reklama
reklama

W regionie znajduje się najstarszy tego typu obiekt. Czeka go renowacja

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: podglądowe

W regionie znajduje się najstarszy tego typu obiekt. Czeka go renowacja - Zdjęcie główne

W tym miejscu może powstać muzeum. | foto podglądowe

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WydarzeniaW sercu Skierniewic, w zabytkowej parowozowni, tętni życie bogatej historii polskiego kolejnictwa. Obiekt, który powstał w 1845 roku, przechodzi niezwykłą rewitalizację, mającą na celu ochronę cennych eksponatów.
reklama

Najstarsza parowazownia 

Parowozownia w Skierniewicach to jeden z najstarszych obiektów kolejowych w Polsce, którego historia sięga 1845 roku, kiedy to uruchomiono pierwszy odcinek Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej.

Zlokalizowana naprzeciwko dworca carskiego, ta zabytkowa lokomotywownia jest świadectwem bogatej historii kolejnictwa w naszym kraju. W 1862 roku wzniesiono główny element obiektu – halę postojową dla parowozów, która do dziś zachwyca swoją architekturą i historia.

W 1994 roku Parowozownia została wpisana do rejestru zabytków, co ułatwiło jej ochronę i rewitalizację. W 2002 roku obiekt przeszedł w ręce Polskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei, co uruchomiło proces renowacji i zabezpieczenia cennych eksponatów.

reklama

Dzięki wsparciu samorządu województwa łódzkiego, który przeznaczył na ten cel ponad 300 tys. zł, w ciągu ostatnich lat przeprowadzono szereg prac, w tym remont XIX-wiecznej wachlarzowej hali parowozowej.

- Dostaliśmy ten obiekt w prezencie od Skarbu Państwa. Naszym zamysłem jest utworzenie tutaj muzeum kolejnictwa. Najpierw musimy jednak zabezpieczyć nasze eksponaty, stąd remont świetlika w hali wachlarzowej. Do tej pory na przeprowadzone prace wydaliśmy już ponad milion złotych - mówi Andrzej Paszke, członek Polskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei.

reklama

Obecnie w parowozowni znajduje się ponad 120 obiektów. Można tu zobaczyć historyczne lokomotywy, wagonowy, pojazdy specjalne, ale też urządzenia sterowania ruchem kolejowym i łączności kolejowej, wyposażenia warsztatowego, akcesoria kolejowe. 

- Wiele jednostek ze względu na swój stan oraz wiek oczekuje na renowację. Część maszyn pozostała sprawna technicznie. Oprócz europejskich unikatów i perełek taboru, niemal całkowicie zostało zachowane wyposażenie związane z obsługą trakcji parowej i wyposażenie warsztatowe – mówi Andrzej Paszke

Najstarszy pojazd, który stoi w parowozowni to wagon towarowy sprzed 1868 roku, który pochodzi z Wielkiego Księstwa Hanowerskiego. 

reklama

- Staramy się, aby wiedza na temat skierniewickiego taboru kolejowego nie zanikła. Informacja o tym jak wyglądała nasza historia jest niezwykle ważna. To nas rozwija i kształci. Ta kolej kiedyś się zaczynała, kiedyś się rozwijała. Teraz rozwija się inaczej i biegnie w innym kierunku. Zawsze jest ciekawa i fascynująca - mówi pan Andrzej. 

Dzięki wsparciu samorządu województwa łódzkiego, który przeznaczył kolejne 500 tys. zł z programu „Łódzkie ratuje zabytki”, parowozownia w Skierniewicach zyskuje nowe życie.

Co ciekawe, parowozownia jest znana nie tylko miłośnikom kolei, ale też filmowcom. Wagony kryte były wykorzystane w filmach, m.in. w „Liście Schindlera” oraz „Pianiście”. Pojawiały się one również w produkcjach dokumentalnych. 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama