reklama
reklama

Duża przebudowa, która objęła również stację w Kutnie. "Obraz modernizacji jest negatywny"

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: poglądowe (archiwum KCI)

Duża przebudowa, która objęła również stację w Kutnie. "Obraz modernizacji jest negatywny" - Zdjęcie główne

Ministerstwo odpowiada na pytania dot. remontu trasy kolejowej Warszawa-Poznań | foto poglądowe (archiwum KCI)

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wydarzenia Wraca temat dużej kolejowej inwestycji która objęła również Kutno. Wiceminister infrastruktury odpowiadając na jedno z poselskich pism stwierdza, że jej obraz jest negatywny, a zmiany w czasie przejazdów pociągów będą niemal nieodczuwalne dla pasażerów.
reklama

Prace na trasie kolejowej Warszawa-Poznań

Jakiś czas temu poseł Tadeusz Woźniak wystosował interpelację poselską w której poruszał temat rządowych programów modernizacji, remontów, odtwarzania i budowy linii kolejowych. Jak stwierdzał to szansa na rozwój ekologicznego transportu kolejowego w Polsce.

- W moim regionie szczególnie ważna jest modernizacja linii kolejowej E20 Poznań-Warszawa – pisał Tadeusz Woźniak.

Poseł zadał kilka pytań na które szczegółowo odpowiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. 

- Na jakim etapie są obecnie prace? Jak wygląda sytuacja, co już zakończono a jakie prace się toczą? - pytał poseł Woźniak.

Resort poinformował, że w listopadzie 2023 r. zakończono przebudowę stacji Ożarów Mazowiecki wraz z przebudową urządzeń sterowania ruchem kolejowym na odcinku linii kolejowej E20 Warszawa Włochy – Warszawa Gołąbki – Ożarów Mazowiecki. 

Prace zrealizowano w ramach projektu pn. „Poprawa przepustowości linii kolejowej E20 na odcinku Warszawa – Kutno, etap I: Prace na linii kolejowej nr 3 na odc. Warszawa – granica LCS Łowicz”. Na odcinku linii kolejowej E20 Sochaczew – Swarzędz prace modernizacyjne zostały zakończone, w tym:

  • na obszarze LCS Konin prace zakończyły się w sierpniu 2020 r. wraz z uzyskaniem wymaganych zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji;
  • na terenie LCS Kutno prace zasadnicze zostały zakończone, obecnie trwają procedury związane z odbiorem końcowym oraz usuwanie usterek;
  • w obszarze LCS Łowicz rozpoczął się okres gwarancyjny, trwają prace porządkowe i usuwanie usterek oraz prace związane z zabudową ostatnich ekranów akustycznych.

czytaj także: "Przechowywał zwłoki pod podłogą". Szokujące odkrycie w powiecie kutnowskim

- W ramach inwestycji na stacji Warszawa Zachodnia realizowanej w ramach projektu pn. „Prace na linii średnicowej w Warszawie, na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia” oraz projektu pn. „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą” przebudowano perony nr: 7, 6, 5 i 4 oraz wybudowano nowy peron nr 8 – wylicza Piotr Malepszak.

Ministerstwo dodaje, że wykonano nowy budynek, w którym będzie mieściło się lokalne centrum sterowania. Częściowo wybudowana została także kładka, która docelowo połączy dwie dzielnice: Ochotę i Wolę z peronami stacji oraz nową halą dworca. 

- Na stacji uruchomiono windy na peronach nr: 6, 7 i 8, które zapewniają komunikację pomiędzy peronem a kładką dla pieszych. W zachodniej części stacji powstały trzy nowe wiadukty kolejowe – jeden o konstrukcji stalowej oraz dwa o konstrukcji żelbetowej. Oprócz tego wykonane zostały także prace przy budowie nowych torów, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym w części dalekobieżnej i podmiejskiej stacji, która obecnie jest eksploatowana. Od września 2023 r. w centralnej części stacji realizowane są prace w zakresie budowy nowych peronów nr: 1, 2 i 3. Kontynuowana jest budowa dalszej część przejścia podziemnego – relacjonuje wiceminister.

Równolegle pod peronami trwają roboty instalacyjne i wykończeniowe w budowanym tunelu pod omawianą stacją.

Po zachodniej części stacji realizowane są również dalsze prace w zakresie remontu wiaduktu nad Aleją Prymasa Tysiąclecia. Zakończenie przebudowy układu torowego stacji Warszawa Zachodnia planowane jest w połowie 2024 r.

Niemal niezuważalna długość czasu przejazdu pociągów

- Kiedy zostaną uruchomione systemy informacji pasażerskiej na stacji Kutno i Łowicz? - to kolejne z pytań zadanych przez T. Woźniaka.

 

- Zabudowa systemu dynamicznej informacji pasażerskiej na stacji Łowicz i Kutno odbywa się w ramach odrębnego zadania pn. „Projekt, dostawa i instalacja elementów prezentacji dynamicznej informacji pasażerskiej oraz systemu monitoringu wizyjnego wraz z infrastrukturą techniczną na dworcach, stacjach i przystankach kolejowych”. Z informacji przekazanych przez PKP PLK S.A. wynika, że prace zostaną zakończone w marcu 2024 roku – odpowiada resort infrastruktury.

Oprócz tego Tadeusz Woźniak poprosił o informację o tym jak zmieni się czas przejazdów i przepustowość linii po skończonej modernizacji w porównaniu do stanu poprzedniego. Co ciekawe z informacji udzielonych przez ministerstwo wynika, że pasażerowie nie odczują w tym zakresie niemal żadnych zmian.

- Uprzejmie informuję, że modernizacja linii kolejowej E20 nie wpłynie znacząco na poprawę przepustowości całej trasy. Z informacji przekazanych przez PKP PLK S.A. wynika, że przewidywany czas przejazdu po zakończeniu modernizacji możliwy do osiągnięcia dla relacji Warszawa Centralna – Poznań Główny i Poznań Główny – Warszawa Centralna wyniesie 2 godz. 24 min, przy czym jest on uzależniony od parametrów taboru oraz liczby i wielkości postojów zamówionych przez przewoźnika – poskreśla Piotr Malepszak.

Jak dodaje w porównaniu z rozkładem jazdy 2015/16 czas ten jest krótszy o 1 minutę dla kierunku Warszawa Centralna – Poznań Główny i krótszy o 8 minut dla kierunku Poznań Główny – Warszawa Centralna. 

Resort zmian na lepsze dostrzega jednak w komforcie pasażerów dzięki modernizacji peronów.

- Warto zaznaczyć, że modernizacja linii kolejowej E20 przyniesie poprawę warunków obsługi pasażerów, którzy otrzymają nowoczesne perony na największych stacjach (Łowicz, Kutno, Konin) z nowoczesną infrastruktura dostosowaną do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Niestety całościowy obraz modernizacji jest negatywny z uwagi na bardzo małe efekty skrócenia czasu przejazdu zarówno dla pociągów dalekobieżnych jak i regionalnych i bardzo duże opóźnienie w realizacji robót – komentuje podsekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury.

Jak zapewnia ta inwestycja posłuży zarówno PKP PLK S.A. jak i Ministerstwu Infrastruktury do wyciągnięcia wniosków na przyszłość, aby bardziej efektywnie dla pasażerów i przewoźników planować prace inwestycyjne na liniach kolejowych w Polsce.

reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama