GITD potwierdza, że w województwie łódzkim pojawią się co najmniej dwa nowe odcinki, a kolejne dwa znajdują się na liście rezerwowej. „Wszystkie znajdują się na autostradzie A1” – wskazano w oficjalnych zapowiedziach.
Wykonawca, który zrealizuje zamówienie, ma 76 tygodni od momentu podpisania umowy na pełną realizację zadania. Oznacza to, że nowe pomiary prędkości powinny zacząć działać najpóźniej w połowie 2026 roku. To czas nie tylko na montaż kamer i radarów, ale także na testy systemu oraz pełne wdrożenie połączeń z bazą danych GITD.
Szczegółowa lista lokalizacji
W planach są następujące lokalizacje na autostradzie A1:
- Węzeł Piotrków Trybunalski Południe – węzeł Kamieńsk: około 19 km
- Węzeł Kutno – węzeł Piątek: około 18 km
- (lista rezerwowa) Węzeł Kamieńsk – węzeł Radomsko: około 15 km
- (lista rezerwowa) Węzeł Łódź-Wschód – Łódź-Górna: około 7 km
Na oficjalnych mapach odcinki zatwierdzone oznaczono na czerwono, natomiast lokalizacje rezerwowe – na czarno. Udostępnione wizualizacje dają możliwość wcześniejszego zapoznania się z nową organizacją ruchu.
Już działające odcinki w województwie
Na terenie województwa łódzkiego funkcjonuje już sześć aktywnych odcinkowych pomiarów średniej prędkości. Są to:
- Złota, gm. Głuchów (DK72) – ok. 3 km, limit: 50 km/h
- Bychlew, gm. Pabianice (DK485) – ok. 2 km, limit: 50 km/h
- Biała Pierwsza, gm. Biała (DK74) – ok. 4 km, limit: 50 km/h
- Tomaszów Mazowiecki (DK48) – ok. 2 km, limit: 50 km/h
- Złota (DK72, ponownie) – ok. 3 km, prawdopodobnie drugi odcinek, limit: 50 km/h
- Siemionki – MOP Strzelce (A1) – ok. 14 km, limit: 140 km/h dla pojazdów osobowych i 80 km/h dla ciężarówek
Nowe instalacje rozszerzą tę sieć, wprowadzając odcinki o długości sięgającej 19 kilometrów.
Na czym polega odcinkowy pomiar?
Odcinkowy pomiar prędkości opiera się na zarejestrowaniu czasu wjazdu i wyjazdu z określonego odcinka drogi. Na podstawie tych danych system automatycznie wylicza średnią prędkość pojazdu. Jeżeli przekracza ona dopuszczalny limit, system nakłada karę w postaci mandatu i punktów karnych.
Taryfikator wygląda następująco:
- do 10 km/h – 50 zł i 1 punkt
- 11–15 km/h – 100 zł i 2 punkty
- 16–20 km/h – 200 zł i 3 punkty
- 21–25 km/h – 300 zł i 5 punktów
- 26–30 km/h – 400 zł i 7 punktów
- 31–40 km/h – 800 zł (recydywa: 1600 zł) i 9 punktów
- 41–50 km/h – 1000 zł (recydywa: 2000 zł) i 11 punktów
- 51–60 km/h – 1500 zł (recydywa: 3000 zł) i 13 punktów
- 61–70 km/h – 2000 zł (recydywa: 4000 zł) i 14 punktów
- powyżej 70 km/h – 2500 zł (recydywa: 5000 zł) i 15 punktów
System ten uznawany jest za skuteczniejszy niż klasyczne fotoradary punktowe, ponieważ obejmuje całą trasę, a nie jedynie fragment drogi.
Zyskają wszyscy uczestnicy ruchu
Odcinkowy pomiar prędkości wpływa na poprawę płynności jazdy. Eliminuje zachowania typu „hamuj – przyspiesz” i zmusza kierowców do stałego utrzymywania dozwolonej prędkości. To z kolei skutkuje zmniejszeniem liczby poważnych wypadków, zwłaszcza na długich, monotonnych trasach takich jak A1.
Komentarze (0)