Ministerstwo Klimatu i Środowiska, wspólnie z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, przygotowuje program dofinansowania zakupu rowerów elektrycznych. Jego uruchomienie planowane jest na drugi kwartał 2025 roku. W pierwszej fazie przyjmie on formę pilotażu, z budżetem ustalonym na poziomie 50 milionów złotych.
Wsparcie będzie skierowane do osób fizycznych, co pozwoli na wstępne przetestowanie funkcjonowania programu i zebranie danych do ewentualnego dostosowania zasad. Przewidziane są dwie formy dopłat:
- do 2500 złotych na zakup klasycznego roweru elektrycznego,
- do 4500 złotych na zakup roweru typu cargo, który pozwala na przewożenie dzieci, ładunków lub zakupów.
Rower cargo cieszy się rosnącym zainteresowaniem w dużych miastach – zastępuje samochód w wielu codziennych zadaniach i nie generuje emisji spalin.
Skutery dla osób z niepełnosprawnościami – nowa odsłona programu „Aktywny samorząd”
Z początkiem marca 2025 roku Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) uruchomił kolejną edycję znanego programu „Aktywny samorząd”. Kluczowym elementem tegorocznego wsparcia jest dofinansowanie do zakupu elektrycznego skutera inwalidzkiego – w kwocie sięgającej aż 8663 złotych.
Z programu mogą skorzystać osoby z niepełnosprawnością do 16. roku życia, a także dorośli posiadający znaczny stopień niepełnosprawności lub zmagający się z poważnymi problemami narządu ruchu, które uniemożliwiają im samodzielne poruszanie się. Obowiązkowe jest także przedłożenie zaświadczenia lekarskiego od specjalisty, potwierdzającego potrzebę i możliwość korzystania z takiego sprzętu.
Program realizowany przez PFRON to odpowiedź na rosnące ceny sprzętu rehabilitacyjnego i transportowego, który dla wielu osób był dotąd poza zasięgiem finansowym.
System Obsługi Wsparcia – jak złożyć wniosek?
Aby maksymalnie ułatwić dostęp do środków, stworzono możliwość składania wniosków online za pomocą Systemu Obsługi Wsparcia (SOW). Jest to intuicyjna platforma, która działa od 1 marca i pozwala na złożenie aplikacji bez wychodzenia z domu. Dla wielu beneficjentów cyfrowe rozwiązania oznaczają szybszy i bardziej komfortowy dostęp do pomocy.
W przypadku trudności technicznych lub barier cyfrowych, pomocą służą Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie. Pracownicy tych placówek udzielają wsparcia merytorycznego, pomagają w założeniu konta w systemie, a także wspierają przy kompletowaniu i przesyłaniu dokumentów.
Budżet programu „Aktywny samorząd” w 2025 roku wynosi 275,8 miliona złotych, co czyni go jednym z najważniejszych źródeł wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami w bieżącym roku.
Połączenie celów społecznych i klimatycznych
Eksperci nie mają wątpliwości, że nowe programy doskonale wpisują się w aktualne potrzeby cywilizacyjne. Z jednej strony zapewniają pomoc osobom najbardziej potrzebującym, z drugiej – promują transport bezemisyjny i redukują ślad węglowy. Jak zaznaczono: „Elektryczne skutery inwalidzkie mogą znacząco poprawić jakość życia osób z niepełnosprawnościami, zwiększając ich mobilność i niezależność, podczas gdy rowery elektryczne stanowią ekologiczną alternatywę dla tradycyjnych środków transportu”.
Takie inicjatywy są także częścią narodowej strategii elektromobilności. Ich wdrażanie może nie tylko wspierać jednostki, ale też sprzyjać zmianom infrastrukturalnym i kulturowym w zakresie postrzegania transportu w Polsce.
Krok po kroku – jak się przygotować?
Osoby planujące skorzystanie z któregoś z programów powinny jak najszybciej rozpocząć przygotowania. W przypadku zakupu skutera elektrycznego należy uzyskać zaświadczenie od lekarza specjalisty, a także przygotować dokumentację dotyczącą stopnia niepełnosprawności. To podstawowe wymagania, bez których aplikacja nie zostanie rozpatrzona.
Warto również przyjrzeć się ofercie sprzętu dostępnego na rynku. Jak doradzają eksperci: „Warto zwrócić uwagę nie tylko na cenę sprzętu, ale również na jego parametry techniczne, zasięg, komfort użytkowania oraz dostępność serwisu”.
Podobne zasady obowiązują osoby planujące zakup roweru elektrycznego w ramach nowego programu. Dobór modelu – czy to klasycznego, czy cargo – powinien uwzględniać potrzeby użytkownika i realne warunki eksploatacji.
Perspektywy i możliwe rozszerzenia
Zarówno w przypadku skutera dla osób z niepełnosprawnościami, jak i rowerów elektrycznych, sukces pierwszej fazy programów może oznaczać ich dalszy rozwój. Jeżeli zainteresowanie będzie duże, a efekty pozytywne, rząd nie wyklucza zwiększenia budżetu lub objęcia wsparciem szerszych grup społecznych.
Nowoczesne formy wsparcia, ukierunkowane na konkretne potrzeby obywateli, mają szansę wpłynąć nie tylko na poprawę jakości życia, ale i na trwałe zmiany społeczne oraz środowiskowe. Programy łączące troskę o ludzi z dbałością o planetę to model, który może z powodzeniem być rozwijany w kolejnych latach.
Komentarze (0)