E-recepta w praktyce

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

E-recepta w praktyce - Zdjęcie główne

Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Lifestyle E-recepta jest to elektroniczna wersja tradycyjnej recepty. Obecnie wystawiana jest przez wszystkich lekarzy specjalistów i całkowicie wyparła już swojego papierowego poprzednika.

 E-recepta jest poleceniem lekarza dla farmaceuty oraz pacjenta na temat przepisanego leku. Recepty elektroniczne w Polsce oficjalnie zostały wprowadzone 8 stycznia 2020 roku i od tego czasu są bardzo chętnie używane przez społeczeństwo. 

Zasady wystawiania e-recepty 

E-recepta może zostać wystawiona przez lekarzy, pielęgniarki, a w specjalnych przypadkach także przez farmaceutów. Receptę elektroniczną można uzyskać w czasie wizyty pacjenta w gabinecie lekarskim, konsultacji online lub telekonsultacji. Dla osób stale potrzebujących lekarstw oraz przewlekle chorych istnieje możliwość ponownego zamówienia leku. Aby to zrobić należy zalogować się na Internetowe Konto Pacjenta lub w aplikacji mojeIKP w telefonie i w zakładce „Moje recepty” zaznaczyć lek, który chce się zamówić oraz zatwierdzić wybór przyciskiem „Zamów receptę”. Przy zamówieniu pacjent ma możliwość dopisać komentarz z informacją o swoim stanie zdrowia oraz wpływie na zdrowie po zażywaniu danego leku przy zalecanym dawkowaniu. Należy pamiętać, że decyzja o kontynuowaniu leczenia przepisanymi lekami i odnowieniu e-recepty należy do lekarza specjalisty. 

Jakie informacje zawiera e-recepta?

Każda e-recepta zawiera informacje na temat przepisanego lekarstwa oraz pacjenta takie jak:

- imię i nazwisko pacjenta,

- imię i nazwisko oraz numeru prawa wykonywania zawodu lekarza wystawiającego e-receptę,

- data wystawienia e-recepty,

- nazwa i dawkowania leku,

- informacja o odpłatności lekarstwa,

- w aplikacji mojeIKP przy odpowiedniej recepcie znajdziemy ulotkę dotyczącą leku, jego stosowania czy przechowywania,

- po zrealizowaniu e-recepty uzyska się również dostęp do dokumentu, w którym oprócz danych pacjent, farmaceuty i apteki, znajdziemy informację na temat wydania leku i ceny.

Receptę elektroniczną można uzyskać w czterech różnych formach w postaci:

- SMS-a z czterocyfrowym kodem dostępu,

- e-maila, który zawiera plik PDF z e-receptą,

- powiadomienia lub kodu w aplikacji Internetowe Konto Pacjenta (IKP),

- wydruku informacyjnego.

W celu wykupienia otrzymanej e-recepty należy podać farmaceucie czterocyfrowy kod otrzymany w SMS-sie lub pokazać do zeskanowania kod QR elektronicznej recepty, który znajduje się w aplikacji IKP oraz swój numer PESEL. E-recepta zazwyczaj jest ważna przez 30 dni, jednak warto jest pamiętać, że niektóre leki, takie jak antybiotyki należy wykupić do 7 dni od jej wystawienia. Natomiast na preparaty immunologiczne e-recepta ważna jest aż 120 dni. W Polsce dostępne są elektroniczne recepty, które ważne są 365 dni. Należy pamiętać, że aby e-recepta miała taki czas realizacji lekarz specjalista, który ją wystawia musi to zaznaczyć w trakcie jej wypisywania. Takie elektroniczne recepty wystawiane są dla pacjentów przewlekle chorych oraz takich, którzy muszą dany lek przyjmować na stałe. 

Elektroniczna recepta jest nie tylko praktyczna dla pacjenta, ale również dla lekarzy i personelu medycznego. Przede wszystkim są one bardzo czytelne, dzięki czemu nie ma możliwości otrzymania niewłaściwego leku. Dodatkowym atutem jest to, że jeżeli e-recepta zostanie zagubiona jest ona zapisana na Internetowym Koncie Pacjenta. E-receptę można zrealizować w każdej aptece na terenie całej Polski, a jeżeli jest to e-recepta transgraniczna można zrealizować ją  takich krajach jak: Chorwacja, Finlandia, w części Hiszpanii w aptekach z Madrytu, Wysp Kanaryjskich, Kraju Basków, Katalonii, Estremadury, Aragonii, Kastylii i León oraz Andaluzji. 

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE