reklama

[ZDJĘCIA] Żychlin uchwalił budżet. Dosadne słowa burmistrza o polityce rządu

Opublikowano:
Autor:

[ZDJĘCIA] Żychlin uchwalił budżet. Dosadne słowa burmistrza o polityce rządu - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wydarzenia29 stycznia br. odbyła się XVII Sesja Rady Miejskiej w Żychlinie zwana sesją budżetową. W porządku obrad oprócz takich punktów jak: Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia stawek dotacji przedmiotowej dla Samorządowego Zakładu Budżetowego w Żychlinie, Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Wspierania Rodziny na lata 2020-2022 czy Podjęcie uchwały w sprawie „Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2020 rok, najważniejszym był punkt dotyczący podjęcia uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy na 2020 rok.

Radni po wysłuchaniu opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi do projektu uchwały o Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Żychlin przedstawionej przez Sekretarza Gminy, i zapoznaniu się z najważniejszymi założeniami w planowanym budżecie na rok bieżący przedstawionymi przez Burmistrza Gminy Żychlin, przystąpili do głosowania. Za przyjęciem budżetu głosowało 12 Radnych, 2 wstrzymało się od głosu. Zwykłą większością głosów, projekt uchwały przyjęto.

Poniżej najważniejsze założenia w budżecie Gminy Żychlin na rok 2020:

Uchwala się dochody budżetu w łącznej wysokości 51.827.915,57 zł, w tym:

1) dochody bieżące w wysokości 48.924.688,84 zł.

2)dochody majątkowe w wysokości 2.903.226,73 zł.

Ustala się wydatki budżetu w łącznej wysokości 51.827.915,57 zł. w tym:

1) wydatki bieżące w wysokości 48.339.313,10 zł.

2) wydatki majątkowe w wysokości 3.488.602,47 zł.

Poniżej pełna treść wystąpienia burmistrza Grzegorza Ambroziaka wygłoszonego w trakcie sesji.

Rozpoczął się nowy, wyjątkowy dla środowiska samorządowego rok. Trzeba powiedzieć to sobie wprost, że wskutek wprowadzanych zmian w prawie, zmian organizacyjnych, będzie to rok przełomu. Obecna, skomplikowana sytuacja wielu samorządów, to przede wszystkim skutek wprowadzania w życie obietnic przedwyborczych z 2019 roku, składanych przed wyborami do Parlamentu.

Skutek jest bezpośrednio związany z rosnącym ryzykiem ekonomicznym, brakiem możliwości uchwalania i realizacji budżetów gmin w kolejnych latach. Niezamożne gminy, takie jak nasza, zawsze musiały z dozą ostrożności podchodzić do planowania i realizacji wydatków bieżących oraz planowania i realizacji wydatków na inwestycje. Jak wiadomo, każdą nową infrastrukturę techniczną, czy też społeczną w postaci nowych boisk, sal gimnastycznych, trzeba utrzymywać w odpowiednim stanie użytkowym.

Teraz poziom wydatków bieżących zmienia się z uwagi na decyzje, na które Rada Miejska czy Burmistrz nie mieli wpływu. Tak więc mamy do czynienia z:

Znaczącym wzrostem wydatków o około15,5% w skali roku związanym z podniesieniem płacy minimalnej. W przypadku pracodawców, u których występuje podział na płacę zasadniczą i wysługę lat, czyli w samorządach, ta zmiana to wzrost nawet o 900 zł, do kwoty płacy minimalnej na poziomie 3.120 zł. Dlaczego? Ponieważ zmieniono prawo wyłączając z płacy minimalnej wartość pensji naliczaną za staż pracy. Minimalna wynosi 2.600 zł, ale w przypadku tzw. rządówki i samorządówki to 2.600 zł płacy zasadniczej plus stażowe.

Czy w kolejnym roku wzrośnie do 3.600 zł zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami rządu? Jeśli tak to będzie kolejne poważne wyzwanie dla gmin i miast.

Kolejny element to wpływ decyzji o zmniejszeniu PIT z 18 do 17 % skutkujący utratą dochodu rzędu 326.000 zł - przy jednoczesnym braku rekompensaty.

