Chęć wypromowania firmy, jej produktów oraz usług, zwiększa zapotrzebowanie na projekty graficzne. Niektóre są podstawowym elementem reklam, inne zaś odgrywają bardzo ważną rolę w identyfikacji wizualnej. Wszystkie możliwe są do stworzenia w dwojaki sposób. Poprzez kreator lub za pomocą studia graficznego. Co ciekawe, można zauważyć, że coraz więcej firm specjalizujących się w takich usługach, również wdraża na swoich stronach internetowych możliwość przygotowania grafik, bazując na szablonach. To niewątpliwie szybsze działanie, jednak czy warte zainteresowania z punktu widzenia budowania wizerunku marki?
Kreator czy studio graficzne - co wybrać?
W internecie dostępnych jest coraz więcej ciekawych narzędzi. Można skorzystać także z takich, które pozwalają na tworzenie projektów graficznych. Zdobywają one coraz większą popularność. Jak wypadają na tle studia graficznego?
Niepowtarzalny projekt vs. szablon
W budowaniu wizerunku firmy, czy też jej reklamowaniu, liczy się czas. Zazwyczaj marki mają go dość mało. Wszyscy chcą działać tu i teraz. Dlatego kreatory graficzne zyskały liczne grono użytkowników. Pozwalają bowiem na szybkie działanie, bez angażowania dodatkowych osób. Jest to możliwe dzięki rozbudowanej bazie szablonów do wykorzystania. Jednak są one obarczone pewnym ryzykiem.
Szablony mogą być wykorzystywane przez wszystkich użytkowników kreatora. Zatem wiele firm może mieć identyczne grafiki w mediach społecznościowych, wizytówki, banery reklamowe, a co gorsza - nawet logo. Tak, korzystając z kreatorów, można szybko stworzyć projekt, ale inne marki mogą mieć taki sam lub bardzo zbliżony. To negatywnie wpływa na wizerunek każdej z nich.
Z kolei studio graficzne, dla którego ważny jest wizerunek klientów, oferuje indywidualny projekt graficzny. Powstaje on na skutek analizy oczekiwań, badań rynku oraz konkurencji. Jest więc projektem skrojonym na miarę, a przede wszystkim unikalnym.
Plik wektorowy
Projekty graficzne, jak np. logo, mogą być używane na różne sposoby - np. umieszczane w mediach społecznościowych, na materiałach drukowanych. Zawsze powinny być wyraźne i łatwe do odczytania. Zatem główną rolę gra tu jakość oraz rodzaj wykorzystywanego pliku.
Studio graficzne wraz z zaakceptowaniem projektu, przekazuje go w formie wektorowej (np. wspomniane już logo). Dzięki temu nie traci ono swoich walorów podczas powiększania. Na wydrukowanych materiałach, jak i grafikach stworzonych na potrzeby internetu, wyglądają tak samo dobrze.
Kreator graficzny nie oferuje takich możliwości, a jeśli tak, to są one dodatkowo płatne. Jednak większość osób korzysta z nich na zasadzie darmowych kont.
Księga znaku
Księga znaku to instrukcja obsługi logo. Znajdują się w niej informacje dotyczące użytych kolorów, typografii, a także dozwolonych i niedozwolonych zabiegów, jakie mogą być przeprowadzone wobec tego projektu graficznego. Księgę znaku przygotowuje studio graficzne w trakcie projektowania logo.
Niestety księgi znaku nie da się uzyskać, korzystając z kreatora graficznego. Tym samym można popełnić wiele błędów związanych ze stosowaniem logo. Wpłyną one negatywnie na wizerunek marki wśród potencjalnych oraz obecnych klientów.
Podsumowanie
Kreator graficzny to bardzo wygodne i przydatne narzędzie. Jednak tworzenie w nim projektów, które mają ogromne znaczenie w procesie budowania wizerunku marki, nie jest najlepszym pomysłem. Lepiej skorzystać z usług studia graficznego np. Good Project ( https://goodproject.pl/ ), które samodzielnie przygotuje indywidualny projekt.