Na ten debiut Ford przygotowywał się szczególnie. Widać to było choćby po zapowiedziach: czwarta generacja Focusa miała być najbardziej innowacyjnym kompaktem w dziejach amerykańskiej firmy. Poprzeczkę zawieszono więc bardzo wysoko: nowy Focus miał powstać bowiem od zera, z uwzględnieniem opinii klientów o poprzednich modelach.
– Auto powstało na nowej platformie C2, charakteryzującej się wyższym poziomem bezpieczeństwa i pozwalającej na lepsze wykorzystanie przestrzeni wewnątrz samochodu bez radykalnych zmian w wymiarach nadwozia. Rozstaw osi powiększono o 5,3 cm, skracając przy okazji zwisy i nadając sylwetce bardziej dynamiczny charakter. Większy grill z dużym logo marki, diodowe reflektory z charakterystycznym układem świateł do jazdy dziennej (przypominają mi trochę kształtem odwrócony młot Thora z Volvo), do tego wydłużona maska silnika oraz przesunięte w tył i mocniej pochylone przednie słupki w akompaniamencie tylnych masywniejszych składają się na najważniejsze elementy wyróżniające nową generację kompaktu – pisał Rafał Sękalski na portalu Onet.
Nowy, charakterny design Forda
Nowy Ford Focus zwraca uwagę przede wszystkim swoim łagodnym i eleganckim wyglądem. W zależności od danej wersji, będzie miał on bardziej sportowy, ostry czy stonowany charakter, jednak dziennikarze motoryzacyjni na ogół są zgodni co do tego, że szata estetyczna Focusa czwartej generacji jest zdecydowanie na plus. Bez fajerwerków (co czasem potrafi być wręcz ciężarek zamiast zaletą), choć nowocześnie i dynamicznie.
– Pierwsza generacja szokowała stylistyką, a każda następna była spokojniejsza. Czwarty Focus prezentuje podobne podejście do designu, co znana już od jakiegoś czasu nowa Fiesta. Wygląda spokojnie, choć miło dla oka. Uwagę zwraca długa maska, zaś Ford podkreśla, że rysując ten model zwrócił szczególną uwagę na aerodynamikę. Po to, by poprawić spalanie i komfort akustyczny – zwracał uwagę Mikołaj Adamczuk ze Spider’s Web.
Ponadto należy wspomnieć, że Ford Focus dostępny jest w bogatej kolorystyce. Ford Focus Frozen White to lakier, na który warto zwrócić uwagę ze względów estetycznych – wystarczy rzucić okiem na dostępne wersje na stronie https://www.ford.pl/content/dam/guxeu/pl/pl_pl/documents/price-list/wyprzedaz-2018/PL-new_ford_focus.pdf. Trzeba w tym wypadku zauważyć, że dla wersji ST-Line (o której będziemy jeszcze pisać) Forda Focusa Frozen White mamy bez dodatkowych kosztów.
Systemy bezpieczeństwa – mocna strona Forda
Bez wątpienia nowa generacja Forda Focus może pochwalić się wysokim poziomem bezpieczeństwa – co nie powinno dziwić, bo marka ta regularnie jest nagradzana w tym zakresie. Wśród ciekawych i pomocnych systemów można wymienić między innymi Pre-Collision Assist z funkcją wykrywania pieszych, Active Park Assis – ułatwiający parkowanie zarówno równoległe, jak i prostopadłe, czy na przykład Cross Traffic Alert, czyli system aktywnego hamowania, niezwykle przydatny przy wyjeżdżaniu tyłem w warunkach ograniczonej widoczności. Ponadto auto wręcz samo pilnuje kierowcy przed niezamierzonymi i niebezpiecznymi manewrami, takimi jak na przykład zjechanie z pasa ruchu przy wyłączonym kierunkowskazie.
– W przypadku wykrycia niezamierzonego zjechania z pasa ruchu ostrzega o tym kierowcę poprzez wywołanie drgań na kierownicy. Gdy kierowca nie zareaguje na ostrzeżenie o zjechaniu z pasa ruchu, system wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu spowoduje, że kierowca odczuje na kierownicy siłę układu wspomagania, kierującą pojazd na właściwy pas ruchu. Kierowca może świadomie pominąć działanie systemu, kontynuując manewr w zaplanowany sposób. System przechodzi automatycznie w stan uśpienia, gdy prędkość spada poniżej 65 km/h. Można go również wyłączyć ręcznie – czytamy na stronie producenta.
Ford Focus – wersje Trend i Titanium
Przechodząc do bardziej szczegółowego rozróżnienia nowego Forda Focusa na początek wymieńmy dwie wersje bazowe: hatchback i kombi, czyli Trend oraz Titanium. W przypadku wersji Trend mamy do czynienia z wygodnym kompaktem, wyposażonym w podstawowe funkcje, a przez to najbardziej atrakcyjnym cenowo. Ford Focus w wersji Titanium to bardziej elegancka wersja auta. Naszpikowana nowoczesnymi technologiami, poczynając od Ford Sync 3 z kolorowym ekranem dotykowym do bezkluczykowego otwierania i zamykania drzwi.
