiązanie to wyłącza silnik w chwili, gdy zatrzymamy się na światłach, wrzucimy na luz i zwolnimy pedał sprzęgła. W przypadku samochodów z automatyczną skrzynią biegów odłączenie silnika następuje po całkowitym zatrzymaniu pojazdu i zwolnieniu pedału hamulca. Silnik zostaje ponownie uruchomiony w chwili, gdy wciśniemy sprzęgło lub, przy automatycznej skrzyni biegów, pedał hamulca.
Podstawą do sprawnego działania tego rozwiązania jest dobry akumulator. W przypadku jego niedoładowania system start-stop jest automatycznie odłączany, aby nie doprowadzić do rozładowania. Dodatkowo komputer sterujący pracą samochodu podejmuje decyzje odnośnie aktywacji systemu w zależności od wielu innych czynników. Przede wszystkim dba o to, aby rozwiązanie to nie uszkodziło silnika, a także by zachować komfort i bezpieczeństwo jazdy. W autach posiadających start-stop zamontowano odmienne rozruszniki, akumulatory i alternatory. Wszystko po to, aby odzyskiwać energię podczas hamowania. W silnikach TSI, które stosowane są w wybranych modelach Skody, wprowadzono dodatkową elektryczną pompę cieczy chłodzącej, która wymusza jej obieg po wyłączeniu silnika. Wszystko po to, aby zapobiec uszkodzeniu turbosprężarki.
Kolejny parametr, który jest brany pod uwagę podczas działania start-stop, to stopień rozgrzania silnika. System nie zostanie uruchomiony jeśli jednostka napędowa ma zbyt niską lub zbyt wysoką temperaturę. Podobnie rzecz się ma, gdy samochód potrzebuje większej ilości energii do obsługi klimatyzacji, podłączonych urządzeń zewnętrznych czy radia, niż może bezpiecznie dostarczyć akumulator. Oczywiście montowane w samochodach Skoda akumulatory są specjalnie przystosowane do większych obciążeń i zazwyczaj skutecznie radzą sobie z obsługą tej funkcji. Alternatory montowane w tych modelach wytwarzają większe napięcie w momencie hamowania pojazdu, aby uzupełnić straty energii wynikające z częstszej pracy rozrusznika.
Dowiedz się więcej o systemie start-stop na: http://www.skoda-auto.pl/oferta/pages/jak-dziala-start-stop.aspx
Wrażenia użytkowników start-stop
Funkcja ta ma zarówno zwolenników, jak i przeciwników. Jest szczególnie przydatna, gdy poruszamy się głównie w ruchu miejskim, stojąc w korkach. Pozwala na poważne oszczędności paliwa, a do tego zwiększa komfort jazdy. Mniejsza emisja to także zalety dla środowiska naturalnego. Przeciwnicy systemu twierdzą, że zmniejsza ona dynamikę jazdy, nie pozwalając na szybkie ruszenie spod świateł. Wskazują też, że specjalnie wzmocnione alternator, akumulator i rozrusznik są droższe od klasycznych i tym samym zwiększają długofalowe koszty eksploatacji pojazdu. Na szczęście funkcję start-stop można w każdej chwili wyłączyć.