Czym jest mobilna gastronomia?
Mobilna gastronomia to sposób prowadzenia działalności gastronomicznej, która polega na sprzedaży różnorodnych produktów spożywczych z pojazdów, takich jak wózki, rowery gastronomiczne, ewentualnie samochody. Mobilne punkty gastronomiczne są jednoznacznie kojarzone z sezonem wakacyjnym i miejscowościami licznie odwiedzanymi przez turystów. W dużych miastach możemy jest spotkać w pobliżu chętnie odwiedzanych miejsc jak chociażby parki, miejskie skwery.
Jakie są zalety prowadzenia takiego biznesu?
Prowadzenie mobilnej gastronomii ma mnóstwo zalet, które należy podkreślić.Po pierwsze, ma stosunkowo niski próg wejścia, czyli mówiąc inaczej potrzeby kapitałowe, ponieważ nie trzeba inwestować w wynajem lub zakup lokalu, ani w drogie urządzenia i sprzęt.
Po drugie, zapewnia dużo większą elastyczność i mobilność. Wózek gastronomiczny można łatwo przestawić, zmieniając miejsce sprzedaży i dostosowywać je do bardziej uczęszczanych przez potencjalnych klientów okolic.
Po trzecie, mobilną gastronomię wyróżniają mniejsze koszty utrzymania, nie trzeba płacić za czynsz, media.
Po czwarte, rozstawienie pojazdów gastronomicznych w kilku atrakcyjnych lokalizacjach buduje rozpoznawalność marki. Jeśli zadbamy o to, aby przyciągnąć wzrok przechodniów i zachęcimy ich do zakupu zaczniemy budować lojalności klientów, którzy przechodząc w tym samym miejscu za jakiś czas, zaczną nas kojarzyć.
Jakie pozwolenia są niezbędne, aby uruchomić mobilny punkt gastronomiczny?
Do uruchomienia mobilnej gastronomii, trzeba spełnić kilka warunków prawnych i sanitarnych.- trzeba zarejestrować działalność gospodarczą i uzyskać numer NIP i REGON,
- należy zgłosić się do sanepidu i otrzymać świadectwo zdrowia oraz zezwolenie na prowadzenie działalności gastronomicznej,
- musimy uzyskać zgodę na zajmowanie miejsca publicznego od właściwego urzędu miasta lub gminy.
Na jakie zarobki można liczyć w mobilnej gastronomii i od czego mogą one zależeć?
To, co z pewnością interesuje wiele osób, które planują otworzyć własny biznes właśnie w tej branży są potencjalne zarobki. Te mogą być bardzo różne i co nie mniej ważne, zależą one od wielu czynników:
- sprzedawanego asortymentu. W sezonie letnim prym wiedzie sprzedaż lodów, napojów, gofrów, natomiast w sezonie zimowym, większą popularnością będą cieszyć się: kawa, gorąca czekolada hot-dogi, naleśniki.
- lokalizacji, sprzedaż na świeżym powietrzu może być świetnym pomysłem, o ile dopiszą nam klienci.
Można wręcz pokusić się o stwierdzenie, że lokalizacja jest kluczem do sukcesu.
- oferowanych cen (wygórowane mogą odstraszyć klientów),
- marży na sprzedawanych produktach, warto pamiętać o tym, iż aby nasz biznes był rentowny, musimy sprzedać naprawdę sporo produktów. Dlatego też warto mieć zróżnicowany asortyment.
- kosztu wynajmu, zakup wózka dobrej klasy np. Food Bike,
- sezonowości i pogody. Naturalnie większy popyt w sezonie letnim niż zimowym.
Przyjmuje się, że wózek gastronomiczny postawiony w dobrym miejscu jest w stanie zarobić 10-15 tys. zł miesięcznie. Od tej kwoty należy jednak odjąć koszty utrzymania pojazdu, jego serwisu, pozwolenia na zajmowanie miejsca publicznego itd.
Rowery i wózku gastronomiczne – jak wybrać dobry sprzęt do prowadzenia biznesu?
Wybór odpowiedniego sprzętu do prowadzenia mobilnej gastronomii jest wręcz kluczowy, ponieważ ma wpływ na jakość i bezpieczeństwo oferowanych produktów, a także na komfort i wydajność pracy. Przy wyborze roweru lub wózka gastronomicznego należy zwrócić uwagę na:
- wielkość i pojemność pojazdu np. ilość miejsca na przechowywanie produktów, urządzeń i akcesoriów,
- rodzaj napędu pojazdu: elektryczny lub tradycyjny,
- rodzaj zasilania urządzeń: akumulator, agregat,
- wyposażenie pojazdu np. lodówka, zamrażarka, ekspres do kawy, gofrownica,
- jakość i trwałość materiałów np. stal nierdzewna, aluminium,
- cena zakupu lub wynajmu.
Przy wyborze wózka warto stawiać na sprawdzonych producentów, którzy od lat dostarczają wysokiej klasy sprzęt np. Food Bike. Jeśli nie znamy się na technicznych aspektach wózków, możemy liczyć na fachową radę.