Jeszcze dwa słowa o silniku: nowy Ford Focus wyposażony jest w EcoBoost o różnych mocach. Na stronie Forda czytamy między innymi:
– Wszystkie wersje posiadają funkcję wyłączania cylindra, pomysłowe rozwiązanie, które umożliwia odłączenie jednego z cylindrów silnika, gdy zapotrzebowanie na moment obrotowy jest niskie, na przykład podczas jazdy ze stałą prędkością na autostradzie, co pozwala jeszcze bardziej obniżyć zużycie paliwa.
Sportowy ST-Line i ekskluzywny Vignale
Prócz wyżej wymienionych modeli Ford Focus dostępny jest ponadto w wersji sportowej – ST-Line oraz bardziej ekskluzywnej – Vignale. W pierwszym przypadku wzrok przykuwa przede wszystkim sportowa stylistyka samochodu: krata wlotu powietrza w kształcie plastra miodu (czyż już samo to nie działa na wyobraźnię?), sportowe zderzaki oraz zawieszenie. Również wnętrze auta ma wyraźne akcenty sportowe (czerwone elementy foteli, kontrastujące szwy), kierownica oraz dźwignia zmiany biegów wykończone skórą.
Ponadto ST-Line posiada adaptacyjne amortyzatory, które w dużej mierze wpływają na komfort prowadzenia pojazdu.
– Dzięki temu duże obręcze i dość niski profil opon nie odbierają pasażerom komfortu. Focus resoruje sprężyście, nie za miękko, ale gładko. Jedynie duże wyboje powodują wyraźne dobijanie. Po w miarę równej drodze auto pięknie płynie. Jeżeli jednak lubicie większą zwartość, wystarczy przejść w tryb sportowy, a skrzynię przełączyć w tryb manualny, by nie utrzymywała niepotrzebnie wysokich obrotów. Wciąż jednak nie jest zbyt twardo – pisze w obszernej recenzji po testowaniu Marcin Łobodziński z serwisu WP Autokult.
Należy odnotować jeszcze, że nowy Ford Focus wyszedł również po raz pierwszy w wersji ekskluzywnej, czyli Vignale. Skórzane tapicerki, stylowe kraty wlotu powietrza i specjalne lakiery – tym między innymi wyróżnia się ta wersja. No i oczywiście odpowiednio wyższą ceną. Wszystko w zależności od potrzeb, gustów i zasobności portfela klientów.
Ford Focus Active – crossover na każdą powierzchnię
Jednak to jeszcze nie koniec oferty Forda jeśli chodzi o najnowszego Focusa. Nie można nie wspomnieć o Fordzie Focus Active – przede wszystkim z tego względu, że jest pomyślany nieco w inny sposób, niż pozostałem opisane wyżej modele. Ford Focus Active jest to bowiem crossover, przystosowany to podróżowania w różnych, bardziej wymagających warunkach. Posiada on dodatkowe tryby jazdy (prócz tych dostępnych w innych wersjach Focusa): Slippery – do nawierzchni o ograniczonej przyczepności, oraz Trail.
– Tryb Trail, który pomaga utrzymać dynamikę na miękkich nawierzchniach, takich jak piasek; dostosowując działanie ABS umożliwiające większe uślizgi kół, konfiguruje kontrolę trakcji umożliwiając większy poślizg kół, co służy oczyszczaniu bieżnika opon z piasku, śniegu lub błota i zapewnia spokojniejszą reakcję na zmiany położenia pedału przyspieszenia – wyjaśnia Jarek Bartkiewicz na portalu WRC.
Nowa, czwarta generacja Forda Focusa powinna przypaść do gustu kierowcom – w zależności od upodobań mogą oni wybierać z szerokiego wachlarzu oferty producenta. Sportowy LT-Line, ekskluzywny Vignale czy crossover – wszystkie wersje z pewnością odznaczają się w swoim segmencie.
Źródła:
- M. Adamczuk, Nowy Ford Focus – wszystko, co musisz o nim wiedzieć, https://spidersweb.pl/autoblog/nowy-ford-focus/ (dostęp: 25.06.2019)
- J. Bartkiewicz, Ford Focus Active - nowa wersja debiutuje w Polsce, https://wrc.net.pl/ford-focus-active-nowa-wersja-debiutuje-w-polsce (dostęp: 25.06.2019)
- M. Łobodziński, Nowy Ford Focus ST-Line: jeździ tak dobrze, że... nie musisz go prowadzić, https://autokult.pl/32595,nowy-ford-focus-st-line-jezdzi-tak-dobrze-ze-nie-musisz-go-prowadzic,all (dostęp: 25.06.2019)
- R. Sękalski, Ford Focus IV – nowe otwarcie, https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/ford-focus-iv-nowe-otwarcie/krvlt24 (dostęp: 25.06.2019)