Zarówno w pierwszym, jak i drugim przypadku powinieneś czym prędzej zatrzymać pojazd! Niech nie zaskoczy i zbytnio nie przestraszy Cię także chmura dymu (czasem całkiem obfita) wydobywająca się spod maski. Ponadto, w czasie jazdy mogą wystąpić anomalie związane z obrotami silnika, choć nie dzieje się to zawsze.
Co zrobić, gdy silnik osiągnie wysoką temperaturę?
Jak zostało już nadmienione, pierwszą i bezwzględną reakcją powinno być zatrzymanie pojazdu. Jak najszybciej postaraj się znaleźć choć fragment wolnej przestrzeni na poboczu i zaparkuj tam swoje auto. Żadnego z dwóch wymienionych wskazań nie można lekceważyć, gdyż jest to jedna z najpoważniejszych awarii, jakie mogą wystąpić w czasie jazdy.
Jeżeli będzie to możliwe, podnieś maskę. Musisz być przy tym bardzo ostrożny, bo wedle wszelkiego prawdopodobieństwa będzie ona mocno nagrzana. Dobry efekt może dać włączenie nawiewów na maksymalne grzanie, gdyż w ten sposób część ciepła z silnika zostanie odprowadzona.
Cały proces chłodzenia znacznie szybciej zachodzi oczywiście zimą, kiedy to na dworze panują niskie temperatury, jednak latem powyższe metody także są skuteczne. W końcu przeciętna temperatura silnika podczas pracy wynosi kilkaset stopni Celsjusza, zaś temperatura płynu chłodniczego 90-100 stopni Celsjusza (przy awarii może wzrosnąć nawet do 120 stopni Celsjusza).
Wysoka temperatura silnika – w poszukiwaniu przyczyn usterki
Zdecydowanie najczęściej powodem awarii tego rodzaju jest anomalia zachodząca w obrębie układu chłodniczego. Jego rola jest niebagatelna, gdyż ma on za zadanie utrzymanie optymalnej temperatury silnika, co z kolei pozwala na sprawny i prawidłowy proces spalania.
Centrum całego układu stanowi chłodnica, którą wykonano z wielu cienkich rurek ustawionych pionowo i poziomo. Zwiększa to ich całkowitą powierzchnię, dzięki czemu ciecz podlega szybszemu schłodzeniu przez przepływające tędy powietrze.
Proces ten wspomaga dodatkowo specjalny wentylator. Następnie płyn przez gęstą sieć kanalików dostaje się do głowicy silnika oraz jego bloku, gdzie dochodzi do obniżania temperatury poszczególnych elementów jednostki napędowej, natomiast dzięki działaniu pompy wodnej wraca on ponownie do chłodnicy.
Temperatura silnika wzrasta w momencie, gdy dochodzi do wycieku płynu chłodniczego. Może to mieć miejsce w zasadzie na każdym etapie jego przepływu. Pierwszą czynnością powinno być zatem sprawdzenie poziomu owego płynu w zbiorniku wyrównawczym – jeżeli jest on obniżony, koniecznie poszukaj wadliwego miejsca.
Najlepiej to zrobić przy jeszcze ciepłym silniku. Aby potwierdzić diagnozę, wystarczy dotknąć rur doprowadzających i odprowadzających ciecz. Gdy któraś z nich jest zimna, świadczy to o braku przepływu ciepłego płynu.
Ewentualny wyciek należy jak najszybciej zatamować. Pozwoli to na dojechanie do warsztatu, gdzie specjalista będzie mógł ocenić stopień uszkodzenia i dokonać naprawy. Na niemal każdej stacji paliw uda Ci się kupić taśmy czy łaty, które tymczasowo zablokują wyciek płynu chłodniczego.
Przed ponownym uruchomieniem pojazdu uzupełnij brakującą ilość cieczy. Najlepiej zrobić to wodą destylowaną albo płynem, jaki stosowałeś w chłodnicy do tej pory. Nie zaleca się mieszania produktów różnych firm, gdyż mogą one negatywnie wpłynąć na całość instalacji. Co równie ważne, wadliwy lub zbyt rozrzedzony płyn chłodniczy może przegrzać jednostkę napędową.
Inną przyczyną wysokiej temperatury silnika może być popsuty wentylator silnika. Najłatwiej można zdiagnozować uszkodzenie mechaniczne – wystarczy spróbować pokręcić wiatraczkiem. Jeżeli wyczuwalne są opory znaczy to, że mógł się po prostu zatrzeć. W przeciwnym wypadku winowajcą będzie najprawdopodobniej termostat wentylatora.
Jego usterka lub rozregulowanie nie uruchamia silniczka wentylatora w odpowiednim momencie. Ale to stwierdzić można np. odłączając dwa przewody od termostatu i przykładając je do siebie – wentylator powinien wtedy kręcić się bez przerwy. Warto także sprawdzić przy pomocy próbnika czy urządzenie otrzymuje odpowiednie napięcie. Pamiętaj, że termostatu się nie naprawia, należy wymienić cały element na nowy!
Nierzadko dochodzi też do awarii pompy wody. Z reguły koszty są wtedy dosyć spore. Może okazać się, że zakup nowego elementu pociągnie za sobą mniejsze koszty niż naprawa poprzednio uszkodzonego.
Warto spróbować przeczyszczenia radiatora chłodnicy. Elementy takie jak papier czy resztki liści można usunąć ręcznie, pozostałe drobiny (np. kurz czy błoto) powinieneś odpowiednio przepłukać. Pamiętaj, aby silny strumień wody zawsze kierować od silnika w stronę chłodnicy, nigdy odwrotnie! Tak niewielkie zdawałoby się zaniedbanie może doprowadzić do poważnej awarii, co z kolei będzie powodem dodatkowych i to bardzo wysokich kosztów naprawy.
Częste usterki i sposoby radzenia sobie z nimi znajdziesz na http://teamtotal.pl/