Kolejne elementy podwyższające koszty,to wzrost cen energii o 16% czyli o 262.000 zł i wzrost pensji nauczycieli planowany w budżecie państwa od 1 września obecnego roku. W tym miejscu należy jednak nadmienić, że autopoprawka do budżetu państwa wniosła dodatkowo ok. 110 mln złotych na podwyżki, a koszty prognozowane ich wprowadzenia wyniosą bagatela 800 mln złotych. Gdzie reszta? W budżetach samorządowych?

Zmiany postępują więc lawinowo. Koszty podnoszenia płacy minimalnej usługodawcy przenoszą na konsumentów usług. Każdy z nas widzi, jakie są zmiany cen. Słowa Pana Prezydenta Dudy wskazują, że nie powinniśmy się temu dziwić, bo skoro rosną płace, to rosną ceny. Niestety budżety samorządów uzależnione są od decyzji centralnych i przyznawanych subwencji, które nie rosną współmiernie do tych kosztów. Przecież wiadomym jest fakt, że gminy i miasta dokładają do utrzymania sprawności i płynności działania zarówno w sferze oświaty, jak i w zakresie pomocy społecznej.

Są to niebagatelne wielomilionowe wartości. Zmienia się też wskaźnik procentowy udziału w wydatkach na niekorzyść gminu. W oświacie szacuje się, że samorządy dokładają średnio ok 40% kosztów.

Rosną ceny usług w zakresie odbioru i gospodarowania odpadami. Dotychczas za tonę odpadów trzeba było zapłacić odbiorcy ok 500 zł, a obecnie ceny poszybowały do poziomu od 1.200 do 1.400 zł. W tym zakresie z budżetu samorządu dopłacaliśmy do systemu już ponad pół miliona złotych. Wprowadzono obowiązek pięciu frakcji, wprowadzono przymusową częstotliwość odbioru, wzrosła opłata marszałkowska za składowanie i mamy takie o to efekty, że firmy żądają coraz wyższych opłat.

Możemy spodziewać się wzrostu wartości wydatków na poszczególne inwestycje. Pierwsze wykonane kosztorysy pokazały skalę zmian na poziomie ponad 30%!

Dziś uchwalacie Państwo budżet gminy na 2020 rok. Kwota planu dochodów wynosi ponad 51,8 mln zł.To najwyższa wartość w historii. Na wydatki budżetu gminy planuje się na kwotę tożsamą z dochodami.

Największą pozycję stanowią wydatki na pomoc społeczną–kwota 20,1mlnzł. Jest to najlepszy obraz istoty kursu polityki społecznej Państwa Polskiego. Dopłata z budżetu gminy wynosi 3,8 mln zł. Znaczną część wydatków przeznacza się oczywiście na bardzo ważny dział - oświatę: 14,9 mln zł,która do niedawna była tą największą, wiodąca pozycją wydatkową budżetu

Nadmieniam zwyczajowo, że kwota subwencji na 2020r. nie pokrywa nawet wydatków na wynagrodzenia i pochodne pracowników placówek subwencjonowanych, tj. szkół podstawowych i liceum. Dopłata do placówek subwencjonowanych z dochodów własnych gminy wynosi 3,1 mln zł. Wydatki inwestycyjne gminy zaplanowano w kwocie ponad 3,4mln zł. Wiodącym zadaniem jest projekt ekologiczny dotowany ze środków UE oraz modernizacje dróg i budowa oświetlenia ulicznego.

Gmina udzieli w bieżącym roku dotacji m.in.: - dla Samorządowego Zakładu Budżetowego w Żychlinie w kwocie 1.130.000zł.-dla instytucji kultury 1.268.500zł.

Rok 2020 stanie się rokiem przełomowym również z uwagi na planowane w ciągu najbliższych miesięcy zmiany organizacyjne. Zmiany, które mają mieć wpływ na jakość świadczonych usług przez nasz zakład komunalny i mogące mieć znaczący wpływ na planowanie inwestycji infrastrukturalnych. Rada Miejska będzie miała rozstrzygnąć, na podstawie analiz, jaką widzi przyszłość naszego Samorządowego Zakładu Budżetowego, ale również Spółki Mig-Ma. Będzie to rok zmian i mam nadzieję, że kończąc go będziemy mieć satysfakcję z dobrze wykonanej pracy, a przyszłe decyzje rządu RP będą raczej wpływać na poprawę sytuacji, czego wszystkim nam życzę.

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

logo